Kanun Numarası :
5442
Kabul Tarihi :
10/6/1949
BÖLÜM : I
Mülki İdare Bölümlerinin Kuruluşları
Madde 1 – (Değişik: 12/5/1964-469/1 md.)
Türkiye, merkezi idare kuruluşu bakımından coğrafya durumuna,
iktisadi şartlara ve kamu hizmetlerinin gereklerine göre illere; iller ilçelere
ve ilçeler de bucaklara bölünmüştür.
Madde 2 – İl, ilçe ve bucak kurulması, kaldırılması, adlarının,
bağlılıklarının, merkez ve sınırlarının belirtilmesi ve değiştirilmesi aşağıda
gösterilen şekilde yapılır:
A) İl ve ilçe kurulması, kaldırılması, merkezlerinin
belirtilmesi, adlarının değiştirilmesi, bir ilçenin başka bir il'e bağlanması
kanun ile;
B) Bucak kurulması, kaldırılması, merkezinin belirtilmesi, il
ilçe ve bucak sınırlarının ve bucak adlarının değiştirilmesi bir köyün veya
kasabanın veya bucağın başka bir il ve ilçeye bağlanması, mühim mevki ve tabii
arazi adlarının değiştirilmesi Cumhurbaşkanı
onayı ile; (5)
C) Yeniden köy kurulması veya yerinin değiştirilmesi
Bayındırlık ve Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlıklarının mütalaası alınmak
suretiyle;
Ç) Köy ve kasabaların aynı ilçe içinde bir bucaktan başka bir
bucağa bağlanması, köy adlarının değiştirilmesi, köylerin birleştirilmesi ve
ayrılması, bir köy, mahalle veya semtin o köyden ayrılıp başka bir köy ile
birleştirilmesi İçişleri Bakanlığının tasvibiyle yapılır.
D) (Değişik:
11/5/1959-7267/1 md.) Kaza kurulmasında
ve kaldırılmasında, bir kazanın
başka bir vilayete
bağlanmasında ve merkezinin
belirtilmesinde, sınırlarının
değiştirilmesinde ve (B, C, Ç) fıkralarında yazılı hallerde ilgili vilayetler
idare heyetleriyle umumi meclislerinin mütalaaları alınır.
(Mülga cümle: 2/3/2014-6529/16 md.)
E) İllere, ilçelere, bucaklara, merkez yapılan şehir, kasaba
veya köyün adı verilir. Şu Kadar ki, bunların coğrafi veya tarihi bir sanı
varsa o da isim olarak verilebilir.
BÖLÜM: II
İl İdaresi
Madde 3 – (Değişik: 12/5/1964-469/1 md.)
İllerin idaresi yetki genişliği esasına dayanır.
İllerde genel idare teşkilatı il, ilçe ve bucak bölümlerine
uygun olarak düzenlenir.
Belli kamu hizmetlerinin görülmesi amacı ile, birden çok ili
içine alan çevrede, bu hizmetler için yetki genişliğine sahip kuruluşlar
meydana getirilebilir.
Madde 4 – İl genel idaresinin başı ve mercii validir. Bakanlıkların
kuruluş mevzuatına göre illerde
lüzumu kadar teşkilat bulunur. Bu teşkilatın her birinin başında bulunanlar il
idare şube başkanlarıdır. Bunların emri altında çalışanlar ilin ikinci derecede
memurlarıdır. Bu teşkilat valinin emri altındadır. (1)
Hakimler Kanunu ile İcra ve İflas Kanununda yazılı yargıç,
Cumhuriyet savcısı ve yargıç sınıfında bulunanlarla bu kanunlarda yazılı adalet
memurları, askeri birlikler, askeri fabrika ve müesseseler, askerlik daire ve
şubeleri bu madde hükmünden müstesnadır
Madde 5 – İllerde, valilerin tayin ve tesbit ettiği işlerde
yardımcılığını ve valinin bulunmadığı zamanlarda vekilliğini yapmak üzere vali
muavinleri bulunur. Valiliğin yazı işlerinin düzenlenmesinden de vali muavini
sorumludur.
(Mülga ikinci fıkra: 2/7/2018 - KHK/703/138 md.)
I - İl memurlarının tayin usulü
Madde 6 – (Mülga: 2/7/2018 - KHK/703/138 md.)
Madde 7 – (Mülga: 2/7/2018 - KHK/703/138 md.)
Madde 8 – Yetiştirme ve ikmal kaynakları Bakanlıklar veya tüzel
kişiliği haiz genel müdürlüklere bağlı olup il genel teşkilatı içinde birden
fazla istihdam yerleri bulunan meslek, fen ve uzmanlık kadrolarına dahil
görevlerden :
A) İlçe idare şube başkanı sıfatını haiz olanlarla il
merkezinde Devlet gelir, giderlerinin ve mallarının tahakkuk, tahsil, ödeme ve
idaresiyle ilgili ikinci derecedeki müdürler, şube şefleri ve kontrol
memurları, nakit muhasipleriyle, lise, orta ve o derecelerdeki okul müdür ve
öğretmenleri, hastaneler mütehassıs hekimleri, Bakanlıklar veya tüzelkişiliği
haiz genel müdürlükler tarafından tayin edilirler.
B)
Bunun dışında kalan bütün memurlar Bakanlıklar veya tüzelkişiliği haiz genel
müdürlükler tarafından valilik emrine tayin edilerek il idare şube başkanının
inhası üzerine valiler tarafından istihdam yerleri tesbit olunur;
C)
Yukardaki fıkralarda yazılı bütün
memurların lüzumu halinde il içinde nakil ve tahvilleri mensup olduğu il idare
şube başkanlarının inhası üzerine valiler tarafından icra edilmekle beraber
mensup oldukları Bakanlıklar veya genel müdürlüklere sebepleriyle bildirilir.
Yukarda
(A, B) fıkraları dışında kalan il merkez teşkilatına bağlı memurlar ilgili
idare şube başkanının inhası ile valiler tarafından tayin, nakil ve tahvil
olunurlar.
Tayin,
nakil ve tahviller için gereken yolluk ödenekleri bütçe yılı başında ilgili
Bakanlık veya genel müdürlüklerce valiler emrine gönderilir.
II
- Valilerin hukuki durumları, görev ve yetkileri
Madde 9 –
(Değişik birinci fıkra: 2/7/2018 – KHK/703/138 md.) Vali, ilde
Cumhurbaşkanının temsilcisi ve idari yürütme vasıtasıdır.
Bu sıfatla :
A)
(Değişik: 2/7/2018 – KHK/703/138 md.) Valiler, ilin genel idaresinden Cumhurbaşkanına karşı
sorumludur. Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar, görevlerine ait işleri için
valilere re'sen emir ve talimat verirler.
B)
Bakanlıklar ve tüzelkişiliği haiz genel müdürlükler, il genel idare teşkilatına
ait bütün işleri doğrudan doğruya valiliklere yazarlar. Valilikler de illere
ait işler için ilgili Bakanlık veya tüzelkişiliği haiz genel müdürlüklerle
doğrudan doğruya muhaberede bulunurlar. Ancak valiler hesabata ve teknik
hususlara ait işlerde idare şube başkanlarına vali adına imza yetkisi
verebilirler.
C)
(Değişik: 2/7/2018 – KHK/703/138 md.) Vali, kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer
mevzuatın neşir ve ilanını ve uygulanmasını sağlamak ve talimat ve emirleri
yürütmekle ödevlidir. Bu işlerin gerçekleştirilmesi için gereken bütün
tedbirleri almaya yetkilidir.
Ç)
(Değişik: 2/7/2018 – KHK/703/138 md.) Kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer mevzuatın
verdiği yetkiyi kullanmak ve bunların yüklediği ödevleri yerine getirmek için
valiler genel emirler çıkarabilir ve bunları ilan ederler.
D)
Vali, dördüncü maddenin son fıkrasında belirtilen adli ve askeri teşkilat
dışında kalan bütün Devlet daire, müessese ve işletmelerini, özel işyerlerini,
özel idare, belediye köy idareleriyle bunlara bağlı tekmil müesseseleri
denetler, teftiş eder.
Bu
denetleme ve teftişi Bakanlık veya genel müdürlük müfettişleriyle veya bu
dairelerin amir ve memurlariyle de yaptırabilir.
E)
İlin her yönden genel idare ve genel gidişini düzenlemek ve denetlemekten sorumludur.
F)
Vali, ilde teşkilatı veya görevli memuru bulunmıyan işlerin yürütülmesini, bu
işlerin görülmesiyle yakın ilgisi bulunan her hangi bir idare şube veya daire
başkanından istiyebilir. Bu suretle verilen işlerin yapılması mecburidir.
G)
Vali, il içindeki idare ve müesseselerde çalışan uzman veya fen kollarına dahil
memur ve müstahdemlerden asli vazifelerine halel getirmemek şartiyle ilin genel
ve mahalli hizmetlerine müteallik işlerin görülmesini istiyebilir. Bu memurlar
verilen işleri yapmakla ödevlidirler. Vali, keyfiyetten ilgili Bakanlığa ve
tüzelkişiliği haiz genel müdürlüğe bilgi verir.
H)
Vali, Devlet gelirlerinin tahakkuk ve tahsilini ve ödeme işlerinin muntazam bir
şekilde yapılmasını ve gelir kaynaklarının gelişmesini sağlamak için tedbirler
alır ve uygular, lüzumunda bu maksatla ilgili Bakanlıklara ve genel
müdürlüklere tekliflerde bulunur.
İ)
Vali, Devlet, il, belediye, köy ve diğer kamu tüzelkişiliklerine ait genel ve
özel mülklerin yangın ve benzeri tehlikelere karşı korunmasını, iyi halde
tutulmasını, değerlenmesini ve iyi halde idaresini sağlıyacak tedbirlerin
uygulanmasını ilgililerden ister ve denetler.
J)
Vali, il, ilçe, bucak merkezlerinde ve çevrelerinde kiralı, kirasız binalarda
vazife gören bütün Devlet dairelerini mahallin hizmet şartlarına ve Hazine
menfaatine en uygun şekilde bir veya birkaç binada toplamak üzere gereken
tedbirleri aldırır ve uygulanmasını denetler.
K)
Vali, Cumhuriyet Bayramında ilde yapılacak resmi törenlere başkanlık yapar ve
tebrikleri kabul eder.
Madde 10 – A) (Mülga: 14/7/2004-5219/5 md.)
B)
Vali, ceza ve tevkif evlerinin muhafazasını ve Cumhuriyet savcısiyle birlikte
hükümlü ve tutukluların sağlık şartlarını gözetim ve denetimi altında
bulundurur.
C)
(Mülga: 23/1/2008-5728/578 md.)
D)
(Mülga: 14/7/2004-5219/5 md.)
E)
(Mülga: 23/1/2008-5728/578 md.)
Madde 11 –(1) A) Vali, il
sınırları içinde bulunan genel ve özel bütün kolluk kuvvet ve teşkilatının
amiridir. Suç işlenmesini önlemek, kamu düzen ve güvenini korumak için gereken
tedbirleri alır. Bu maksatla Devletin genel ve özel kolluk kuvvetlerini
istihdam eder, bu teşkilat amir ve memurları vali tarafından verilen emirleri
derhal yerine getirmekle yükümlüdür.
B)
Memleketin sınır ve kıyı emniyetini ve sınır ve kıyı emniyetiyle ilgili bütün
işleri, yürürlükte bulunan hükümlere göre sağlar ve yürütür.
C)
İl sınırları içinde huzur ve güvenliğin, kişi dokunulmazlığının, tasarrufa
müteaallik emniyetin, kamu esenliğinin sağlanması ve önleyici kolluk yetkisi
valinin ödev ve görevlerindendir. (Ek
cümle: 25/7/2018-7145/1 md.) Bunları sağlamak için vali gereken karar ve
tedbirleri alır.
(Ek paragraf: 25/7/2018-7145/1 md.)Vali, kamu düzeni veya güvenliğinin
olağan hayatı durduracak veya kesintiye uğratacak şekilde bozulduğu ya da
bozulacağına ilişkin ciddi belirtilerin bulunduğu hâllerde on beş günü geçmemek
üzere ildeki belirli yerlere girişi ve çıkışı kamu düzeni ya da kamu
güvenliğini bozabileceği şüphesi bulunan kişiler için sınırlayabilir; belli
yerlerde veya saatlerde kişilerin dolaşmalarını, toplanmalarını, araçların
seyirlerini düzenleyebilir veya kısıtlayabilir ve ruhsatlı da olsa her çeşit
silah ve merminin taşınması ve naklini yasaklayabilir.
(Mülga birinci cümle: 25/7/2018-7145/1 md.) (…) Bu fıkra kapsamında alınan ve ilan olunan karar ve tedbirlere uymıyanlar
hakkında 66 ncı madde hükmü uygulanır. (1)
Ç)
Jandarma, polis, gümrük muhafaza ve diğer özel kolluk kuvvetlerinin bütün ast
ve üstlerinin il içine munhasır olmak üzere geçici veya sürekli olarak vali
tarafından yerleri değiştirilebilir ve bundan hemen İçişleri, Gümrük ve Tekel
Bakanlıklarına bilgi verir.
D)(2)
(Değişik: 29/8/1996-4178/1 md.)
Valiler, ilde çıkabilecek veya çıkan olayların, emrindeki kuvvetlerle
önlenmesini mümkün görmedikleri veya önleyemedikleri; aldıkları tedbirlerin bu kuvvetlerle
uygulanmasını mümkün görmedikleri veya uygulayamadıkları takdirde, diğer
illerin kolluk kuvvetleriyle bu iş için tahsis edilen diğer kuvvetlerden
yararlanmak amacıyla, İçişleri Bakanlığından ve gerekirse (…) (2)
Kara Kuvvetleri Komutanlığının sınır birlikleri dahil olmak üzere en yakın
kara, deniz ve hava birlik komutanlığından mümkün olan en hızlı vasıtalar ile
müracaat ederek yardım isterler. Bu durumlarda ihtiyaç duyulan
kuvvetlerin İçişleri Bakanlığından veya askeri birliklerden veya her iki
makamdan talep edilmesi hususu,
yardım talebinde bulunan vali tarafından takdir edilir. Valinin yaptığı
yardım istemi geciktirilmeksizin yerine getirilir. Acil durumlarda bu istek
sonradan yazılı şekle dönüştürülmek kaydıyla sözlü olarak yapılabilir.
Vali tarafından askeri birliklerden yardım istenmesi halinde;
muhtemel olaylar için istenen askeri kuvvet, valinin görüşü alınarak olaylara
hızla el koymaya uygun yerde, cereyan eden olaylar için ise olay yerinde hazır
bulundurulur. (Değişik cümle: 17/6/2003-4897/1
md.) Olayların niteliğine göre istenen askerî kuvvetin çapı, vali ile
koordine edilerek askerî birliğin komutanı tarafından, görevde kalış süresi,
askerî birliğin komutanı ile koordine edilerek vali tarafından belirlenir.
Askeri kuvvetin müstakilen görevlendirilmesi durumunda; verilen görev askeri
kuvvet tarafından kendi komutanının sorumluluğu altında ve onun emir ve
talimatlarına göre Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda belirtilen
yetkiler ile kolluk kuvvetlerinin genel güvenliği sağlamada sahip olduğu
yetkiler kullanılarak yerine getirilir. Güvenlik kuvvetleri ile yardıma gelen
askeri kuvvet arasında işbirliği ve koordinasyon, yardıma gelen askeri birliğin
komutanının da görüşü alınarak vali tarafından tespit edilir. Ancak, bu askeri
birliğin belirli görevleri jandarma ya da polis ile birlikte yapması halinde
komuta, sevk ve idare askeri birliklerin en kıdemli komutanı tarafından
üstlenilir. Birden fazla ili içine alan olaylarda ilgili valilerin isteği
üzerine aynı veya farklı askeri birlik komutanlarından kuvvet tahsis edilmesi
durumunda iller veya kuvvetler arasında işbirliği, koordinasyon, kuvvet
kaydırması, emir komuta ilişkileri ve gerekli görülen diğer hususlar yukarıda
belirtilen hükümler çerçevesinde Cumhurbaşkanı
tarafından belirlenecek esaslara göre yürütülür. Bu esasların uygulanmasında,
işbirliği ve koordinasyon sağlamak amacıyla gerekli görülen hallerde İçişleri
Bakanı ilgili valilerden birini geçici olarak görevlendirir. Olayların sınır
illerinde veya bu illere mücavir bölgelerde cereyan etmesi ve eylemcilerin
eylemlerini müteakip komşu ülke topraklarına sığındıklarının tespit edilmesi
durumunda valinin talebi üzerine ilgili komutan eylemcileri ele geçirmek veya
tesirsiz hale getirmek maksadı ile, her defasında Genelkurmay Başkanlığı kanalı
ile Cumhurbaşkanının müsaadesi
tahtında, ihtiyaca göre kara, hava, deniz kuvvetleri ve Jandarma Genel
Komutanlığı unsurları ile komşu ülkelerin mutabakatı alınmak suretiyle mahdut
hedefli sınır ötesi harekat planlayıp icra edebilir. (Değişik Cümle: 13/7/2013-6496/16 md.) Bu fıkra uyarınca görevlendirilen Türk Silahlı Kuvvetleri
birliklerinin, bu fıkra kapsamındaki faaliyetleri, askerlik hizmet ve
görevlerinden sayılır.Yukarıda belirtilen hususlar nedeniyle doğan acil
ve zaruri ihtiyaçları karşılamak amacıyla yapılacak harcamalar Cumhurbaşkanınca uygun görülecek
fonlardan yapılacak aktarmalar ve İçişleri Bakanlığı bütçesine konulan
ödenekten yapılır.(1) Her yıl İçişleri Bakanlığı bütçesine
aktarılacak olan paraların illere dağıtımı ve kullanımı ile ilgili esaslar
İçişleri Bakanlığınca belirlenir. Bu madde uyarınca kuruluş ve kişilerden
sağlanan ve satın alınan malzeme, araç ve gereçlerin satın alma, kira ve
kullanım bedelleri ile işçi ücretleri ve benzeri giderler için ödeme emri
beklenmez. İçişleri Bakanı veya
valinin onayı yeterli
sayılır. (...) (2)
Ödemeler usul ve esasları Maliye Bakanlığının
görüşü alınarak İçişleri Bakanlığınca yürürlüğe konulacak bir
yönetmelikle düzenlenir.(3)
E) Devlete, özel
idareye, belediye ve köylere ait olan veya bunlara bağlı bulunan veya bunların
gözetim ve denetimi altında iş gören daire ve müesseselerle diğer bütün gerçek
ve tüzelkişiler tarafından işletilen mali, ticari, sınai ve iktisadi
müesseseler, işletmeler, ambarlar, depolar ve sair uzman, fen adamı, teknisyen,
işçi gibi personel bulunduran yerler Devlet ve memleket emniyet ve asayişi ve
iş hayatının düzenlenmesi bakımından valinin gözetim ve denetimi altındadırlar.
Buralarda bulunan ve
çalışanların kimlik ve nitelikleri hakkında valiler bu yerlerden bilgi
istiyebilirler. İstenilen bilgiler hemen verilir.
F) Valiler, halkın
askerlik muameleleri hakkındaki müracaat ve şikayetlerini kabul ederler.
Askerlik şubelerine ve dairelerine yazarlar Cevabı kafi görmedikleri takdirde
askerlik şubelerinin bağlı bulunduğu bölge, tümen veya korkomutanlıklarına ve
Milli Savunma Bakanlığına müracaat ederler. Bu makamlar tarafından lazımgelen
soruşturma yapılarak kanuni gereği ifa edilir ve sonucundan valilere bilgi
verilir.
G) (Ek:
27/3/2015-6638/15 md.) Vali, lüzumu hâlinde, kolluk amir ve
memurlarına suç faillerinin bulunması için gereken emirleri verebilir. Kolluk
bu emirleri, mevzuatta belirlenen usule uygun olarak yerine getirir.
H) (Ek:
27/3/2015-6638/15 md.) Vali, kamu düzenini ve güvenliğini veya kişilerin
can ve mal emniyetini sağlamak amacıyla aldığı tedbir ve kararların uygulanması
için adli kuruluşlar ile (D) fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla askerî
kuruluşlar dışında, mahallî idareler dâhil bütün kamu kurum ve kuruluşlarının
itfaiye, ambulans, çekici, iş makinesi ve tedbirlerin zorunlu kıldığı diğer
araç ve gereçlerinden yararlanabilir, personeline görev verebilir. Kamu kurum
ve kuruluşları, valinin bu konudaki emir ve talimatlarını yerine getirmek
zorundadır. Aksi takdirde vali, emir ve talimatlarını kolluk aracılığıyla
uygular. Bu fıkradaki yükümlülüklerin yerine getirilmemesi veya geciktirilmesi
sebebiyle oluşan kamu zararı ile gerçek ve tüzel kişilerin Devlet tarafından
karşılanan zararları ilgili idarece genel hükümlere göre sorumlu kamu görevlilerinden
tazmin edilir.
(Ek paragraf: 15/8/2016-KHK-674/22 md.; Aynen kabul: 10/11/2016-6758/22
md.) Vali; kamu düzeni ve güvenliği
ile kişilerin can ve mal emniyetinin korunması, suç işlenmesinin önlenmesi,
trafik güvenliği ve kontrolünün sağlanması amacıyla meydan, karayolları, cadde,
sokak ve park gibi kamuya açık alanlarda kurulacak sistemlerin yerlerinin
tespiti, kurulumu ve altyapı faaliyetlerini koordine eder. Bu sistemlerin
altyapı, kurulumu ve işletilmesi ile ilgili olarak il özel idaresi, belediye,
köy ve diğer kamu tüzelkişilikleri valiliğin talebini yedi gün içinde
sonuçlandırır. Bu süre içerisinde ilgili kurumlarca sonuçlandırılmayan iş ve
işlemler vali tarafından resen tamamlattırılır.
I) (Ek:
27/3/2015-6638/15 md.) (H) fıkrası ile valiye verilmiş olan
yetkiler, ilçede kaymakam tarafından da kullanılabilir.
J) (Ek:
23/6/2016-6722/12 md.) Genel kolluk kuvvetlerinin imkân ve kabiliyetlerini
aşan durumlarda terörle mücadele için gerekli olması veya terör eylemlerinin
kamu düzenini ciddi şekilde bozması hâlinde, İçişleri Bakanlığının teklifi
üzerine Cumhurbaşkanı kararıyla
Türk Silahlı Kuvvetleri görevlendirilebilir. Cumhurbaşkanı kararında; görevin kapsam ve süresi, görev alanı,
istihbarat yetkisinin kapsamı, destek silahlarının kullanımına yönelik
tahditler, görevlendirilen birliklerin mülki amirler ve genel kolluk kuvvetleri
ile ilişkileri, ilgili kamu kurum ve kuruluşları tarafından alınması gereken
tedbirler, icra edilecek görevlerin planlanması ve izlenmesi ile gerek görülen
diğer hususlar gösterilir. Görevlendirilecek Türk Silahlı Kuvvetleri
birliklerinin çapı, teşkilatı, konuşlandırılacağı yerler, emir komuta
ilişkileri, kuvvet kaydırılması ve bu kapsamda gerekli görülen diğer hususlar
Genelkurmay Başkanlığı tarafından belirlenir.
Görevlendirilen Türk Silahlı Kuvvetleri birlikleri ve
personeli, kendi komutanının sorumluluğu altında ve onun emir ve talimatlarına
göre 4/1/1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda
belirtilen yetkiler ile kolluk kuvvetlerinin genel güvenliği sağlamada sahip
olduğu yetkileri kullanarak verilen görevleri yerine getirir. Bu fıkra uyarınca
illerde icra edilecek görevler kapsamında askeri birlikler ile genel kolluk
kuvvetleri ve ilgili kamu kurum ve kuruluşları arasındaki işbirliği,
koordinasyon ve gözetim valiler tarafından yerine getirilir. Askeri birliklerin
belirli görevleri genel kolluk kuvvetleriyle birlikte yapması hâlinde komuta,
sevk ve idare askeri birliklerin en kıdemli komutanı tarafından üstlenilir.
Yetkili birlik komutanının bu fıkra kapsamında verilen
görevleri yerine getirirken ihtiyaç duyduğu istihbarat bilgileri, istihbarat
birimleri tarafından yetkileri kapsamında öncelikle toplanır ve gecikmeksizin
paylaşılır.
Bu fıkra kapsamında icra edilen operasyonlarda gecikmesinde
sakınca bulunan hallerde güvenlik kuvvetlerinin elinden kaçmakta olan kişilerin
izlenirken girdikleri konuta, işyerine veya kamuya açık olmayan kapalı alanlar
ile bunların eklentilerine can veya mal güvenliğinin sağlanması ya da kişinin
yakalanması amacına münhasır olmak üzere, yetkili birlik komutanının yazılı
emriyle girilebilir. Birlik komutanının kararı yirmi dört saat içinde hâkim
onayına sunulur.
Türk Silahlı Kuvvetleri personelinin bu fıkra kapsamındaki
faaliyetleri askerlik hizmet ve görevlerinden, bu faaliyetler sebebiyle
işlendiği iddia edilen suçlar ise askeri suç sayılır. Türk Silahlı Kuvvetleri
personeli dışındaki memur ve diğer kamu görevlilerinin bu fıkra kapsamındaki
görev ve faaliyetleri sebebiyle işledikleri iddia edilen suçlarla ilgili olarak
2/12/1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanun hükümleri uygulanır. Bu suçlar sebebiyle soruşturma
izni verilene kadar yakalama, gözaltı ve tutuklama tedbirlerine başvurulamaz.
Bu fıkradaki görevler yerine getirilirken, görevin niteliği gereği veya ifası
sebebiyle verilen zararlar Devlet tarafından tazmin edilir. Bu fıkra
kapsamındaki görevlerin yerine getirilmesi sırasında Türk Silahlı Kuvvetleri
personeli ile mülki idare amirleri, kolluk kuvvetleri ve diğer memurlar ve kamu
görevlilerinin kararları, işlemleri ve faaliyetleri sebebiyle (kişisel kusur,
haksız fiil veya diğer sorumluluk halleri de dâhil) tazminat davaları ancak
Devlet aleyhine açılabilir. Devlet, ödediği tazminattan dolayı görevinin
gereklerine aykırı hareket etmek suretiyle görevini kötüye kullananlardan; Türk
Silahlı Kuvvetleri personeline Millî Savunma Bakanının, mülki idare amirleri ve
kolluk kuvvetlerine İçişleri Bakanının, diğer memurlar ve kamu görevlilerine
ilgili bakanın uygun bulması şartıyla bir yıl içinde rücu eder.
Bu fıkra kapsamındaki görevler yerine getirilirken görevin
niteliğinden doğan veya görevle ilgili olmak şartıyla görevin ifası sırasında
işlendiği iddia olunan suçlardan dolayı:
a) Adli yargının görevine girdiğinden bahisle asker kişiler
hakkında soruşturma yapılması; Genelkurmay Başkanı ve kuvvet komutanları için Cumhurbaşkanının, diğer personel için
Millî Savunma Bakanının, Jandarma Genel Komutanı ve Sahil Güvenlik Komutanı ile
bu komutanlıklardaki diğer personel için İçişleri Bakanının iznine tabidir.
b) Kanunlardaki özel hükümlerin yetki verdiğinden bahisle
Cumhuriyet savcılarınca memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında doğrudan
soruşturma yapılması; İçişleri Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarının merkez teşkilatlarında
görevli olanlar ile valiler için İçişleri Bakanının, bölge veya ilde görevli
olanlar ile kaymakamlar için valinin, ilçede görevli olanlar için kaymakamın
iznine tabidir.
Beşinci ve altıncı bentlerde yer alan hükümler, geçici köy
korucuları ve gönüllü korucular ile bu maddenin (D) fıkrası uyarınca
görevlendirilen Türk Silahlı Kuvvetleri personeli hakkında da uygulanır.
Bu fıkra kapsamında verilen görevlerin yerine getirilmesi
sırasında doğan acil ve zaruri ihtiyaçları karşılamak amacıyla yapılacak
harcamalar, ilgisine göre Millî Savunma Bakanlığı veya İçişleri Bakanlığı
bütçesine konulan ödenekten karşılanır.
Madde 12 – Valiler, Devlet genel ve özel hukuku hükümlerine ve ikamet, seyahat,
konsolosluk, ticaret ve seyrisefain mukavelelerine göre yabancıların hukuki
durumlarını ve deniz, kara ve hava ticaretlerini ilgilendiren işlerde
konsolosluklarla muhabere ve bunların müracaat ve ziyaretlerini kabul ederler.
III - Valilerin teftiş ve denetleme yetkileri
Madde 13 – Vali, (Dördüncü maddenin son fıkrasında belirtilen adli
ve askeri daireler hariç) Bakanlıklar ve tüzelkişiliği haiz genel müdürlüklerin
il teşkilatında çalışan bütün memur ve müstahdemlerinin en büyük amiridir. (1)
Bu sıfatla :
A) Memur ve müstahdemlerin çalışmalarına nezaret
eder.
B) Teşkilatın işlemesini denetler.
C) (Değişik:
12/5/1964-469/1 md.) Memurin Kanunundaki usulüne göre savunmasını aldıktan
sonra uyarma, kınama ve beş günlüğe kadar aylıktan kesme cezaları vererek
uygular. Daha ağır disiplin cezaları verilmesi için özel kanunu hükümlerine
göre teklif ve taleplerde bulunabilir.
Yetkili disiplin
mercileri valinin teklif ve talebini inceleyerek bir karara bağlamaya
mecburdur.
Valilerce re'sen
verilen cezalar, kesindir. Bu cezalar tebliğ tarihinden itibaren sicile geçer.
Ç) Tayinleri merkeze
ait il memurlarının yıllık mezuniyetleri valiliğin iş'arı üzerine mensup
oldukları Bakanlık veya tüzelkişiliği haiz genel müdürlükçe verilir. Bu
memurlara acele hallerde valilerce 15 güne kadar mezuniyet verilir ve ilgili
makamlara bildirilir.
D) Valiler,
emir ve denetimi altında bulunan teşkilatın aldığı kararla yaptığı
muamelelerden şikayet edenlerin müracaatlarını tetkik eder; memurun haksız veya
kanunsuz muamelelerini görürse hakkında kanuni muameleye başvurur.
İnceleme
neticesinde vardığı sonuca göre alacağı kararı derhal tatbik ettirir ve
ilgiliye bildirir.
Madde 14 – (Mülga: 23/1/2008-5728/578 md.)
Madde 15 – Valiler, birkaç il'e şamil
memuriyetlerin kendi illerindeki işlerini de gözetim ve denetimine
yetkilidirler.
Madde 16 – Valiler, denetlemeleri
sırasında iş başında kalmalarında mahzur gördükleri bütün memur ve
müstahdemlere sorumluluğu altında işten elçektirilebilirler ve hizmetin
aksamaması için gereken tedbirleri aldırırlar. Bu takdirde işi gerekçesiyle ait
olduğu makama derhal bildirirler.
Madde 17 – Valiler, il içinde, denetim
ve teftişleri altında bulunmıyan bütün daire ve müesseselerde vukubulduğunu
öğrendikleri yolsuzlukları ilgili makamlara bildirirler. İlgili makamlar
lazımgelen incelemeyi yaparak kanuni gereğini ifa eder ve sonucundan valiye
bilgi verirler.
Madde 18 – Valiler, vali muavini ile kaymakamların, il idare şube başkanlarının ve il
ve bölge muhakemat müdürlerinin, genel ve özel kolluk amirlerinin birinci
derecede, diğer memurların ikinci derecede sicil amiridirler.
Madde 19 – (Mülga: 2/1/2017-KHK-682/37 md.;
Aynen kabul: 31/1/2018-7068/37 md.)
Madde 20 – Valiler, gereken hallerde il
mensuplarına takdirname verirler. Tayinleri merkeze ait olanlar hakkındaki
takdir ve tecziye muamelelerini ilgili makamlara bildirirler.
IV - Vali ile il idare şube başkanlarının münasebetleri
Madde 21 – İl idare şube başkanları
kendi şubelerine taallük eden işlerin yürütülmesinden ve şubeleri memur ve
müstahdemlerinin kanun, Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi ve diğer mevzuatta belirtilen ödev ve görevlerinin sürat ve
intizamla yapılmasından valiye karşı sorumludurlar. (1)
İl idare şube
başkanlarının her biri kanun,
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer mevzuatın verdiği ödev ve
görevleri ve valinin emirlerini yürüterek aldıkları işler üzerinde gereken
incelemeleri yaparak bilgi ve düşüncelerini zamanında bildirmek ve valinin
istediği her türlü malümatı vermekle ödevlidirler. (1)
Madde 22 – İl idare şube
başkanları ve kaymakamlar,
kanun, Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi ve diğer mevzuat ile Cumhurbaşkanınca alınmış bulunan karar ve
tedbirleri uygulama
sırasında istizana muhtaç
gördükleri cihetleri validen sorarlar, vali o meseleyi ait olduğu
şube başkaniyle görüşüp inceledikten sonra bir sonuca varamadığı takdirde
keyfiyeti merciinden sorar ve alacağı cevaba göre gereğini yapar. (1)
Madde 23 – İl
idare şube başkanları ve kaymakamlar vali tarafından re'sen verilen emirlerin kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer
mevzuat ile Cumhurbaşkanınca alınmış bulunan karar ve tedbirlere uygun
olmadığı içtihadında bulundukları takdirde keyfiyeti valiye yazarlar. Vali,
emrin mevzuata uygun bulunduğunda israr ederse yazılı olarak emir verir ve aynı
zamanda işi ilgili mercie yazar. Cevap gelinceye kadar valinin verdiği emir
kendi sorumluluğu altında uygulanır. (1)
Madde 24 – Vali,
yılda dört defadan az olmamak üzere lüzum gördüğü zamanlarda idarede birliğin
sağlanması, işlerin gözden geçirilerek düzenleştirilmesi, teşkilatın ahenkli
çalışması için gereken tedbirlerin alınmasını görüşmek ve kararlaştırmak
amaciyle idare şube başkanlarını heyet halinde toplar. Bu toplantıda alınan
kararların yürütülmesi bütün idare şubeleri için mecburidir.
Bu görüşmelerde istihsalin artırılması,
ticaret ve ulaştırma işlerinin kolaylaştırılması ve geliştirilmesi, çiftçinin
kalkındırılması, umumi refahın sağlanması gibi konular üzerinde gerekli
tedbirler planlaştırılır.
Bu toplantılara kaymakamlar ve belediye
ve ticaret ve ziraat odası başkanlariyle diğer memur ve ilgililer çağrılabilir.
Madde 25 – Valiler,
ilin yönetim, ekonomi, sağlık ve sosyal yardım, kültür ve bayındırlık işleriyle
ilgili hizmetlerin ahenkli olarak yürütülmesi için alınması gereken en uygun
tedbirler görüşülmek üzere kaymakamları yılda bir defa toplantıya çağırır.
İşler, önemlerine ve eldeki imkanlara
göre sıralanarak programlanır ve ilçeye düşen vazifeler ayrılır ve bir yıl
önceki programın uygulama neticeleri gözden geçirilir.
V
- Devir ve teftiş
Madde 26 – Valiler,
her yıl münasip gördükleri zamanlarda ilin bütün ilçe ve bucaklarını ve
sırasiyle programa alınan köylerini ve il içindeki teşkilatı teftiş ederler.
Halkın dilek ve ihtiyaçlarını yerli yerinde gözden geçirerek gereğini yaparlar.
İlin idari, mali, ekonomik, kültürel,
sağlık ve sosyal durumu ve Cumhurbaşkanınca
alınmış bulunan karar ve tedbirlerin sonuçları ve bunların halk üzerindeki
etkileri hakkında yıl sonunda veya lüzum gördükleri sair zamanlarda Cumhurbaşkanlığına ve ilgili
Bakanlıklara rapor verirler. (1)
BÖLÜM:
III
İlçe
İdaresi ve Teşkilatı
Madde 27 – İlçe genel idaresinin başı ve mercii
kaymakamdır.
Kaymakam,
ilçede Cumhurbaşkanının idari yürütme
vasıtasıdır İlçenin genel idaresinden kaymakam sorumludur. Bakanlıkların
kuruluş mevzuatına göre ilçede
lüzumu kadar teşkilatı bulunur. Bu teşkilat (Dördüncü maddenin son fıkrasında
belirtilen adli ve askeri teşkilat hariç) kaymakamın emri altındadır
Madde 28 – İlçedeki genel idare teşkilatının
başında bulunanlar ilçe idare şube başkanlarıdır. Bunların emri altında
çalışanlar ilçenin ikinci derecede memurlarıdır.
I - İlçe
memurlarının tayin usulü
Madde29–(Mülga:2/7/2018-KHK/703/138md.)
Madde 30 – Sekizinci maddenin (A) fıkrası haricinde kalan ilçe idare
şube başkanları il idare şube başkanlarının inhası üzerine valilerce tayin ve
aynı usule göre nakil ve tahvil edilirler. İlçenin sekizinci maddenin (B)
fıkrası dışında kalan memurları ilçe idare şube başkanlarının inhası üzerine
kaymakamlarca tayin ve memuriyetleri valilerce tasdik ve aynı usule göre nakil
ve tahvil olunurlar.
II -
Kaymakamların hukuki durumları, görev ve yetkileri
Madde
31 – A) Kaymakam kanun,
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer mevzuatın neşir ve ilanını, uygulanmasını sağlar ve bunların
verdiği yetkileri kullanır ve ödevleri yerine getirir. Kaymakam, valinin
talimat ve emirlerini yürütmekle ödevlidir; (1)
B)
Valiler, ilçeye ait bütün işleri doğrudan doğruya kaymakama yazarlar.
Kaymakamlar da ilçenin işleri hakkında bağlı bulundukları valilerle muhaberede
bulunurlar. Ancak olağanüstü hallerde kaymakamlar İçişleri Bakanlığı ve diğer
Bakanlıklarla muhabere edebilirler ve bu muhaberelerden valiye bilgi verirler;
C) Kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer
mevzuat ile ve bunlara dayanılarak valiler tarafından verilecek talimat
ve emirler ilçe idare, şube başkanlarına kaymakamlar yolu ile tebliğ olunur;
(1)
Ç)
Kaymakamlar, dördüncü maddenin son fıkrasında belirtilen daire ve müesseseler
dışında kalan bütün Devlet daire ve müessese ve işletmelerini ve özel
işyerlerini, özel idare, belediye ve köy idareleriyle bunlara bağlı tekmil
müesseseleri denetler ve teftiş ederler. Bu teftiş ve denetlemeyi bizzat veya
idare şube başkanları veya validen talep edeceği Bakanlık veya tüzelkişiliği
haiz genel müdürlük müfettişleri vasıtasiyle ortaokul veya bu dereceli öğretim
müesseselerini de bizzat veya ilgili müfettişleri marifetiyle denetler;
D)
Kaymakam, denetlemesi sırasında iş başında kalmalarında mahzur gördüğü ilçe
idare şube başkanlarını valinin muvafakatiyle, diğer memur ve müstahdemleri re'sen
sorumluluğu altında işten el çektirebilir.
E)
Kaymakam, ilçenin her yönden genel idare ve genel gidişini düzenlemek ve
denetlemekten sorumludur;
F)
Kaymakam, ilçede teşkilatı ve görevli memuru bulunmıyan işlerin yürütülmesini,
bu işlerin görülmesiyle yakın ilgisi bulunan herhangi bir idare veya daire
başkanlığından isteyebilir. Bu suretle verilen işlerin yapılması mecburidir;
G)
Kaymakam, ilçedeki idare, daire ve müesseselerde çalışan uzman veya fen
kollarına dahil memur ve müstahdemlerden ilçenin genel ve mahalli hizmetlerine
ilişkin işlerin görülmesini asli vazifelerine halel getirmemek şartiyle
valiliğe teklif suretiyle istiyebilir. Valilikten alınacak emir üzerine bu
memurlar verilen işleri yapmakla ödevlidirler;
H)
Kaymakam, ilçe memurlarının çalışmalarını ve teşkilatın işlemesini gözetim ve
denetimi altında bulundurur;
I) (Değişik:
12/5/1964-469/1 md.) Kaymakam, ilçenin idare şube başkanlariyle ikinci
derecedeki memurlarına, genel ve özel kolluk amir ve memurlarına Memurin
Kanundaki usulüne göre savunmasını aldıktan sonra uyarma, kınama cezaları verir
ve uygular. Daha ağır disiplin cezaları verilmesi için özel kanunu hükümlerine
göre teklif ve talepte bulunabilir.
Kaymakamlarca
re'sen verilen cezalar kesindir.
Bu
cezalar tebliğ tarihinden itibaren sicile geçer.
Kaymakam,
ilçe memurlarına takdirnamede verebilir.(2)
J)
Kaymakam, ilçe idare şube başkanlarına acele hallerde (8 güne kadar) ve tayini
kendisine ait memurlara, Memurlar Kanunundaki yıllık izin, süresine mahsup
edilmek üzere bir aya kadar izin verebilir. Tayinleri kaymakama ait olmıyan
memur ve müstahdemlere izin verilmezden önce kaymakamın mütalaası alınır;
K)
Kaymakamlar, halkın askerlik muameleleri hakkındaki müracaat ve şikayetlerini
kabul ederler. Askerlik şubelerine ve dairelerine yazarlar. Cevabı kafi
görmedikleri takdirde keyfiyeti valiye bildirirler;
L)
Kaymakam, Cumhuriyet Bayramında ilçede yapılacak resmi törenlere başkanlık
yapar ve tebrikleri kabul eder.
Madde
32 – A) Kaymakam,
ilçe sınırları içinde bulunan genel ve özel kolluk kuvvet ve teşkilatının
amiridir;
B) Suç
işlenmesini önlemek, kamu düzen ve güvenini korumak için gereken tedbirleri
alır. Bu maksatla Devletin genel ve özel kolluk kuvvetlerini istihdam eder. Kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer
mevzuat ile Cumhurbaşkanınca alınmış bulunan karar ve tedbirlerin
yürütülmesi için emirler verir. Bu teşkilat amir ve memurları kaymakam
tarafından verilen emirleri derhal yerine getirmekle ödevlidir; (1)
C)
Kaymakam, memleketin sınır ve kıyı emniyetiyle ilgili bütün işleri yürürlükte
bulunan hükümlere göre sağlar ve yürütür;
Ç) İlçe
sınırları içinde huzur ve güvenliğin, kişi dokunulmazlığının tasarrufa
mütaallik emniyetin, kamu esenliğinin sağlanması ve önleyici kolluk yetkisi
kaymakamın ödev ve görevlerindendir. Bunları sağlamak için kaymakam gereken
karar ve tedbirleri alır;
Bu
hususta alınan ve ilan edilen karar ve tedbirlere uymıyanlar hakkında 66 ncı
madde hükmü uygulanır;
D)
Kaymakam, valinin tasvibiyle ilçe genel ve özel kolluk kuvvetleri mensuplarının
geçici veya sürekli olarak yerlerini değiştirebilir;
E) (Değişik:
19/2/1980-2261/3 md.) Kaymakam, ilçe çevresinde çıkabilecek olayların
emrindeki kolluk kuvvetleriyle önlenmesine olanak bulunmayacağı kanısına varır
veya ilçe içindeki kolluk kuvetleriyle önlenemeyecek olağanüstü ve ani olaylar
karşısında kalırsa hemen valiye bilgi vererek yardım ister ve en yakın askeri
(Kara, Deniz ve Hava) komutanlara da haber verir;
Yardıma
gelen askeri kuvvet bu kanunun 11/D maddesi uyarınca kendisine verilecek görevi
yerine getirir.
F) Devlete,
Özel İdareye, belediye ve köylere ait olan ve bunlara bağlı bulunan yahut
bunların gözetim ve denetimi altında iş gören daire ve müesseselerle diğer
bütün gerçek ve tüzelkişiler tarafından işletilen mali, ticari, sınai ve
iktisadi müesseseler, işletmeler, ambarlar, depolar ve sair uzman, fen adamı,
teknisyen ve işçi gibi personel bulunduran ve barındıran yerler Devlet ve
memleket emniyet ve asayişi ve iş hayatının düzenlenmesi bakımından kaymakamın
gözetim ve denetimi altındadır.
Buralarda
bulunan veya çalışanların kimlik ve nitelikleri hakkında kaymakamlar bu
yerlerden bilgi istiyebilir, istenilen bilgiler hemen verilir.
Madde
33 – A) (Mülga:
14/7/2004-5219/5 md.)
B)
Kaymakam, ceza ve tevkifevlerinin muhafazasını ve Cumhuriyet savcısı ile
birlikte hükümlü ve tutukluların sağlık şartlarını gözetim ve denetimi altında
bulundurur.
C) (Mülga:
14/7/2004-5219/5 md.)
Madde
34 – Kaymakamlar,
ilçe idare şube başkanlarının genel, özel ve kolluk amirlerinin birinci
derecede, diğer memurların ikinci derecede sicil amiridirler.
Madde
35 – İlçe
çevresindeki belediyelerin başkanlariyle köy muhtarları, üst makamlara kendi
idarelerinin iş ve ihtiyaçlariyle ilgili yazışmalarını kaymakamlık vasıtasiyle
yaparlar.
III -
Devir ve teftiş
Madde
36 – Kaymakam, her
yıl ilçenin bütün bucaklariyle köylerinin en az yarısını ve ilçe içindeki
teşkilatı teftiş eder.
Halkın
dilek ve ihtiyaçlarını yerli yerinde gözden geçirir ve gereğini yapar.
Devir ve
teftişe çıkacağı zaman valiyi haberdar eder. Devir ve teftiş sonucunu bir
raporla valiye bildirir.
IV -
Kaymakamın ilçe idare şube başkanlariyle münasebetleri
Madde
37 – İlçe idare şube
başkanları, kendi şubelerine taallük eden kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer mevzuat ile kendi
dairelerine tevdi edilmiş olan görevlerin sürat ve intizam dahilinde
görülmesinden doğrudan doğruya kaymakama karşı sorumludur.
İlçe
idare şube başkanları, kaymakam tarafından verilen emirleri yerine getirmek ve
tevdi edilen işler hakkında gereken tetkikleri yaparak mütalaalarını zamanın da
bildirmek ve istenilen her türlü malümatı vermekle mükelleftirler.
Madde
38 – İdare şube
başkanları kaymakam tarafından re'sen verilen emrin kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer mevzuat ile Cumhurbaşkanınca
alınmış bulunan karar ve tedbirlere uygun olmadığı içtihadında
bulunurlarsa keyfiyeti kaymakama yazarlar. Kaymakam, işin mevzuata uygun
bulunduğunda ısrar ederse yazılı olarak emir verir ve aynı zamanda keyfiyeti
valiye de bildirir. Cevap gelinceye kadar kaymakamın emri sorumluluğu altında
uygulanır. (1)
Madde
39 – Kaymakam,
ilçede kanun, Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi ve diğer mevzuat ile Cumhurbaşkanınca alınmış karar ve tedbirlerin
uygulanmasından doğan şikayetleri dinler, gerekli tedbirleri alır ve emirleri
verir. (1)
Madde
40 – Kaymakam, lüzum
gördüğü zamanlarda ilçe idare şube başkanlariyle diğer memurları ve belediye ve
ticaret ve ziraat odaları başkanlarını çeşitli işler ve kanunların tatbikatı
üzerinde görüşmek üzere heyet halinde toplar. Toplantılar için yapılan çağrıya
gelmemek vazifeden kaçınma sayılır. Toplantıda alınan kararlar valiye
bildirilir.
BÖLÜM :
IV
I - Bucak
idare ve teşkilatı
Madde
41 – Bucak;
coğrafya, ekonomi, güvenlik ve mahalli hizmet bakımlarından aralarında
münasebet bulunan kasaba ve köylerden meydana gelen bir idare bölümüdür.
Madde
42 – Bucak müdürü,
bucakta en büyük Hükümet memuru ve temsilcisidir. Bu sıfatla;
A)
Bucağın genel idaresinden sorumludur;
B) Kanun,
tüzük, yönetmelik ve Hükümet kararlarının yayınlanmasını ve uygulanmasını
sağlar. Bunların kendisine verdiği yetkileri kullanır ve ödevleri yerine
getirir;
C)
Kaymakamlar, bucağa ait bütün işleri doğrudan doğruya bucak müdürüne yazarlar.
Bucak müdürleri bucağın bütün işleri hakkında bağlı bulundukları
kaymakamlıklarla muhabere ederler;
Ç) Kanun,
tüzük, yönetmelik ve Hükümet kararları ve bunlarla ilgili olarak verilecek
emirler, bucak teşkilatına dahil dairelere bucak müdürleri vasıtasiyle tebliğ
olunur;
D)
Dördüncü maddenin son fıkrasında belirtilen adli ve askeri teşkilat dışında
kalan bucak teşkilatına dahil daire ve müesseseler, belediye ve köy idareleri
bucak müdürünün gözetim ve teftişi altındadır;
E) (Değişik:
12/5/1964-469/1 md.) Müdür,4 üncü maddenin son fıkrasında belirtilen adli
ve askeri teşkilat dışında kalan, gözetim ve teftişi altında bulunan bucak
teşkilatına dahil daire ve müesseselerin amir ve memurları ile genel ve özel
kolluk amir ve memurlarına Memurin Kanunundaki usulüne göre savunmalarını
aldıktan sonra uyarma cezası verir ve uygular. Bu ceza kesindir ve tebliğ
tarihinden itibaren sicile geçer. Daha ağır disiplin cezaIarı ile takdirname
verilmesini gerektiren hallerde vali ve kaymakama tekliflerde bulunur. (1)
F)
Cumhuriyet Bayramlarında bucakta yapılacak törene başkanlık yapar ve
ziyaretleri kabul eyler.
Madde
43 – Bucağın güven
ve düzeninin korunmasından bucak müdürü sorumludur. Suç işlenmesini önlemek
için gereken tedbirleri alır ve uygular. Genel ve özel kolluk kuvvetleri bucak
müdürünün emri altındadır.Bunlar müdürden aldıkları emri yerine getirmeye
mecburdurlar.
Madde
44 – Bucak müdürü,
su baskını, kıtlık, yangın deprem gibi afetlerde keyfiyeti kaymakama
bildirmekle beraber hal ve vaziyetin icabettirdiği bütün tedbirleri alır ve
uygular. Silahlı ayaklanma, kanun ve tüzüklerin ve bunlara müstenit emirlerin
yürütülmesine karşı koymak gibi hallerde, kişi ve mülk güven ve düzenini bozan
sair beklenilmiyen olaylar karşısında kalındığı takdirde bucak müdürü lüzumlu
tedbirleri almak ve kolluk kuvvetlerini harekete getirmekle beraber kaymakamı
haberdar eder ve yardım ister. Bu gibi olağanüstü hallerde kaymakam ile
muhabere mümkün olmadığı takdirde en yakın idare üstüne keyfiyeti bildirir ve
valiliğin haberdar edilmesini ister.
Madde
45 – (Mülga: 23/1/2008-5728/578 md.)
Madde
46 – Bucak
müdürü, her yıl bucağın bütün köy ve kasabalarını en az birer kere dolaşarak
halkın müracaat ve şikayetlerini dinler ve yetkileri içindeki işleri yapar ve
yapamadıklarını kaymakama bildirir.
II- Bucak
müdür ve memurlarının tayin şekilleri ve istihdam usulleri
Madde
47 – (Değişik: 9/7/1953-6125/1 md.)
Nahiye
müdürleri İçişleri Vekaletince 8 inci maddenin B fıkrasına göre valilikler
emrine tayin olunurlar.
Madde
48 – İlk defa bucak
müdürü olabilmek için:
A) En az
lise veya bu dereceli okul mezunu olmak;
B)
Bilfiil askerlik hizmetini bitirmiş ve yaşı 30 u geçmemiş olmak;
C) Vücutça
sağlam olmakla beraber memleketin her ikliminde vazife görmeye ve her vasıta
ile dolaşmaya kabiliyetli oldukları hastaneler sağlık kurullarınca tasdik
edilmiş bulunmak lazımdır.
Madde
49 – (Değişik: 9/7/1953-6125/2 md.)
Yukarıdaki
maddede yazılı vasıfları ve Memurlar Kanununun tesbit ettiği diğer şartları
haiz olanlar İçişleri Vekaletince nahiye müdürlüğü adaylığına tayin olunarak
Vekaletin merkez ve vilayetler teşkilatında 6 ay süre ile istihdam olunurlar.
Bu süre sonunda nahiye müdürlüğü için lüzumlu vasıflar bakımından kifayetleri
Vekillik veya valiler tarafından tasdik edilenler İçişleri Vekaleti Meslek
Kursuna iştirak ettirilir. Bu kursu da başarı ile bitirenler 47 nci maddeye
göre asaleten nahiye müdürlüklerine tayin edilirler.
Kurs
süresi bir yıldır. Gerek adaylık devresinde kifayeti tasdik edilmiyenler, gerek
adaylığını bitirip de kursta başarı gösteremiyenler nahiye müdürlüğüne tayin
edilmiyerek vazifelerine son verilir.
Madde
50 – Bucak müdürlüğü
25, 30, 35, 40, 50, 60 lira aylıklı olmak üzere altı sınıftır.
Madde
51 – Bucaklarda,
Bakanlıklar tarafından ihtiyaca göre valilikler emrine gönderilen gezici ve
sabit doktor, veteriner, tarım memuru (en az sanat enstitüsü veya yapı usta
okulu mezunu teknisiyen) fen memuru, sağlık memuru, ebe ve tapu ve nüfus katibi
ile özel kanunlarında gösterilecek diğer teşkilat bulunur.
III-
Bucak meclisleri ve bucak komisyonları
Madde
52 – Bucak sınırları
içindeki köy ve kasabaların mahalli mahiyette müşterek ihtiyaçlarını
düzenlemek, kanun ve tüzüklerle kendilerine verilen vazifeleri görmek üzere
bucak müdürünün başkanlığında bir bucak meclisi ve bir bucak komisyonu bulunur.
Bucak
meclisleri, bucağa bağlı belediye meclisleri ve köy ihtiyar kurulları
tarafından kendi aralarından veya kendi köy ve kasabaları halkından olmak üzere
hariçten seçecekleri birer üyeden teşekkül eder.
Bucağın
sabit veya gezici doktoru, "doktoru olmıyan yerlerde" sağlık
memurları, veterineri, ziraat muallimi, sabit ve gezici başöğretmenleri
meclisin tabii üyeleridirler.
Vali ve
kaymakamlar, il ve ilçe merkez bucağının meclis ve komisyonlarına başkanlık
edecekleri gibi ilçeye bağlı bucakların meclis ve komisyonlarına da lüzum
gördükleri hallerde başkanlık edebilirler.
Bu meclis
ve komisyonların başkanlık ve üyelikleri fahridir.
Kasaba ve
köy adedi 12 den aşağı olursa meclise seçilen üye adedi 12 den az olmamak üzere
kasaba ve köylerce eşit sayıda üye seçilir.
Meclise
seçilen üyelerin görevleri dört yıl sürer, yeniden seçilmeleri caizdir.
Meclisin müzakere usulü İçişleri Bakanlığınca yönetmelikle tesbit edilir.
Madde
53 – Bucak meclisi
yılda bir defa Ekim ayının başında toplanır. Toplantı süresini meclis belirtir.
Madde
54 – Bucak meclisi,
bir yıl süre ile kendi üyeleri arasından dört üyeden müteşekkil bir bucak
komisyonu seçer. Bu komisyonun başkanı bucak müdürüdür. Bucak komisyonu, en az
ayda bir kere toplanarak bucak meclisinin toplantı halinde olmadığı zamanlarda
meclis görevini yapar.
Madde 55 – Fen ve ihtisaslarından faydalanmak
üzere bucak meclislerinin karar ve isteği üzerine gönderilecek Devlet, özel
idare memurlarının her türlü masrafları Devlet veya özel idare bütçesinden
ödenir.
Madde 56 – Bucak çevresindeki bütün köylerle
belediyeler kendi aralarında içme suları, sulama, yol ve telefon şebekeleriyle
tarım alet ve makineleri tedarik, tesis ve işletmeleri gibi mahalli mahiyetteki
müşterek işler için bucak meclislerinin gösterecekleri lüzum üzerine Köy
Kanununun 47, 48 ve Belediye Kanununun 133 üncü maddelerine göre birlik
kurarlarsa bucak meclis ve komisyonu bu birliğin karar ve murakabe heyetleri,
bucak müdürleri de icra vasıtası görevini yaparlar.
Bu
suretle birliğin kuruluşu valinin tasdikıyla tamamlanır.
BÖLÜM : V
İl ve
İlçe İdare Kurulları
Madde 57 – İl idare kurulu, valinin başkanlığı
altında hukuk işleri müdürü, defterdar, milli egitim, bayındırlık, sağlık ve
sosyal yardım, tarım ve veterner müdürlerinden teşekkül eder.
Vali,
idare kuruluna başkanlık etmek üzere vali muavinini görevlendirebilir.
Madde 58 – İlçe idare kurulu, kaymakamın
başkanlığı altında tahrirat katibi, malmüdürü, Hükümet hekimi, milli eğitim
memuriyle tarım memuru ve veterinerden teşekkül eder.
Madde 59 – Gerek il gerek ilçe idare
kurullarından kuruma dâhil olmıyan idare şubelerinin başkanları kendi
idarelerine ait idari ve istişari işlerin görüşülmesinde üye sıfatiyle
çağrılarak o iş hakkında gerekli izahatı verir ve oya katılırlar.
Madde 60 – İdare kurulları, idari, istişari ve
kazai olmak üzere türlü karar alırlar. İdare kurullarının idari yetkileri
kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve
diğer mevzuatla kendilerine verilen vazifelerdir. (1)
Madde 61 – İdare kurullarının kazai, idari ve
istişari görüşmeleri mürettep üyenin yarısından bir fazlası hazır olmadıkça
yapılamaz.
Oyların
eşitliği halinde başkanın bulunduğu taraf çokluk sayılır.
İdare
kurulu üyelerinden teşkilat noksanı veya tayin edilmemek ve vekili bulunmamak
gibi sebeplerle bir veya ikisi noksan olursa bunlar mürettep üye ve belli heyet
nisabında hesaba katılmaz.
Madde 62 – İl idare kurulları, il idare
şubelerinin,kaymakamların ve ilçe idare şubeleriyle bucak müdürlerinin, bucak
meclis ve komisyonlarının, köy muhtarlarının ve köy ihtiyar kurullarının
yürütülmesi gerekli kararları aleyhine menfaati haleldar olanlar tarafından bu
kararların esas, maksat, yetki ve şekil itibariyle kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer
mevzuata muhalefetlerinden dolayı açılan iptal davalarına birinci
derecede bakarlar. (1)
Bu
davalar, kararların hak veya menfaati haleldar olanlara tebliğ veya bunların
icraya ıttılaı tarihinden itibaren 91 gün içinde açılmalıdır.
Bu
davalar Danıştay Muhakeme Usulüne tabidir. Bu kabil iptal davaları birinci
derecede Danıştayda açılamaz. Merci tecavüzü ile Danıştaya dava açıldığı
takdirde dava evrakı vasifesizlik kararı ile ilgili il idare kuruluna tevdi
olunur.
Bu madde
özel kanunlarla il ve ilçe idare kurullarına verilen diğer kazai işlerdeki
yetkilerine halel vermez.
Madde 63 – İl idare kurullarının idari kaza
işlerinde hukuk işleri müdürleri kanun sözcüsü vazifesini görürler.
Madde
64 – İdare
kurullarının kazai vazife görmek üzere toplantılarında idari davaya esas olan
kararı vermiş bulunan idare amiri üye sıfatiyle bulunamaz ve oya katılamaz.
Madde
65 – İlçe idare
kurulları kararları aleyhine il idare kurullarına, il idare kurullarının gerek
birinci ve gerek ikinci derecede verdikleri kararlar aleyhine Danıştayda
ilgililer tarafından Danıştay Kanununa göre itiraz olunabilir.
Askerlik
Mükellefiyeti Kanununun 103 üncü maddesi hükmü mahfuzdur.
BÖLÜM: VI
Çeşitli
Hükümler
Madde 66 – (Değişik:
23/1/2008-5728/125 md.)
İl genel kurulu veya idare kurulları yahut en
büyük mülkiye amirleri tarafından kanunların verdiği yetkiye istinaden ittihaz
ve usulen tebliğ veya ilan olunan karar ve tedbirlerin tatbik ve icrasına
muhalefet eden veya müşkülat gösterenler veya riayet etmeyenler, mahallî mülkî
amir tarafından Kabahatler Kanununun 32 nci maddesi hükmü uyarınca
cezalandırılır. (Ek cümle: 27/3/2015 - 6638/16 md.) Ancak,
kamu düzenini ve güvenliğini veya kişilerin can ve mal emniyetini tehlikeye
düşürecek toplumsal olayların baş göstermesi hâlinde vali tarafından kamu
düzenini sağlamak amacıyla alınan ve usulüne göre ilan olunan karar ve
tedbirlere aykırı davrananlar, üç aydan bir yıla kadar hapis cezasıyla
cezalandırılır.
Madde 67 – 30/6/1939 tarihli ve 3656 sayılı
kanuna bağlı (1) sayılı cetvelin ek ve tadillerinin İçişleri Bakanlığı
kısmından, bağlı (1) sayılı cetveldeki kadrolar kaldırılmış, yerine bağlı (2)
sayılı cetvelde yazılı kadrolar ilave edilmiştir.
Madde 68 – 1426 sayılı Vilayet İdaresi Kanunu
ile ek ve tadilleri ve bu kanuna aykırı bütün kanunlar ve tüzükler hükümleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder