MİLLİ EĞİTİM
TEMEL KANUNU
Kanun
Numarası : 1739
Kabul Tarihi
: 14/6/1973
Yayımlandığı
R.Gazete : Tarih : 24/6/1973 Sayı : 14574
Yayımlandığı Düstur : Tertip : 5 Cilt :
12 Sayfa : 2342
I – Kanunun kapsamı :
Madde 1 – Bu Kanun, Türk milli eğitiminin düzenlenmesinde esas olan amaç
ve ilkeler, eğitim sisteminin genel yapısı, öğretmenlik mesleği, okul bina ve
tesisleri, eğitim araç ve gereçleri ve Devletin eğitim ve öğretim alanındaki
görev ve sorumluluğu ile ilgili temel hükümleri bir sistem bütünlüğü içinde
kapsar.
BİRİNCİ KISIM
Türk Milli Eğitim
Sistemini Düzenleyen Genel Esaslar
BİRİNCİ BÖLÜM
Türk Milli Eğitiminin
Amaçları
I – Genel amaçlar:
Madde 2 – Türk Milli Eğitiminin genel amacı,Türk Milletinin bütün fertlerini,
1. (Değişik: 16/6/1983 - 2842/1 md.) Atatürk inkılap ve ilkelerine ve
Anayasada ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliğine bağlı; Türk Milletinin
milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve
geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan,
insan haklarına ve Anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan
demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı
görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar
olarak yetiştirmek;
2. Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde
gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere, hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir
dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, kişilik ve teşebbüse değer
veren, topluma karşı sorumluluk duyan; yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler
olarak yetiştirmek;
3. İlgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek gerekli
bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak
suretiyle hayata hazırlamak ve onların, kendilerini mutlu kılacak ve toplumun
mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak;
Böylece bir yandan Türk vatandaşlarının ve Türk
toplumunun refah ve mutluluğunu artırmak; öte yandan milli birlik ve bütünlük
içinde iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı desteklemek ve hızlandırmak ve
nihayet Türk Milletini çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı, seçkin bir ortağı
yapmaktır.
II –
Özel amaçlar:
Madde 3 – Türk
eğitim ve öğretim sistemi, bu genel amaçları gerçekleştirecek şekilde
düzenlenir ve çeşitli derece ve türdeki eğitim kurumlarının özel amaçları,
genel amaçlara ve aşağıda sıralanan temel ilkelere uygun olarak tespit edilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Türk
Milli Eğitiminin Temel İlkeleri
I – Genellik
ve eşitlik: (1)
Madde 4 – Eğitim
kurumları dil, ırk, cinsiyet, engellilik ve din ayırımı gözetilmeksizin herkese
açıktır. Eğitimde hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınamaz.
II –
Ferdin ve toplumun ihtiyaçları:
Madde 5 – Milli
eğitim hizmeti, Türk vatandaşlarının istek ve kabiliyetleri ile Türk toplumunun
ihtiyaçlarına göre düzenlenir.
III –
Yöneltme:
Madde 6 – Fertler,
eğitimleri süresince, ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda
çeşitli programlara veya okullara yöneltilerek yetiştirilirler.
(Değişik:
16/8/1997 - 4306/3 md.) Milli eğitim sistemi, her bakımdan, bu yöneltmeyi
gerçekleştirecek biçimde düzenlenir. Bu amaçla, ortaöğretim kurumlarına, eğitim
programlarının hedeflerine uygun düşecek şekilde hazırlık sınıfları
konulabilir.
Yöneltmede ve başarının ölçülmesinde rehberlik
hizmetlerinden ve objektif ölçme ve değerlendirme metotlarından yararlanılır.
IV –
Eğitim hakkı:
Madde 7 – İlköğretim
görmek her Türk vatandaşının hakkıdır.
İlköğretim kurumlarından sonraki eğitim kurumlarından
vatandaşlar ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde yararlanırlar.
V –
Fırsat ve imkan eşitliği:
Madde
8 – Eğitimde kadın, erkek herkese
fırsat ve imkan eşitliği sağlanır.
Maddi imkanlardan yoksun başarılı öğrencilerin en yüksek
eğitim kademelerine kadar öğrenim görmelerini sağlamak amacıyle parasız
yatılılık, burs, kredi ve başka yollarla gerekli yardımlar yapılır.
Özel eğitime ve korunmaya
muhtaç çocukları yetiştirmek için özel tedbirler alınır.
VI –
Süreklilik:
Madde 9 – Fertlerin
genel ve mesleki eğitimlerinin hayat boyunca devam etmesi esastır.
Gençlerin eğitimi yanında, hayata ve iş alanlarına olumlu
bir şekilde uymalarına yardımcı olmak üzere, yetişkinlerin sürekli eğitimini
sağlamak için gerekli tedbirleri almak da bir eğitim görevidir.
VII – Atatürk İnkılap ve İlkeleri ve Atatürk Milliyetçiliği:
Madde 10 – (Değişik: 16/6/1983 - 2842/2 md.)
Eğitim sistemimizin her derece ve türü ile ilgili ders programlarının
hazırlanıp uygulanmasında ve her türlü eğitim faaliyetlerinde Atatürk inkılap
ve ilkeleri ve Anayasada ifadesini bulmuş olan Atatürk milliyetçiliği temel
olarak alınır. Milli ahlak ve milli kültürün bozulup yozlaşmadan kendimize has
şekli ile evrensel kültür içinde korunup geliştirilmesine ve öğretilmesine önem
verilir.
Milli birlik ve bütünlüğün temel unsurlarından biri olarak Türk dilinin,
eğitimin her kademesinde, özellikleri bozulmadan ve aşırılığa kaçılmadan
öğretilmesine önem verilir; çağdaş eğitim ve bilim dili halinde zenginleşmesine
çalışılır ve bu maksatla Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu ile
işbirliği yapılarak Mili Eğitim Bakanlığınca gereken tedbirler alınır.
VIII – Demokrasi eğitimi:
Madde 11 – (Değişik: 16/6/1983 - 2842/3 md.)
Güçlü ve istikrarlı, hür ve demokratik bir toplum düzeninin gerçekleşmesi ve
devamı için yurttaşların sahip olmaları gereken demokrasi bilincinin, yurt
yönetimine ait bilgi, anlayış ve davranışlarla sorumluluk duygusunun ve manevi
değerlere saygının, her türlü eğitim çalışmalarında öğrencilere kazandırılıp
geliştirilmesine çalışılır; ancak, eğitim kurumlarında Anayasada ifadesini
bulan Atatürk milliyetçiliğine aykırı siyasi ve ideolojik telkinler yapılmasına
ve bu nitelikteki günlük siyasi olay ve tartışmalara karışılmasına hiçbir
şekilde meydan verilmez.
IX – Laiklik :
Madde 12 – (Değişik: 16/6/1983 - 2842/4 md.)
Türk milli eğitiminde laiklik esastır. Din kültürü ve ahlak öğretimi ilköğretim
okulları ile lise ve dengi okullarda okutulan zorunlu dersler arasında yer
alır.
X – Bilimsellik:
Madde 13 – Her derece ve türdeki ders programları ve eğitim metotlarıyle
ders araç ve gereçleri, bilimsel ve teknolojik esaslara ve yeniliklere, çevre
ve ülke ihtiyaçlarına göre sürekli olarak geliştirilir.
Eğitimde verimliliğin artırılması ve sürekli olarak gelişme ve yenileşmenin
sağlanması bilimsel araştırma ve değerlendirmelere dayalı olarak yapılır.
Bilgi ve teknoloji üretmek ve kültürümüzü geliştirmekle görevli eğitim
kurumları gereğince donatılıp güçlendirilir; bu yöndeki çalışmalar maddi ve
manevi bakımından teşvik edilir ve desteklenir.
XI – Planlılık :
Madde 14 – Milli eğitimin gelişmesi iktisadi, sosyal ve kültürel
kalkınma hedeflerine uygun olarak eğitim - insangücü - istihdam ilişkileri
dikkate alınmak suretiyle, sanayileşme ve tarımda modernleşmede gerekli
teknolojik gelişmeyi sağlayacak mesleki ve teknik eğitime ağırlık verecek
biçimde planlanır ve gerçekleştirilir.
Mesleklerin kademeleri ve her kademenin unvan, yetki ve sorumlulukları kanunla
tespit edilir ve her derece ve türdeki örgün ve yaygın mesleki eğitim
kurumlarının kuruluş ve programları bu kademelere uygun olarak düzenlenir.
Eğitim kurumlarının yer, personel, bina, tesis ve ekleri, donatım, araç, gereç
ve kapasiteleri ile ilgili standartlar önceden tespit edilir ve kurumların bu
standartlara göre optimal büyüklükte kurulması ve verimli olarak işletilmesi
sağlanır.
XII – Karma eğitim:
Madde 15 – Okullarda kız ve erkek
karma eğitim yapılması esastır. Ancak eğitimin türüne, imkan ve zorunluluklara
göre bazı okullar yalnızca kız veya yalnızca erkek öğrencilere ayrılabilir.
XIII
– Eğitim kampüsleri ve okul ile ailenin işbirliği: (1)
Madde 16 – (Değişik: 25/6/2009-5917/17 md.)
Aynı alan içinde birden fazla örgün ve/veya yaygın eğitim kurumunun bir arada
bulunması halinde eğitim kampüsü kurulabilir ve bunların ortak ihtiyaçlarını
karşılamak üzere eğitim kampüsü yönetimi oluşturulabilir. Eğitim kampüsü
bünyesindeki ortak açık alan, kantin, salon ve benzeri yerlerin işlettirilmesi
veya işletilmesi kampüs yönetimince yerine getirilir. Bu şekilde elde edilen
gelirler, kampüsün ortak giderlerinde kullanılır. Eğitim kampüslerinin
kuruluşu, yönetiminin oluşumu, gelirlerinin harcanması ve denetlenmesi ile bu fıkrada
belirtilen diğer hususlar Maliye Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığınca
müştereken hazırlanan yönetmelikle düzenlenir.
Eğitim kurumlarının amaçlarının gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak için okul
ile aile arasında işbirliği sağlanır. Bu amaçla okullarda okul-aile birlikleri
kurulur. Okul-aile birlikleri, okulların eğitim ve öğretim hizmetlerine
etkinlik ve verimlilik kazandırmak, okulların ve maddi imkânlardan yoksun
öğrencilerin zorunlu ihtiyaçlarını karşılamak üzere; aynî ve nakdî bağışları
kabul edebilir, maddi katkı sağlamak amacıyla sosyal ve kültürel etkinlikler ve
kampanyalar düzenleyebilir, okulların bünyesinde bulunan açık alan, kantin,
salon ve benzeri yerleri işlettirebilir veya işletebilirler. Öğrenci velileri
hiçbir surette bağış yapmaya zorlanamaz. Okul-aile birliklerinin kuruluş ve
işleyişi, birlik organlarının oluşturulması ve seçim şekilleri, sosyal ve
kültürel etkinliklerden sağlanan maddi katkılar, bağışların kabulü, harcanması
ve denetlenmesi ile açık alan, kantin, salon ve benzeri yerlerin işlettirilmesi
veya işletilmesinden sağlanan gelirlerin dağıtım yerleri ve oranları,
harcanması ve denetlenmesine dair usul ve esaslar, Maliye Bakanlığı ve Milli
Eğitim Bakanlığınca müştereken hazırlanan yönetmelikle düzenlenir.
Milli Eğitim Bakanlığınca belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde, gerekli
görülen hallerde il milli eğitim müdürlükleri; il sınırları içerisinde bulunan
bir veya birden fazla eğitim kampüsü yönetiminin veya okul-aile birliğinin
işlettirebileceği veya işletebileceği yerlere ilişkin ihaleleri bunlar adına
yapmaya yetkilidir.
Eğitim kampüsleri ve okul-aile birliklerinin gelirleri, genel bütçe gelirleri
ile ilişkilendirilmeksizin eğitim kampüsü yönetimi ve okul-aile birliği adına
bankalarda açılan özel hesaplarda tutulur.
Eğitim kampüsü yönetimleri ve okul-aile birlikleri, bu madde kapsamında
yapacakları işlemler ve düzenlenen kâğıtlar yönünden damga vergisi ve
harçlardan muaf; bunlara ve bunlar tarafından yapılan bağış ve yardımlar ise
veraset ve intikal vergisinden müstesnadır.
XIV – Her yerde eğitim:
Madde 17 – Milli eğitimin amaçları yalnız resmi ve özel eğitim
kurumlarında değil, aynı zamanda evde, çevrede, işyerlerinde, her yerde ve her
fırsatta gerçekleştirilmeye çalışılır.
Resmi, özel ve gönüllü her kuruluşun eğitimle ilgili faaliyetleri, Milli Eğitim
amaçlarına uygunluğu bakımından Millİ Eğitim Bakanlığının denetimine tabidir.
İKİNCİ KISIM
Türk Milli Eğitim
Sisteminin Genel Yapısı
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
I – Örgün ve yaygın eğitim:
Madde 18 – Türk milli eğitim sistemi, örgün eğitim ve yaygın eğitim
olmak üzere, iki anabölümden kurulur.
Örgün eğitim, okul öncesi eğitimi, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim
kurumlarını kapsar.
Yaygın eğitim, örgün eğitim yanında veya dışında düzenlenen eğitim
faaliyetlerinin tümünü kapsar.
İKİNCİ BÖLÜM
Örgün Eğitim
A) Okul öncesi eğitimi:
I – Kapsam:
Madde 19 – Okul öncesi eğitimi, mecburi ilköğrenim çağına gelmemiş
çocukların eğitimini kapsar.
Bu eğitim isteğe bağlıdır.
II – Amaç ve görevler:
Madde 20 – Okul öncesi eğitiminin amaç ve görevleri, milli eğitimin
genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak,
1. Çocukların beden, zihin ve duygu gelişmesini ve iyi alışkanlıklar
kazanmasını sağlamak;
2. Onları ilk öğretime hazırlamak;
3. Şartları elverişsiz çevrelerden ve ailelerden gelen çocuklar için ortak bir
yetişme ortamı yaratmak;
4. Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel konuşmalarını sağlamaktır.
III – Kuruluş :
Madde 21 –
(Değişik: 16/6/1983 - 2842/6 md.)
Okul öncesi eğitim kurumları, bağımsız anaokulları olarak
kurulabileceği gibi, gerekli görülen yerlerde ilköğretim okuluna bağlı anasınıfları halinde veya ilgili diğer
öğretim kurumlarına bağlı uygulama sınıfları olarak da açılabilir.
Okul öncesi eğitim kurumlarının nerelerde ve hangi
önceliklere göre açılacağı, Milli Eğitim Bakanlığınca hazırlanacak bir
yönetmelikle düzenlenir.
(Mülga:
15/5/2008-5763/37 md.)
B) İlköğretim:
I – Kapsam:
Madde 22 –
(Değişik: 30/3/2012 - 6287/7 md.)
Mecburi ilköğretim çağı 6-13 yaş grubundaki çocukları
kapsar. Bu çağ çocuğun 5 yaşını bitirdiği yılın eylül ayı sonunda başlar, 13
yaşını bitirip 14 yaşına girdiği yılın öğretim yılı sonunda biter.
II – Amaç ve görevler:
Madde 23 – İlköğretimin
amaç ve görevleri, milli eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun
olarak,
1. Her Türk çocuğuna iyi bir vatandaş olmak için gerekli
temel bilgi, beceri, davranış ve alışkanlıkları kazandırmak; onu milli ahlak
anlayışına uygun olarak yetiştirmek;
2. Her Türk çocuğunu ilgi, istidat ve kabiliyetleri
yönünden yetiştirerek hayata ve üst öğrenime hazırlamaktır.
3. (Ek: 16/8/1997
- 4306/4 md.) İlköğretimin son ders yılının ikinci yarısında öğrencilere,
ortaöğretimde devam edilebilecek okul ve programların hangi mesleklerin yolunu
açabileceği ve bu mesleklerin kendilerine sağlayacağı yaşam standardı konusunda
tanıtıcı bilgiler vermek üzere rehberlik servislerince gerekli çalışmalar
yapılır.
III – Kuruluş:
a) İlköğretim kurumları:
Madde 24 –
(Değişik: 30/3/2012 - 6287/8 md.)
İlköğretim kurumlarının ilkokul ve ortaokul olarak
bağımsız okullar hâlinde kurulması esastır. Ancak imkân ve şartlara göre
ortaokullar, ilkokullarla veya liselerle birlikte de kurulabilir.
b) Kuruluş şekilleri:
Madde 25 –
(Değişik: 16/6/1983 - 2842/9 md.)
(Mülga birinci
fıkra: 16/8/1997 - 4306/9 md.; Yeniden düzenleme: 30/3/2012-6287/9 md.)
İlköğretim kurumları; dört yıl süreli ve zorunlu ilkokullar ile dört yıl
süreli, zorunlu ve farklı programlar arasında tercihe imkân veren ortaokullar
ile imam-hatip ortaokullarından oluşur. Ortaokullar ile imam-hatip
ortaokullarında lise eğitimini destekleyecek şekilde öğrencilerin yetenek,
gelişim ve tercihlerine göre seçimlik dersler oluşturulur. Ortaokul ve
liselerde, Kur’an-ı Kerim ve Hz. Peygamberimizin hayatı, isteğe bağlı seçmeli
ders olarak okutulur. Bu okullarda okutulacak diğer seçmeli dersler ile
imam-hatip ortaokulları ve diğer ortaokullar için oluşturulacak program
seçenekleri Bakanlıkça belirlenir.
Nüfusun az ve dağınık olduğu yerlerde, köyler
gruplaştırılarak, merkezi durumda olan köylerde ilköğretim bölge okulları ve
bunlara bağlı pansiyonlar, gruplaştırmanın mümkün olmadığı yerlerde yatılı
ilköğretim bölge okulları kurulur.
C) Orta öğretim:
I – Kapsam:
Madde 26 –
(Değişik: 30/3/2012 - 6287/10 md.)
Ortaöğretim, ilköğretime dayalı, dört yıllık zorunlu,
örgün veya yaygın öğrenim veren genel, mesleki ve teknik öğretim kurumlarının
tümünü kapsar. Bu okulları bitirenlere ortaöğretim diploması verilir.
II – Ortaöğretimden yararlanma hakkı:
Madde 27 – İlköğretimini
tamamlayan ve ortaöğretime girmeye hak kazanmış olan her öğrenci, ortaöğretime
devam etmek ve ortaöğretim imkanlarından ilgi, istidat ve kabiliyetleri
ölçüsünde yararlanmak hakkına sahiptir.
III – Amaç ve
görevler:
Madde 28 – Ortaöğretimin
amaç ve görevleri, Milli Eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun
olarak,
1. Bütün öğrencilere ortaöğretim seviyesinde asgari ortak
bir genel kültür vermek suretiyle onlara kişi ve toplum sorunlarını tanımak,
çözüm yolları aramak ve yurdun iktisadi sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda
bulunmak bilincini ve gücünü kazandırmak,
2. Öğrencileri, çeşitli program ve okullarla ilgi,
istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda yüksek öğretime veya hem
mesleğe hem de yüksek öğretime veya hayata ve iş alanlarına hazırlamaktır.
Bu görevler yerine getirilirken öğrencilerin istekleri ve
kabiliyetleri ile toplum ihtiyaçları arasında denge sağlanır.
IV – Kuruluş:
Madde 29 – Ortaöğretim,
çeşitli programlar uygulayan liselerden meydana gelir.
Belli bir programa ağırlık veren okullara lise, teknik
lise ve tarım meslek lisesi gibi eğitim dallarını belirleyen adlar verilir.
Nüfusu az ve dağınık olan ve Milli Eğitim Bakanlığınca
gerekli görülen yerlerde, ortaöğretimin, genel, mesleki ve teknik öğretim
programlarını bir yönetim altında uygulayan çok programlı liseler kurulabilir.
Ortaöğretim kurumlarının öğrenim süresi, uygulanan
programın özelliğine göre, Milli Eğitim Bakanlığınca tespit edilir.
V – Ortaöğretimde yöneltme:
Madde 30 – Yöneltme
ilköğretimde başlar; yanılmaları önlemek ve muhtemel gelişmelere göre yeniden
yöneltmeyi sağlamak için ortaöğretimde de devam eder.
Yöneltme esasları ve çeşitli programlar veya ortaöğretim
okulları arasında yapılacak yatay ve dikey geçiş şartları, Milli Eğitim
Bakanlığınca düzenlenir.
VI – Yükseköğretime geçiş:
Madde 31 –
(Değişik: 16/6/1983 - 2842/10 md.)
Lise veya dengi okulları bitirenler, yükseköğretim
kurumlarına girmek için aday olmaya hak kazanır.
Hangi yükseköğretim kurumlarına, hangi programları
bitirenlerin nasıl girecekleri, giriş şartları Milli Eğitim Bakanlığı ile
işbirliği yapılarak Yükseköğretim Kurulu tarafından tespit edilir.
VII – İmam-hatip liseleri:
Madde 32 – İmam
- hatip liseleri, imamlık, hatiplik ve Kur'an kursu öğreticiliği gibi dini
hizmetlerin yerine getirilmesi ile görevli elemanları yetiştirmek üzere, Milli
Eğitim Bakanlığınca açılan ortaöğretim sistemi içinde, hem mesleğe hem yüksek
öğrenime hazırlayıcı programlar uygulayan öğretim kurumlarıdır.
VIII – Güzel sanatlar eğitimi:
Madde 33 – Güzel
sanatlar alanlarında özel istidat ve kabiliyetleri beliren çocukları küçük
yaşlardan itibaren yetiştirmek üzere ilköğretim ve orta öğretim seviyesinde
ayrı okullar açılabilir veya ayrı yetiştirme tedbirleri alınabilir. Özellikleri
dolayısiyle bunların kuruluş, işleyiş ve yetiştirme ile ilgili esasları ayrı
bir yönetmelikle düzenlenir.
D) Yükseköğretim:
I – Kapsam:
Madde 34 – Yüksek öğretim, orta öğretime dayalı en az iki yıllık yüksek
öğrenim veren eğitim kurumlarının tümünü kapsar.
II – Amaç ve görevler:
Madde 35 – Yüksek ögretimin amaç ve görevleri, milli eğitimin genel
amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak,
1. Öğrencileri ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda
yurdumuzun bilim politikasına ve toplumun yüksek seviyede ve çeşitli
kademelerdeki insan gücü ihtiyaçlarına göre yetiştirmek;
2. Çeşitli kademelerde bilimsel öğretim yapmak;
3. Yurdumuzu ilgilendirenler başta olmak üzere, bütün bilimsel, teknik ve
kültürel sorunları çözmek için bilimleri genişletip derinleştirecek inceleme ve
araştırmalarda bulunmak;
4. Yurdumuzun türlü yönde ilerleme ve gelişmesini ilgilendiren bütün sorunları,
Hükümet ve kurumlarla da elbirliği etmek suretiyle öğretim ve araştırma konusu
yaparak sonuçlarını toplumun yararlanmasına sunmak ve Hükümetçe istenecek
inceleme ve araştırmaları sonuçlandırarak düşüncelerini bildirmek;
5. Araştırma ve incelemelerinin sonuçlarını gösteren, bilim ve tekniğin
ilerlemesini sağlayan her türlü yayınları yapmak;
6. Türk toplumunun genel seviyesini yükseltici ve kamu oyunu aydınlatıcı bilim
verilerini sözle, yazı ile halka yaymak ve yaygın eğitim hizmetlerinde
bulunmaktır.
III – Kuruluş:
a) Yükseköğretim kurumları:
Madde 36 – (Değişik: 16/6/1983 - 2842/11 md.)
Yükseköğretim kurumları şunlardır:
1. Üniversiteler,
2. Fakülteler,
3. Enstitüler,
4. Yüksekokullar,
5. Konservatuvarlar,
6. Meslek yüksekokulları
7. Uygulama ve araştırma merkezleri,
Yükseköğretim kurumlarının amaçları, açılış, kuruluş ve işleyişleri ile öğretim
elemanlarına ilişkin esaslar ve yükseköğretim kurumları ile ilgili diğer
hususlar, özel kanunlarında belirlenir.
b) Yükseköğretimin düzenlenmesi:
Madde 37 – Yüksek öğretim, milli eğitim sistemi çerçevesinde,
öğrencileri lisans öncesi, lisans ve lisans üstü seviyelerinde yetiştiren bir
bütünlük içinde düzenlenir.
Bu bütünlük içinde çeşitli görevleri yerine getiren ve farklı seviyelerde
öğretim yapan kuruluşlar bulunur.
Farklı seviyeler ve kuruluşlar arasında öğrencilere kabiliyetlerine göre, yatay
ve dikey geçiş yolları açık tutulur.
IV – Yükseköğretimin paralı oluşu:
Madde 38 – Yüksek öğretim paralıdır. Başarılı olan fakat maddi imkanları
elverişli olmayan öğrencilerin kayıt ücreti, imtihan harcı gibi her türlü
öğrenim giderleri burs, kredi yatılılık ve benzeri yollarla sağlanır.
Öğrenim harç ve ücretlerinin tutarları ve bunların ödenme tarzları ile burs ve
kredilerin tutarları ve bunların veriliş esasları, Maliye Bakanlığı ile
birlikle hazırlanacak yönetmelikle tespit edilir. (1)
Bazı alanlar için mecburi hizmet karşılığı öğrenci yetiştirilmesi hakkındaki
hükümler saklıdır.
V – Yükseköğretim planlaması:
Madde 39 – Yüksek öğretimde, öğretim elemanlarından, tesislerden ve
öğrencinin zamanından en verimli bir şekilde yararlanmayı mümkün kılacak ve
çeşitli bölgelerdeki yüksek öğretim kurumlarının dengeli bir şekilde
gelişmesini sağlayacak tedbirler alınır; yüksek öğretimin bütününü kapsayan ve
orta öğretimle ilgisini sağlayan bir planlama düzeni kurulur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yaygın Eğitim
I – Kapsam, amaç ve görevler:
Madde 40 – Yaygın eğitimin özel amacı, milli eğitimin genel amaçlarına
ve temel ilkelerine uygun olarak, örgün eğitim sistemine hiç girmemiş yahut,
herhangi bir kademesinde bulunan veya bu kademeden çıkmış vatandaşlara, örgün
eğitimin yanında veya dışında,
1. Okuma - yazma öğretmek, eksik eğitimlerini tamamlamaları için sürekli eğitim
imkanları hazırlamak,
2. Çağımızın bilimsel, teknolojik, iktisadi, sosyal ve kültürel gelişmelerine
uymalarını sağlayıcı eğitim imkanları hazırlamak,
3. Milli kültür değerlerimizi koruyucu, geliştirici, tanıtıcı, benimsetici
nitelikte eğitim yapmak,
4. Toplu yaşama, dayanışma, yardımlaşma, birlikte çalışma ve örgütlenme anlayış
ve alışkanlıkları kazandırmak,
5. İktisadi gücün arttırılması için gerekli beslenme ve sağlıklı yaşama şekil
ve usullerini benimsetmek,
6. Boş zamanları iyi bir şekilde değerlendirme ve kullanma alışkanlıkları
kazandırmak,
7. Kısa süreli ve kademeli eğitim uygulayarak ekonomimizin gelişmesi
doğrultusunda ve istihdam politikasına uygun meslekleri edinmelerini sağlayıcı
imkanlar hazırlamak,
8. Çeşitli mesleklerde çalışmakta olanların hizmet içinde ve mesleklerinde
gelişmeleri için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
II – Kuruluş:
Madde 41 – Yaygın eğitim, örgün eğitim ile birbirini tamamlayacak,
gereğinde aynı vasıfları kazandırabilecek ve birbirinin her türlü imkanlarından
yararlanacak biçimde bir bütünlük içinde düzenlenir.
Yaygın eğitim, genel ve mesleki - teknik olmak üzere iki temel bölümden meydana
gelir. Bu bölümler birbirini destekleyici biçimde hazırlanır.
III – Koordinasyon:
Madde 42 – Genel,
mesleki ve teknik yaygın eğitim alanında görev alan resmi, özel ve gönüllü
kuruluşların çalışmaları arasındaki koordinasyon Milli Eğitim Bakanlığınca
sağlanır.
Genel yaygın eğitim programlarının düzenleniş şekli
yönetmelikle tespit edilir.
Mesleki ve teknik yaygın eğitim faaliyetlerini yürüten
Bakanlıklar ile özerk eğitim kurumları ve resmi ve özel işletmeler arasında
Milli Eğitim Bakanlığınca sağlanacak koordinasyon ve işbirliğinin esasları
kanunla düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Öğretmenlik Mesleği
1 – Öğretmenlik :
Madde 43 – Öğretmenlik,
Devletin eğitim, öğretim ve bununla ilgili yönetim görevlerini üzerine alan
özel bir ihtisas mesleğidir. Öğretmenler bu görevlerini Türk Milli Eğitiminin
amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak ifa etmekle yükümlüdürler.
Öğretmenlik mesleğine hazırlık genel kültür, özel alan
eğitimi ve pedagojik formasyon ile sağlanır.
Yukarıda belirtilen nitelikleri kazanabilmeleri için,
hangi öğretim kademesinde olursa olsun, öğretmen adaylarının yüksek öğrenim
görmelerinin sağlanması esastır. Bu öğrenim lisans öncesi, lisans ve lisans
üstü seviyelerde yatay ve dikey geçişlere de imkan verecek biçimde düzenlenir.
(Ek fıkra: 30/6/2004-5204/1 md.) Öğretmenlik
mesleği; adaylık döneminden sonra öğretmen, uzman öğretmen ve başöğretmen olmak
üzere üç kariyer basamağına ayrılır. (Mülga ikinci cümle: 1/3/2014-6528/5 md.)
(Ek fıkra: 1/3/2014-6528/5 md.) Aday
öğretmenliğe atanabilmek için; 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinde sayılan şartlara ek olarak, yönetmelikle
belirlenen yükseköğretim kurumlarından mezun olma ve Bakanlıkça ve/veya Ölçme,
Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılacak sınavlarda başarılı olma
şartları aranır.(2)
(Ek fıkra:
1/3/2014-6528/5 md.) Aday
öğretmenler, en az bir yıl fiilen çalışmak ve performans değerlendirmesine göre
başarılı olmak şartlarını sağlamak kaydıyla, yapılacak yazılı ve/veya sözlü
sınava girmeye hak kazanırlar. Uygulanacak olan sözlü sınavda aday öğretmenler;
a) Bir konuyu kavrayıp
özetleme, ifade kabiliyeti ve muhakeme gücü,
b) İletişim becerileri, öz
güveni ve ikna kabiliyeti,
c) Bilimsel ve teknolojik
gelişmelere açıklığı,
d) Topluluk önünde temsil
yeteneği ve eğitimcilik nitelikleri,
yönlerinden Bakanlıkça
oluşturulacak komisyon tarafından değerlendirilir.(2)
(Ek fıkra:
1/3/2014-6528/5 md.) Sınavda
başarılı olanlar öğretmen olarak atanır. Sınavda başarılı olamayan aday
öğretmenler il içinde veya dışında başka bir okulda görevlendirilerek bir yılın
sonunda altıncı fıkrada belirtilen değerlendirmeye tekrar tabi tutulurlar.
(Ek fıkra:
1/3/2014-6528/5 md.) Aday
öğretmenlik süresi sonunda sınava girmeye hak kazanamayanlar ile üst üste iki
defa sınavda başarılı olamayanlar aday öğretmen unvanını kaybeder ve
memuriyetle ilişiği kesilir.
(Ek fıkra:
1/3/2014-6528/5 md.) Ancak
aday öğretmenliğe başlamadan önce 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununa göre aday memurluğu kaldırılarak asli memurluğa atanmış
olanlar hakkında sekizinci fıkra hükümleri uygulanmaz. Bu kişiler Bakanlıkta
kazanılmış hak aylık derecelerine uygun memur kadrolarına atanırlar.
(Ek fıkra:
1/3/2014-6528/5 md.) Sınav
komisyonu üyeleri; Bakanlık personeli, diğer kamu kurum ve kuruluşlarında
çalışan personel ile öğretim elemanları arasından seçilir. Bakanlık gerekli
gördüğünde illerde veya merkezde birden fazla komisyon oluşturabilir.
Performans değerlendirmesinde dikkate alınacak meslekî ölçütler, sınav
konuları, komisyon üyelerinin seçimi, görevleri, çalışma usul ve esasları ile
sınava ilişkin diğer hususlar yönetmelikle düzenlenir.
(Ek fıkra:
1/3/2014-6528/5 md.) Bu
maddenin uygulanmasına ilişkin olarak 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun aday memurluk ile ilgili hükümleri saklıdır.
(Ek fıkra: 30/6/2004-5204/1 md.) Kariyer
basamaklarında yükselmede kıdem, eğitim ((…) (1) lisansüstü eğitim), etkinlikler (bilimsel,
kültürel, sanatsal ve sportif çalışmalar) ve sicil (iş başarımı) puanları ile
sınav sonuçları esas alınır. Değerlendirme 100 tam puan üzerinden yapılır.
Değerlendirme puanının % 10'unu kıdem, % 20'sini eğitim, % 10'unu etkinlikler,
% 10'unu sicil (iş başarımı) ve % 50'sini de sınav puanı oluşturur. (1)
(Ek fıkra: 30/6/2004-5204/1 md.) Kariyer basamaklarında yükselecekler değerlendirme
puanlarına göre başarı sıralamasına alınır. Değerlendirmeye alınmak için sınav
tam puanının en az % 60'ını almış olmak şartı aranır.
(Ek fıkra: 30/6/2004-5204/1 md.; Mülga:
1/3/2014-6528/5 md.)
(Ek fıkra: 30/6/2004-5204/1 md.; Mülga:
1/3/2014-6528/5 md.)
(Ek fıkra:
30/6/2004-5204/1 md.; İptal: Anayasa Mahkemesi’nin 21/5/2008 tarihli ve E.:
2004/83, K.: 2008/107 sayılı Kararı
ile.)
(Ek fıkra:
30/6/2004-5204/1 md.; İptal: Anayasa Mahkemesi’nin 21/5/2008 tarihli ve E.:
2004/83, K.: 2008/107 sayılı Kararı
ile.)
(Ek fıkra:
10/9/2014-6552/95 md.) Öğretmenlerin
hizmet sürelerine ve/veya isteğe bağlı il içi veya il dışı yer değiştirmelerine
ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.
II – Milli Eğitim Bakanlığına bağlı "Eğitim Yüksekokulu
" açma yetkisi:
Madde 44 –
(Değişik: 16/6/1983 - 2842/12 md.)
Öğretmenlik formasyonu veren ve öğretmen yetiştiren Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim yüksekokulları, Yükseköğretim Kurulunun görüşü alınarak, Bakanlar Kurulu kararı ile
kurulabilirler.
III – Öğretmenlerin nitelikleri ve seçimi:
Madde 45 – Öğretmen
adaylarında genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagöjik formasyon bakımından
aranacak nitelikler Milli Eğitim Bakanlığınca tespit olunur.
(Değişik:
16/6/1983 - 2842/13 md.) Öğretmenler,öğretmen yetiştiren yükseköğretim
kurumlarından ve bunlara denkliği kabul edilen yurtdışı yükseköğretim
kurumlarından mezun olanlar arasından, Milli Eğitim Bakanlığınca seçilirler.
Yüksek öğrenimleri sırasında pedagojik formasyon
kazanmamış olanların ihtiyaç duyulan alanlarda, öğretmenliğe atanmaları halinde
bu gibilerin adaylık dönemi içinde yetişmeleri için Milli Eğitim Bakanlığınca
gerekli tedbirler alınır.
Hangi derece ve türdeki eğitim, öğretim, teftiş ve
yönetim görevlerine, hangi seviye ve alanda öğrenim görmüş olanların ne gibi
şartlarla seçilebilecekleri yönetmelikle düzenlenir.
IV – Öğretmenlerin bölge hizmeti:
Madde 46 – Öğretmenlikte
yurdun çeşitli bölgelerinde görev yapmak esastır.
Hizmet bölgeleri ve ihtiyaçlara göre bu bölgelerarası yer
değiştirme esasları yönetmelikle düzenlenir.
V – Uzman ve usta ögreticiler:
Madde 47 –
(Değişik: 16/6/1983 - 2842/14 md.)
Örgün ve yaygın eğitim kurumlarında ve hizmetiçi
yetiştirme kurs,seminer ve konferanslarında uzman ve usta öğreticiler de geçici
veya sürekli olarak görevlendirilebilir.
Öğretim tür ve seviyelerine göre uzman ve usta
öğreticilerin seçimlerinde aranacak şartlar, görev ve yetkileri,
yönetmeliklerle tespit edilir.
VI – Öğretmenlerin hizmet içi yetiştirilmesi:
Madde 48 – Öğretmenlerin
daha üst öğrenim görmelerini sağlamak üzere yaz ve akşam okulları açılır veya
hizmet içinde yetiştirilmeleri maksadıyle kurslar ve seminerler düzenlenir.
Yaz ve akşam okulları öğretmen yetiştiren kurumlarca
açılır; bunlara devam ederek yeterli krediyi dolduran öğretmenlere o kurumun
belge veya diploması verilir.
Milli Eğitim Bakanlığınca açılan kurs ve seminerlere
devam edenlerden başarı sağlayanlara belge verilir. Bu belgelerin,
öğretmenlerin atama, yükselme ve nakillerinde ne ölçüde ve nasıl değerlendirileceği
yönetmelikle düzenlenir.
VII – Yurt içi ve yurt dışı yetişme imkanları:
Madde 49 – Yurt içinde ve dışında daha üst öğrenim yapmak veya bilgi,
görgü ve ihtisaslarını arttırmak isteyen öğretmenlerin belli şartlarla, aylıklı
veya aylıksız izinli sayılmaları sağlanır; bu şartlar, milli eğitimin
ihtiyaçları gözönünde tutularak, hazırlanacak yönetmelikle belirtilir.
VIII – Öğretmen konutları:
Madde 50 – Milli Eğitim Bakanlığınca gerekli görülen yerlerde, özellikle
mahrumiyet bölgelerinde görevli öğretmenlere konut sağlanır.
Konutlar okul binaları ile birlikte planlanır ve yapılır.
Eski eğitim kurumlarının konut ihtiyacı bir plana bağlanır ve bu konutların
yapımı için, her yıl Milli Eğitim Bakanlığı Bütçesine gerekli ödenek konur.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Okul Binaları ve Tesisleri
Okul yapıları ve taşınmazları (1)
Madde 51 – Her derece ve türdeki eğitim kurumlarına ait bina ve
tesisler çevrenin ihtiyaçlarına ve uygulanacak programların özelliklerine
göre Milli Eğitim Bakanlığınca planlanır ve yaptırılır.
Bu maksatla her yıl Milli Eğitim Bakanlığı bütçesine gerekli ödenek
konur.
Arsa temini ile okul bina ve tesislerin yapım ve donatımında, Devletin azami
imkanlarının kullanılması yanında vatandaşların her türlü yardımlarından da
yararlanılır ve yardımlar teşvik edilir ve değerlendirilir.
(Ek fıkra:
3/12/2003-5005/1 md.; Değişik dördüncü fıkra: 24/7/2008-5793/3 md.) Milli Eğitim Bakanlığına tahsisli Hazine
mülkiyetindeki taşınmazların Milli Eğitim Bakanlığı ile mutabık kalınarak
tahsislerini kaldırmaya ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun
46 ncı maddesine bağlı olmaksızın satışına Maliye Bakanı yetkilidir. Ayrıca bu
taşınmazlardan Milli Eğitim Bakanlığınca uygun görülenler, Maliye Bakanlığı
tarafından, 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları
Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde özelleştirilmek üzere Özelleştirme
İdaresi Başkanlığına bildirilir. Bunun üzerine söz konusu taşınmazlar
Özelleştirme Yüksek Kurulunca özelleştirme kapsam ve programına alınır.
Özelleştirme uygulamasına ilişkin iş ve işlemler 4046 sayılı Kanuna göre
Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca yürütülür.
(Ek fıkra:
3/12/2003-5005/1 md.; Değişik beşinci fıkra: 24/7/2008-5793/3 md.) 4046 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde taşınmazların
özelleştirilmesi sonucu elde edilecek gelirler, özelleştirme giderleri
düşüldükten sonra Hazineye aktarılır. Bu taşınmazların satışından elde edilen
gelirleri, bir yandan genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir, diğer yandan
ihtiyaç duyulan yerlerde okul yapımı ve onarımı amacıyla kullanılmak üzere
Milli Eğitim Bakanlığı bütçesine ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
Sermaye ödenekleri yılı yatırım programıyla ilişkilendirilir.
BEŞİNCİ KISIM
Eğitim Araç ve Gereçleri
I – Kapsam:
Madde 52 – Eğitim araç ve gereçleri, eğitim kurumlarında kullanılacak
ders kitapları ile öğretmen ve öğrencilere kaynak ve yardımcı olacak basılı
eğitim malzemesini, milli eğitimin genel amaçlarının gerçekleşmesine yararlı
olacak diğer eserleri ve eğitim araç ve gereçlerini kapsar.
II – Görev:
Madde 53 – Milli Eğitim Bakanlığı, kendisine bağlı eğitim kurumlarının
eğitim araç ve gereçlerini, gelişen eğitim teknolojisine ve program ve
metotlara uygun olarak sağlamak, geliştirmek, yenileştirmek, standartlaştırmak,
kullanılma süresini ve telif haklarını ve ders kitabı fiyatlarını tespit etmek,
paralı veya parasız olarak ilgililerin yararlanmasına sunmakla görevlidir.
III – Görevin yerine getirilmesi:
Madde 54 – Milli Eğitim Bakanlığı eğitim araç ve gereçlerini,
1. Hazırlamak, imal etmek ve satın almak;
2. Kişilere veya kuracağı komisyonlara veya yarışmalar düzenleyerek
hazırlatmak;
3. Özel kesimce hazırlananlar veya imal edilenler arasından seçmek veya tavsiye
etmek suretiyle 53 üncü maddede belirtilen görevini yerine getirir.
IV – Okullarda okutulacak kitapların tespiti ve ücret ödenmesi:
Madde 55 – (Değişik: 3/12/2003 - 5005/2 md.)
(İptal birinci fıkra: Anayasa Mahkemesi’nin 15/5/2008 tarihli, E.:
2004/1, K.: 2008/106 sayılı Kararı ile.)
Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanacak veya
hazırlatılacak kitaplar ile eğitim araç ve gereçlerini hazırlama, inceleme ve
redaksiyonunda görevlendirilenlere ücret ödenir.
Ders kitaplarına ilişkin yarışmalarda derece alanlara verilecek ödülün ödeme,
usul ve esasları ile miktarı yönetmelikle belirlenir.
Özel kesimce hazırlanan ve okullarda ders kitabı olarak okutulmak üzere Millî
Eğitim Bakanlığına gönderilen eserler ücret karşılığı incelenir.
Ders kitaplarının kabulü, uygunluk süresi, telif hakkı ve ücretlerle ilgili
esaslar; inceleme işlemleri ve alınacak inceleme ücreti miktarı; Millî Eğitim
Bakanlığınca incelettirilecek eserler için ödenecek ücret miktarı; ders
kitaplarının hazırlanması ve incelenmesinde aranacak kriterler ile ders kitabı
üreten yayın evlerinde aranacak kriterler; ders kitabı dışındaki diğer kitap ve
eğitim araçlarının kullanımı ve bunlardan hangileri için inceleme ücreti
alınacağı ve ödeneceği ile ilgili esas ve usuller Millî Eğitim Bakanlığınca çıkarılacak
yönetmelikle düzenlenir.
ALTINCI KISIM
Eğitim ve Öğretim
Alanındaki Görev ve Sorumluluk
I – Yürütme, gözetim ve denetim:
Madde 56 – Eğitim ve öğretim hizmetinin, bu kanun hükümlerine göre
Devlet adına yürütülmesinden, gözetim ve denetiminden Milli Eğitim Bakanlığı
sorumludur.
II – Yasaklık:
Madde 57 – Askeri maksatlarla açılacak okullar hariç, bu kanun
hükümlerine aykırı hiç bir eğitim faaliyetinde bulunulamaz.
III – Okul açma yetkisi:
Madde 58 – (Değişik: 16/6/1983 - 2842/16 md.)
Türkiye'de ilköğretim okulu, lise veya dengi okullar, Milli Eğitim Bakanlığının
izni olmaksızın açılamaz.
Milli Eğitim Bakanlığı veya diğer bir bakanlık tarafından açılmış veya açılacak
okullar (Askeri liseler dahil) ile özel okulların derecelerinin tayini, Milli
Eğitim Bakanlığına aittir.
Askeri eğitim kurumlarının dereceleri, Milli Savunma Bakanlığı ile birlikte
tespit edilir.
Diğer bakanlıklara bağlı lise ve dengi okulların program ve yönetmelikleri,
ilgili bakanlıkla Milli Eğitim Bakanlığı tarafından birlikte yapılır ve Milli
Eğitim Bakanlığınca onanır.
Diğer bakanlıklara bağlı okullar, Milli Eğitim Bakanlığının gözetim ve denetimine
tabidir. Gözetim ve denetim sonunda uygun eğitim ortamı ve niteliği taşımayan
kurumların denkliği usulüne uygun şekilde Milli Eğitim Bakanlığınca iptal
edilir. Buna ait esaslar Bakanlar Kurulunca çıkarılan bir yönetmelikle
düzenlenir.
IV – Yurt dışı eğitim:
Madde 59 – Türk vatandaşlarının yurt dışında eğitim, öğrenim ve ihtisas
görmeleri ile ilgili Devlet hizmetlerinin düzenlenmesinden (askeri öğrenciler
hariç), Milli Eğitim Bakanlığı sorumludur.
YEDİNCİ KISIM
Son Hükümler
I – Kenar başlıkları:
Madde 60 – Bu kanunun madde kenar başlıkları, sadece ilgili oldukları
maddelerin konusunu ve maddeler arasındaki sıralama ve bağlantıyı göstermekte
olup kanun metnine dahil değildir.
II – Kaldırılan hükümler:
Madde 61 – 1340 tarih ve 439 sayılı Orta Tedrisat Muallimleri Kanununun
3 üncü maddesi, 22/3/1926 tarih ve 789 sayılı Maarif Teşkilatına dair Kanunun 3
ve 4 üncü maddeleri, 6/6/1949 tarih ve 5429 sayılı Milli Eğitim Bakanlığına
bağlı okullarda okutturulacak ders kitaplarının seçilmesi, basılması ve
dağıtılması hakkında Kanun, 5/1/1961 tarih ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim
Kanununun 69 uncu maddesi ve diğer kanunların bu kanuna aykırı hükümleri, bu
kanunun yayımı tarihinde, yürürlükten kalkar.
III – Yönetmelikler:
Madde 62 – Bu kanunda sözü geçen yönetmelikler, Kanunda belirtilen genel
amaç ve temel ilkelere uygun olarak Milli Eğitim Bakanlığınca, kanunun
yürürlüğe girmesinden itibaren en geç bir yıl içinde çıkarılır.
Ek Madde 1 – (Ek: 16/6/1983 - 2842/17 md.)
14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununda geçen "temel
eğitim" terimi "ilköğretim" olarak değiştirilmiştir.
Geçici Madde 1 – Bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihte, yüksek öğrenim
kurumlarında öğrenci bulunanlar hakkında 38 inci madde hükmü uygulanmaz.
Geçici
Madde 2 – (Ek: 16/6/1983 - 2842/18 md.; Mülga: 16/8/1997 - 4306/9 md.)
Geçici
Madde 3 – (Ek: 30/3/2012 - 6287/11 md.)
Zorunlu ortaöğretim
2012-2013 eğitim-öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlanır. Bakanlar
Kurulu uygulamayı bir eğitim-öğretim yılı ertelemeye yetkilidir.
Geçici Madde 4 – (Ek:
1/3/2014-6528/6 md.)
Bu maddenin yayımı
tarihinden önce, uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik unvanlarını mahkeme
kararıyla elde edenlerin, mahkeme kararının aleyhlerine kesinleşmesi hâlinde bu
kişilere unvanlarının iptal edildiği tarihten önce yapılan ödemeler geri
alınmaz.
43 üncü maddeye bu Kanunla
eklenen beşinci, altıncı ve yedinci fıkra hükümleri, bu Kanunun yayımı
tarihinden sonra aday öğretmen olarak göreve başlayanlar hakkında uygulanır.
IV – Yürürlük:
Madde 63 – Bu
Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
V – Yürütme:
Madde 64 – Bu
Kanunu Bakanlar Kurulu yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder