MİLLİ
EĞİTİM BAKANLIĞI ADAY MEMURLARININ YETİŞTİRİLMELERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu
Yönetmelik, Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfında olanlar hariç Milli Eğitim
Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatındaki kadrolarına aday olarak atanan
memurların yetiştirilmeleri ve asli memurluğa atanmaları için uygulanacak eğitim
programlarını, eğitim sürelerini, eğitimlerde uygulanacak sınavları, sınav ve
staj değerlendirme esasları ile diğer hususlara ilişkin usul ve esasları
belirlemek amacıyla düzenlemiştir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu
Yönetmelik hükümleri, Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfında olanlar hariç
Milli Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatına aday memur olarak atananlar
hakkında uygulanır.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu
Yönetmelik, 21/02/1983 tarihli ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel
Yönetmelik'in 33 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aday memur: İlk defa Devlet memurluğuna
atanacaklar için uygulanacak merkezi sınavı kazanarak temel eğitim, hazırlayıcı
eğitim ve staja tabi tutulmak üzere, Bakanlık merkez ve taşra teşkilatındaki
kadrolara atananları,
b) Adaylık süresi: Bakanlığın merkez ve taşra
teşkilatındaki kadrolarına aday memur olarak atananların bu görevlerine aday
memur olarak atandıkları tarihten başlamak üzere, bir yıldan az iki yıldan çok
olmayan süreyi,
c) Asli memur: Adaylık süresi içinde temel, hazırlayıcı
eğitim ve staj devrelerinin her birinde başarılı olan ve amirleri tarafından
olumlu değerlendirilerek adaylığı kaldırılanları,
ç) Bakan: Milli Eğitim Bakanını,
d) Bakanlık: Milli Eğitim Bakanlığını,
e) Birim: Bakanlık Talim ve Terbiye Kurulu
Başkanlığı, merkez teşkilatı hizmet birimleri, doğrudan Bakanlık hizmet
birimlerine bağlı taşra teşkilatındaki okul ve kurumlar, il ve ilçe milli
eğitim müdürlükleri ile bu müdürlüklere bağlı okul ve kurumları,
f) Değerlendirme: Temel ve hazırlayıcı eğitim programları
sonunda yapılacak sınavlar ile staj programı sonundaki bilgi ve beceri düzeyi
ile davranışlarını puanlama yoluyla ölçme işlemini,
g) Eğitim Daire Başkanı: İnsan Kaynakları Genel
Müdürlüğü Eğitim Daire Başkanını,
ğ) Eğitim Daire Başkanlığı: İnsan Kaynakları Genel
Müdürlüğü Eğitim Daire Başkanlığını,
h) Eğitim ve Sınav Yürütme Komisyonu: Adaylıkla
ilgili eğitim ve sınav işlemlerini yürütmek üzere, Merkezi Eğitim Yönetme
Kurulunca Bakanlık merkez ve taşra teşkilatında oluşturulan komisyonları,
ı) Genel Müdür: İnsan Kaynakları Genel Müdürünü,
i) Genel Müdürlük: İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğünü,
j) Hazırlayıcı eğitim: Aday memura atandığı hizmet
sınıfı, kadrosu ve göreviyle ilgili olarak verilen eğitimi,
k) İlgili birim: Aday memurun görevli bulunduğu il
milli eğitim müdürlüğü veya merkez teşkilatı bünyesinde adaylık işlemlerinin
yürütüldüğü birimi;
l) Merkez teşkilatı: Bakanlık Talim ve Terbiye
Kurulu Başkanlığı ile hizmet birimlerini,
m) Merkezi Eğitim Yönetme Kurulu: Bakanlık merkez
teşkilatında aday memurların eğitimlerinin yönetimi, yürütülmesi ve denetimi
için oluşturulan kurulu,
n) Staj eğitimi: Aday memurun temel ve hazırlayıcı
eğitimde tabi tutulduğu eğitim konularında, birim yöneticisinin gözetiminde,
beceri ve deneyim kazandırmak için yapılan uygulamalı eğitimi,
o) Sınav: Temel ve hazırlayıcı eğitim programları sonunda
yapılacak değerlendirmeler için aday memurların bilgi seviyelerini ölçme
işlemini,
ö) Taşra teşkilatı: Bakanlığın merkez ve yurt dışı
teşkilatı dışında kalan il ve ilçe milli eğitim müdürlükleri ile bu
müdürlüklere bağlı her türlü okul ve kurumları,
p) Temel eğitim: Aday memurların, asli memur olabilmeleri
için tabi tutuldukları Devlet memurlarının ortak nitelikleri ile ilgili
hususları kapsayan eğitimi,
r) Temel Eğitim Kurulu: Devlet Personel Başkanlığı
başkanlığında, Milli Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Aile ve Sosyal
Politikalar Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Atatürk Kültür,
Dil ve Tarih Yüksek Kurumu başkanlığı ile Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi
Enstitüsü Genel Müdürlüğünden temsilcilerin katılımıyla oluşan kurulu, ifade
eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Adaylık
Eğitimleri İle İlgili İlke ve Esaslar
Genel
ilkeler
MADDE
5- (1) Aday memurların eğitimlerinde aşağıda belirtilen ilkeler göz
önünde bulundurulur.
a) Aday memurların eğitimlerinde; Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasına, Atatürk ilke ve inkılaplarına, Anayasada ifadesi
bulunan Atatürk milliyetçiliğine sadakatle bağlı kalacak, Türkiye Cumhuriyeti
kanunlarını milletin hizmetinde olarak tarafsızlık ve eşitlik ilkelerine bağlı
kalarak uygulayacak yurt ve vatandaş sevgisi ile dolu, güler yüzlü, yol
gösterici, vatandaşlara daima yardımcı, disiplinli ve bilgili memur olarak
yetişmeleri amaçlanır.
b) Aday memurların Bakanlık hizmetlerinin
gerektirdiği bilgi ve beceriler kazandırılarak zaman ve kaynak israfına meydan
vermeden, hizmetlerin verimli ve etkili bir şekilde yerine getirilmesini
sağlayacak şekilde yetiştirilmeleri esastır.
c) Eğitimler, Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunun
sorumluluğunda yürütülür.
ç) Adaylık eğitimleri temel eğitim, hazırlayıcı
eğitim ve staj şeklinde birbirini takip eden bir sıra içinde ve öğretim
seviyeleri dikkate alınarak düzenlenip yürütülür. Bu eğitimler, hiçbir nedenle
adaylık süresini aşamaz.
d) Aday memurların asli memurluğa atanabilmeleri
için sırasıyla adaylık eğitimlerinin her devresini başarı ile tamamlamış
olmaları gerekir.
e) Temel ve hazırlayıcı eğitimler; Merkezi Eğitim
Yönetme Kurulunca belirlenecek eğitim merkezlerinde, staj eğitimleri ise
atandıkları/görev yaptıkları ve gerek görülmesi halinde Bakanlıkça uygun
görülecek birimlerde yapılır.
f) Sınavlar eğitim sürelerine dahildir.
Temel eğitimin ilkeleri
MADDE 6- (1) Temel eğitimle ilgili ilkeler
şunlardır:
a) Temel eğitimin hedefi, aday memurlara Devlet
memurlarının ortak özellikleriyle ilgili bilinmesi gereken asgari bilgileri
vermektir.
b) Temel eğitim, her sınıf ve kadroda ki aday memura,
ortak bir program dahilinde ve aday memurların öğrenim durumları dikkate
alınarak uygulanır.
c) Temel eğitimin süresi on günden az, iki aydan çok
olamaz.
ç) Temel eğitim için ayrılan süreye program sonunda
yapılan sınav süreleri dahildir.
d) Temel eğitim, Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunca
belirtilen tarihte başlar.
Temel eğitim konuları
MADDE 7- (1) Temel eğitim konuları, aday memurların
atandıkları görev ve öğrenim durumları dikkate alınarak aşağıdaki konular
çerçevesinde hazırlanır.
a) Atatürk ilkeleri.
b) T.C. Anayasası.
1) Genel Esaslar.
2) Temel Hak ve Ödevler.
3) Cumhuriyetin Temel organları.
4) Yürütme.
c) Genel olarak Devlet teşkilatı.
ç) 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu.
1) Ödev ve Sorumluluklar.
2) Genel Haklar.
3) Yasaklar.
4) Disiplin işleri.
5) Sosyal ve Mali Haklar.
6) Amir-Memur ilişkileri.
7) Müracaat ve şikayetler.
8) Kılık kıyafet.
9) Yer değiştirme.
10) Beşeri ilişkiler.
d) Yazışma ve Dosyalama usulleri.
e) Devlet malını koruma ve tasarruf tedbirleri.
f) Halkla ilişkiler.
g) Gizlilik ve gizliliğin önemi.
ğ) İnkılap tarihi.
h) Milli güvenlik bilgileri.
ı) Haberleşme.
i) Türkçe Dilbilgisi Kuralları.
j) İnsan Hakları.
Temel eğitim programının temini ve dağıtımı
MADDE 8- (1) Temel
Eğitim Kurulu tarafından hazırlanan temel eğitim programları, İnsan Kaynakları
Genel Müdürlüğü tarafından Devlet Personel Başkanlığından temin edilir ve
ilgili yerlere dağıtılır.
Temel eğitim programının uygulanması
MADDE 9- (1) Aday
memurlara, bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirlenmiş olan konuları
kapsayacak şekilde, programa alınacakların eğitim durumları da dikkate
alınarak, Devlet Personel Başkanlığı koordinatörlüğünde oluşturulan Temel
Eğitim Kurulu tarafından hazırlanan temel eğitim programları uygulanır.
(2) Temel eğitim
programı eğitim ve sınav yürütme komisyonları sorumluluğunda uygulanır. Bu
uygulama sonunda aday memurların başarı seviyelerini tespit etmek amacıyla bu
Yönetmelikte belirtilen ilke ve yöntemler çerçevesinde temel eğitim sınavı
yapılır.
Hazırlayıcı
eğitimin ilkeleri
MADDE 10- (1) Hazırlayıcı
eğitimin ilkeleri şunlardır:
a) Hazırlayıcı eğitimin hedefi, aday memurların işgal
ettikleri kadro ve görevleri dikkate alınarak bu görevlerin yürütülmesi için
gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak ve görevlerine uyumlarını sağlamaktır.
b) Hazırlayıcı eğitimin süresi bir aydan az, üç
aydan çok olamaz.
c) Hazırlayıcı eğitim için ayrılan süreye program
sonunda yapılan sınav süreleri dahildir.
ç) Hazırlayıcı eğitim, temel eğitimin bitiminden sonra
başlar.
Hazırlayıcı
eğitim konuları
MADDE
11- (1) Hazırlayıcı eğitim konuları, aday memurların kadro ve görevleri
dikkate alınarak Merkezi Eğitim Yönetme Kurulu tarafından aşağıdaki konular
çerçevesinde hazırlanır.
a) Bakanlığın
tanıtılması, görevleri, teşkilatı, ilgili mevzuatı, diğer kurumlarla
ilişkileri.
b) Aday
memurun atandığı sınıftaki kadro ve görevleriyle ilgili konular.
(2) Birinci
fıkrada sayılan eğitim konularının yanında Merkezi Eğitim Yönetme Kurulu
tarafından uygun görülecek diğer konular da eğitime dahil edilebilir.
Hazırlayıcı
eğitim programının uygulanması
MADDE
12- (1) Aday memurlara, bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinde belirlenmiş
olan konuları kapsayacak şekilde Merkezi Eğitim Yönetme Kurulu tarafından
hazırlanan veya hazırlatılan hazırlayıcı eğitim programları uygulanır.
(2) Hazırlayıcı
eğitim programı, eğitim ve sınav yürütme komisyonlarının sorumluluğunda
uygulanır. Bu uygulama sonunda aday memurların başarı seviyelerini tespit etmek
amacıyla bu Yönetmelikte belirtilen ilke ve yöntemler çerçevesinde hazırlayıcı
eğitim sınavı yapılır.
Staj
eğitimi ilkeleri
MADDE
13- (1) Staj eğitimi ilkeleri şunlardır:
a) Staj
eğitiminin hedefi, aday memurlara hazırlayıcı eğitim döneminde verilen teorik
bilgiler ile atandıkları kadro ve görevleri ile ilgili, uygulama yaptırmak
suretiyle beceri ve tecrübe kazandırmaktır.
b) Staj
eğitimi, hazırlayıcı eğitimden sonra Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunca
belirtilen tarihte başlatılır.
c) Staj
eğitimi iki aydan az olmamak kaydıyla adaylık süresi içinde tamamlanır.
Staj
eğitimi konuları
MADDE 14- (1) Aday
memurların staj eğitimi konuları, belirlenen ilkeler çerçevesinde, Merkezi
Eğitim Yönetme Kurulu tarafından eğitim ve sınav yürütme komisyonlarının
sorumluluğunda adayın görevlendirileceği birimin özelliği dikkate alınarak
aşağıda belirtilen konularda hazırlanır:
a) Yazışma ve dosyalama kuralları.
b) Sorumluluğuna verilen araç ve gereçleri kullanma
ve bakımını yapma.
c) Görevi ile ilgili mevzuatı bilme ve kurallarına
uyma.
ç) Çevre ilişkileri.
d) Ast, üst ilişkileri
e) İnsan ilişkileri.
f) Gizlilik dereceleri, yazışma ve gizlilik
dereceli evrakın saklanması.
g) Görevi ile ilgili gözlem, araştırma ve incelemeler.
ğ) Güvenlik ve koruma tedbirleri.
h) Uygulamada tarafsızlık.
ı) Zamanın ve kaynakların verimli şekilde
kullanılması.
i) Hazırlayıcı eğitimde görülen diğer konular.
Stajın
yaptırılması
MADDE
15- (1) Aday memurlara, bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirlenmiş
olan konuları kapsayacak şekilde Merkezi Eğitim Yönetme Kurulu tarafından
hazırlanan veya hazırlatılan staj eğitimi programları eğitim ve sınav yürütme
komisyonlarının sorumluluğunda uygulanır.
(2) Staj
eğitimi programı, belirlenen staj programları doğrultusunda aday memurun
görevlendirileceği birim amirinin sorumluluğunda yaptırılır.
(3) Hazırlayıcı
eğitim ve staj programları, bu eğitimlerin başlangıç ve bitim tarihleri, yeri
ile eğitime katılacakların sayısı eğitimlerin başlamasıyla birlikte Devlet
Personel Başkanlığına bildirilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Sınav
ve Değerlendirmelere İlişkin İlke ve Esaslar
Sınavlarla
ilgili ilkeler
MADDE 16- (1) Temel
ve hazırlayıcı eğitim programları sonunda yapılacak sınavlarla ilgili ilkeler
şunlardır:
a) Temel eğitim sınavı, Temel Eğitim Kurulu tarafından
belirlenen şekilde; hazırlayıcı eğitim sınavı ise test, uzun cevaplı veya
uygulamalı şekilde yapılır. Hazırlayıcı eğitim sınavında, uygun görülen sınav
çeşitlerinden biri veya birkaçı birden kullanılabilir.
b) Sınavlar önceden duyurulan yer, gün ve saatte
yapılır.
c) Sınav soruları, salon başkanı tarafından yoklama
yapılıp, sınava katılmayanların tutanakla tespit edilmesinden ve sınav kurallarının
adaylara açıklanmasından sonra dağıtılır.
ç) Sınavlarda köşesi kapalı kağıt kullanılması
zorunludur.
d) Sınavlarda sınavın başlayışını, akışını ve
bitimini, kullanılan kağıtların ve sınava giren adayların sayısını ve her
adayın kullandığı kağıt adedini gösteren bir tutanak düzenlenir. Bu tutanaklar
salon başkanı ve en az iki gözcü tarafından imzalanır.
e) Eğitim dönemlerinin süreleri dikkate alınarak,
eğitim sonunda yapılacak sınavlara hazırlamak amacıyla temel ve hazırlayıcı
eğitim süreleri içinde ara sınavları yapılabilir.
Sınav
sorularının hazırlanması ve uygulanması
MADDE
17- (1) Temel eğitim sınav soruları, Temel Eğitim Kurulu tarafından
hazırlanan sorular arasından eğitim konularının eğitim programındaki
ağırlıkları dikkate alınarak her konu için ayrı ayrı belirlenen adetlerde,
toplam 100 adet olmak üzere 4 grup olarak hazırlanır ve kapalı zarflara
konularak mühürlenip imzalanır. Sınav salonunda aday memurlardan birinin soru
zarflarından birini seçmesi ile sınav soruları tespit edilmiş olur. Temel
Eğitim Kurulu tarafından belirlenen sorular Devlet Personel Başkanlığından
temin edilir ve eğitime tabi tutulacak aday memurlara da verilir.
(2) Hazırlayıcı
eğitim sınav soruları aday memurların kadro ve görevleri dikkate alınarak
hazırlanan eğitim programındaki konuların ağırlıklarına göre Merkezi Eğitim
Yönetme Kurulunca sınavda sorulacak soruların en az üç katı olmak üzere
hazırlanır. Sorulacak sınav soruları, hazırlanmış bulunan bu sorular arasından
konuların eğitim programındaki ağırlıkları dikkate alınarak her konu için ayrı
ayrı olmak üzere kura usulüyle adaylar arasından seçilecek en az üç kişi
huzurunda eğitim ve sınav yürütme komisyonu tarafından tespit edilir.
Sınavların test usulüyle yapılması halinde soru tespitinde soruların üç kat olarak
hazırlanması ve kura ile belirlenmesi yöntemi uygulanmaz.
(3) Staj
eğitimine ilişkin değerlendirme konuları Yönetmelik eki Ek-1 Milli Eğitim
Bakanlığı Aday Memurlar Staj Değerlendirme Belgesinde belirtilmiştir.
Temel
ve hazırlayıcı eğitim sınavları ile staj eğitiminin değerlendirilmesi
MADDE
18- (1) Temel ve hazırlayıcı eğitim sonunda yapılan sınavlarda sınav
kağıtları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Bu değerlendirmede 60 ve daha
yukarı puan alanlar başarılı sayılır. Başarısız sayılan aday memurların sınav
kağıtları komisyonca en geç bir gün sonra bir defa daha okunarak
değerlendirmeye alınır. Buçuklu puanlar bir üst tam puana tamamlanır. Uzun
cevaplı, yazılı ve uygulamalı sınavların kesin puanı sınavları yapmakla görevli
komisyon üyelerinin verdikleri puanların aritmetik ortalaması alınarak bulunur.
(2) Aday
memur, staj eğitimi sonunda her amir tarafından bu Yönetmeliğin ekinde yer alan
Ek-1 Aday Memurlar Staj Değerlendirme Belgesinde belirtilen soru başlıkları ve
puan değerleri dikkate alınarak 100 tam puan üzerinden değerlendirilir.
Değerlendirme sonucu her amir tarafından verilen puanların toplamının aritmetik
ortalaması alınarak adayın başarı durumu belirlenir. Bu değerlendirme sonucunda
60 ve daha yukarı puan alanlar başarılı sayılır.
Sınav sonuçlarının bildirilmesi
MADDE
19- (1) Temel ve hazırlayıcı eğitim sonunda yapılan sınav sonuçları,
sınavların yapıldığı günü izleyen iki gün içinde ilan edilir. Başarısız
adaylara sonuçlar ayrıca yazılı olarak tebliğ edilir.
(2) Staj
eğitimine katılanlar Ek-1 Milli Eğitim Bakanlığı Aday Memurlar Staj
Değerlendirme Belgesi ile değerlendirilir. Bu belge iki nüsha olarak tanzim
edilir. Bir nüshası memurun özlük dosyasına konur. Diğer nüsha ise aday memura
verilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 20- (1) Aday memurlar sınav sonuçlarının kendilerine
tebliğini takip eden iki iş günü içinde dilekçe ile ilgili Eğitim ve Sınav
Yürütme Komisyonu Başkanlığına itiraz edebilirler.
(2) Eğitim ve Sınav Yürütme Komisyonu bu şekilde
yapılan itirazları on gün içinde inceler ve kesin karara bağlar. Komisyon
kararı itirazı yapana yazı ile bildirilir. Yapılan bu inceleme neticesi
kesindir.
(3) Sınavlara itiraz edenler, itirazları karara bağlanana
kadar bir sonraki adaylık eğitimine devam ederler.
Sınavlara
katılmama
MADDE
21- (1) Sağlık sebepleri dışında sınavlara katılmayanlar başarısız
sayılır. Sağlık sebebiyle sınava katılmayanların sınavları adaylık süresi
içinde uygun bir zamanda yapılır.
(2) Soruların
açılması ve yazdırılmasından veya dağıtılmasından sonra sınav salonuna gelenler
de sınava katılmamış sayılır ve başarısız olarak değerlendirilir.
Sınavları
geçersiz sayılanlar
MADDE 22- (1) Adaylar
aşağıdaki durumlarda sınavlarda başarısız sayılır;
a) Kopya girişiminde bulunanlar veya kopya çekenler,
kopya verenler,
b) Sınav düzenine aykırı davranışlarda bulunanlar.
c) Kendi yerine başkasını sınava sokanlar
hakkında bir tutanak
düzenlenerek, sınavları geçersiz sayılır ve haklarında gereken kanuni işlem
yapılır.
Sınavların
iptalini gerektiren durumlar
MADDE 23- (1) Sınavlar,
aşağıda belirtilenlerden birinin gerçekleşmesi halinde Merkezi Eğitim Yönetme
Kurulunca iptal edilir :
a) Sınav sorularının çalınmış olduğunun belirlenmesi.
b) Soru zarflarının sınav zamanından önce
açıldığının belirlenmesi.
c) Soruların yetkili olmayan kişilerce sınavlardan
önce görülmüş olması.
(2) Sınavların iptal olmasına neden olanlar hakkında
kanuni işlem yapılır.
Sınav
belgelerinin saklanması
MADDE 24- (1) Sınavlarla
ilgili evraklar 2 yıl; yargı yoluna başvurulması halinde dava sonuna kadar
saklanır.
(2) Bu şekilde yargı yoluna başvuran aday memurlar
durumlarını yazılı olarak Bakanlığa bildirirler.
Belgelendirme
MADDE
25- (1) Ek-1 Milli Eğitim Bakanlığı Aday Memurlar Staj Değerlendirme
Belgesine göre, amirlerince verilen puanların aritmetik ortalamasının,
adaylığın kaldırılması için gerekli olan 60 puanın altında ya da
değerlendirmeye esas her bir niteliğe verilen puanların verilebilecek en fazla
puanın yarısı veya yarısından daha az olması durumunda, az puan vermeyi
gerektiren sebeplerin belge ile ispatı zorunludur.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Kurul
ve Komisyonlar
Merkezi
Eğitim Yönetme Kurulunun kuruluşu
MADDE
26- (1) Merkezi Eğitim Yönetme Kurulu, Bakanlık merkez teşkilatında
Müsteşar veya görevlendireceği müsteşar yardımcısının başkanlığında; Genel
Müdür, Eğitim Daire Başkanı, Müsteşar tarafından görevlendirilecek iki hizmet
birimi amiri olmak üzere toplam beş kişiden oluşur. Kurulun sekretarya işleri
Eğitim Daire Başkanlığınca yürütülür.
Merkezi
Eğitim Yönetme Kurulunun görevleri
MADDE
27- (1) Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Hazırlayıcı eğitim programı ve bu programın
uygulanmasında gerekli araç ve gereçleri ve sınav sorularının konulara göre
ağırlık derecelerini belirlemek, sınav çeşidine göre soruları
hazırlamak/hazırlatmak, eğitim yerlerine dağıtılmasını sağlamak.
b) Eğitim ve sınav yürütme komisyonlarını kurmak.
c) Her bir eğitim ve bunlarla ilgili sınavların
programları çerçevesinde yapılması ve yürütülmesi için gerekli tedbirleri
almak.
ç) Eğitim yapılacak yerleri planlamak ve belirlemek.
d) Diğer kurum ve kurutuşlarla gerekli iş birliğini
sağlamak.
e) Eğitim faaliyetlerini denetlemek veya
denetlenmesini sağlamak.
f) Her bir eğitim devresinin süresini ayrı ayrı
belirlemek.
g) Eğitim faaliyetlerinin etkin ve verimli bir
şekilde yürütülmesi bakımından ilgili birimler arasında gerekli iş bölümünü
yapmak.
ğ) Bakanlık merkez teşkilatı birimlerinin aday memurların
yetiştirilmelerine ilişkin eğitim konusundaki tekliflerini değerlendirerek
sonuçlandırmak.
Eğitim
ve Sınav Yürütme Komisyonunun kuruluşu
MADDE
28- (1) Eğitim ve sınav işlemlerini yürütmek üzere merkez ve taşra
teşkilatında eğitim ve sınav yürütme komisyonları kurulur.
(2) Merkez
teşkilatındaki Eğitim ve Sınav Yürütme Komisyonu, Eğitim Daire Başkanı
başkanlığında; Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunu oluşturan birimlerin her
birinden en az şube müdürü düzeyinde görevlendirilecek üyelerden oluşur. Bu
Komisyonun sekretarya işleri Eğitim Daire Başkanlığınca yürütülür.
(3) Taşra
teşkilatındaki Eğitim ve Sınav Yürütme Komisyonu, il milli eğitim müdürünün
başkanlığında; maarif müfettişleri kurulu başkanı, il milli eğitim müdürünün
teklifi üzerine vali tarafından görevlendirilecek bir il milli eğitim müdür
yardımcısı veya şube müdürü ile okul öncesi eğitim, ilköğretim, orta öğretim,
özel öğretim ve yaygın eğitim kurumlarını temsilen kendi aralarından
seçecekleri birer üyeden oluşur. Komisyonun sekretaryasını başkan tespit eder.
Eğitim
ve Sınav Yürütme Komisyonunun görevleri
MADDE 29- Eğitim
ve Sınav Yürütme Komisyonunun görevleri şunlardır:
a) Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunun görevleri ve bu
kurulca alınan kararlar doğrultusunda eğitim ve sınavlarla ilgili her türlü iş
ve işlemleri yürütmek.
b) Eğitim ve sınavları belirlenen süre içinde
tamamlamak.
c) Sınavların güvenli bir şekilde yapılmasını
sağlamak.
ç) Sınavları yapmak ve değerlendirmek.
d) Adaylara yetecek kadar salon temin etmek.
e) Yeteri kadar sınav
uygulayıcısı, gözetmen ve salon başkanını belirlemek.
f) Sınav sonuçlarını aday memurlara tebliğ etmek,
ilgili birimlere göndermek.
g) Sınav sonuçlarına yapılacak itirazları
inceleyerek sonuca bağlamak.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Aday
Memur ile Birlikte Çalışma Süresi, Adaylığın Kaldırılması ve Adaylık Süresinin
Uzatılması
Aday
memur ile birlikte çalışma süresi
MADDE
30- (1) Ek-1 Milli Eğitim Bakanlığı Aday Memurlar Staj Değerlendirme
Belgesini dolduracak amirlerin, değerlendirmeye esas nitelikler çerçevesinde
aday memuru izleme, denetleme, yöneltme ve rehberlikte bulunmaları ve bu
belgeyi doldurabilmeleri için aday memur ile en az altı ay birlikle çalışmaları
zorunludur.
(2) Amirlerin
görev değişikliği, istifa ve emeklilik gibi sebeplerle görevlerinden
ayrılmaları dolayısıyla aday memur ile birlikte altı aydan az çalışmaları
durumunda değerlendirme belgesi, aday memurun mevcut amirleri tarafından varsa
önceki amirlerinin yazılı görüşleri de alınarak doldurulur.
(3) Aday
memur ile iki aydan az olmamak üzere birlikte çalışan amirlerinden, ölüm ve
görevine son verilme dışındaki çeşitli sebeplerle görevlerinden ayrılanlar aday
memur hakkındaki yazılı görüşlerini varsa belgeleri ile birlikte kendi
yerlerine atananlara bırakmak zorundadırlar.
Adaylığın
kaldırılmasına ilişkin işlemler
MADDE
31- (1) Aday memurlardan staj eğitimlerinin değerlendirmesi sonunda
başarılı olduğu anlaşılanların adaylıklarının kaldırılması teklifi,
değerlendirme belgesi ile birlikte adaylığın kaldırılması gereken tarihten bir
ay önce; özlük dosyaları valilikte tutulan personel açısından il milli eğitim
müdürlüğündeki; özlük dosyaları Bakanlıkta tutulan personel açısından ise merkez
teşkilatındaki adaylık işlemlerini yürüten birimde bulundurulacak şekilde
gönderilir.
(2) İlgili
birimler bu Yönetmelikte belirtilen süreler içinde kendilerine intikal eden
belgeleri inceleyerek usul ve işlem eksikliği bulunmayanları (EK-2) formla
makamın onayına sunar. Usul ve işlem eksikliği bulunanların bu eksiklikleri en
kısa sürede tamamlatılır.
(3) Adaylığı
kaldırılan personelle ilgili onayların birer örneği, özlük dosyalarında
muhafaza edilmek üzere ilgili birimlere ve Tebliğler Dergisi'nde yayımlanmak
üzere Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğüne gönderilir.
(4) Adaylık
işlemlerini yürüten birimler, işlemlerin yönetmelikte belirtilen sürelerde
yapılıp yapılmadığını takip eder ve zamanında yapılması için gerekli tedbirleri
alır.
Adaylık
süresi
MADDE
32- (1) Aday olarak atanmış olan memurların adaylık süresi bir
yıldan az, iki yıldan çok olamaz. Bu Yönetmelikle belirlenen haller ile
teşkilat içinde geçici görevlendirmeler dışında adaylık süresi içerisinde aday
memurların hiçbir şekilde görev yerleri değiştirilemez.
Eksik
eğitimin tamamlatılması
MADDE
33- (1) Belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebeplerle ders saati olarak
belirlenen her programın 1/8'ine devam edemeyenlerin eksik eğitimleri, eğitim
programı bütünlüğü içinde tamamlatılır.
Aylıksız
izin durumu
MADDE
34- (1) Aday memurlardan adaylık süresi içinde 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 108 inci maddesine göre aylıksız izin kullananlara, göreve
başlamalarını müteakip tamamlanamayan adaylık eğitimleri bu yönetmelikte
belirtilen şartlarda tamamlattırılır.
Adaylık
süresi içinde göreve son verme
MADDE
35- (1) Adaylık süresi içinde temel ve hazırlayıcı eğitim ve staj
devrelerinin her birinde başarısız olanlarla adaylık süresi içinde hal ve
hareketlerinde memuriyetle bağdaşmayacak durumları, göreve devamsızlıkları
tespit edilenlerin disiplin amirlerinin teklifi ve atamaya yetkili amirin onayı
ile ilişkileri kesilir.
Adaylık
süresi sonunda başarısızlık
MADDE
36- (1) Adaylık süresi içinde aylıktan kesme veya kademe ilerlemesinin
durdurulması cezası almış olanların disiplin amirlerinin teklifi ve atamaya
yetkili amirin onayı ile ilişikleri kesilir.
Tekrar
memuriyete alınma
MADDE
37- (1) Temel eğitim, hazırlayıcı eğitim ve staj eğitimi
devrelerinin her birinde başarısız olan ve bu sebeple görevlerine son verilen
aday memurlar üç yıl geçmedikçe tekrar Devlet memurluğuna alınmazlar. Sağlık
sebebiyle kurumlan ile ilişkileri kesilenler için bu şart aranmaz. Üç yıllık
sürenin tespitinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Devlet Personel
Başkanlığında tutulan kayıtlar esas alınır.
Bildirme
işlemi
MADDE
38- (1) Görevlerine son verilen aday memurlar, görevlerine son
vermeyi gerektiren sebepler de belirtilerek Genel Müdürlükçe en geç bir ay
içinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Devlet Personel Başkanlığı'na
bildirilir..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder