4892
SAYILI BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNU:
(Soru-Cevap Şeklinde Özeti)
1-Bu
kanunun amacı nedir?
Demokratik ve şeffaf yönetimin gereği olan eşitlik,
tarafsızlık ve açıklık ilkelerine uygun olarak kişilerin bilgi edinme hakkını
kullanmalarına ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.
2-Kimler
bilgi edinme hakkına sahiptir?
Herkes bilgi edinme hakkına sahiptir.
Türkiye'de ikamet eden yabancılar ile Türkiye'de
faaliyette bulunan yabancı tüzel kişiler, bu Kanun hükümlerinden yararlanırlar.
3-Bilgi
verme yükümlülüğü ne anlama gelir?
Kurum ve kuruluşlar, bu Kanunda yer alan istisnalar
dışındaki her türlü bilgi veya belgeyi başvuranların yararlanmasına sunmak ve
bilgi edinme başvurularını etkin, süratli ve doğru sonuçlandırmak üzere,
gerekli idarî ve teknik tedbirleri almakla yükümlüdürler.
4-Başvuru
usulü nasıl olmalıdır?
Bilgi edinme başvurusu, başvuru sahibinin adı ve
soyadı, imzası, oturma yeri veya iş adresini, başvuru sahibi tüzel kişi ise
tüzel kişinin unvanı ve adresi ile yetkili kişinin imzasını ve yetki belgesini
içeren dilekçe ile istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum veya kuruluşa
yapılır. Bu başvuru, elektronik ortamda veya diğer iletişim araçlarıyla da
yapılabilir.
5-İstenilecek
bilgi veya belgenin niteliği nasıl olmalıdır?
Bilgi edinme başvurusu, başvurulan kurum ve
kuruluşların ellerinde bulunan veya görevleri gereği bulunması gereken bilgi
veya belgelere ilişkin olmalıdır. Kurum ve kuruluşlar, ayrı veya özel bir
çalışma, araştırma, inceleme ya da analiz neticesinde oluşturulabilecek türden
bir bilgi veya belge için yapılacak başvurulara olumsuz cevap verebilirler.
İstenen bilgi veya belge, başvurulan kurum ve kuruluştan başka bir yerde
bulunuyorsa, başvuru dilekçesi bu kurum ve kuruluşa gönderilir ve durum
ilgiliye yazılı olarak bildirilir.
6-Ne
üt bilgi veya belgeler bilgi edinme başvurusuna konu olamaz?
Kurum ve kuruluşlarca yayımlanmış veya yayın,
broşür, ilân ve benzeri yollarla kamuya açıklanmış bilgi veya belgeler, bilgi
edinme başvurularına konu olamaz.
7-İstenen
bilgi veya belgelerde, gizlilik dereceli veya açıklanması yasaklanan bilgiler
var ise nasıl bir yol izlenmektedir?
İstenen bilgi veya belgelerde, gizlilik dereceli
veya açıklanması yasaklanan bilgiler çıkarıldıktan sonra başvuranın bilgisine
sunulur.
8-Bilgi
veya belgeye erişim ne şekilde gerçekleşir?
Kurum ve kuruluşlar, başvuru sahibine istenen
belgenin onaylı bir kopyasını verirler. Bilgi veya belgenin niteliği gereği
kopyasının verilmesinin mümkün olmadığı veya kopya çıkarılmasının aslına zarar
vereceği hâllerde, kurum ve kuruluşlar ilgilinin;
a) Yazılı veya basılı belgeler için, söz konusu
belgenin aslını incelemesi ve not alabilmesini,
b) Ses kaydı şeklindeki bilgi veya belgelerde
bunları dinleyebilmesini,
c) Görüntü kaydı şeklindeki bilgi veya belgelerde
bunları izleyebilmesini,
Sağlarlar. Başvurunun yapıldığı kurum ve kuruluş,
erişimine olanak sağladığı bilgi veya belgeler için başvuru sahibinden erişimin
gerektirdiği maliyet tutarı kadar bir ücreti bütçeye gelir kaydedilmek üzere
tahsil edebilir.
9-Bilgi
veya belgeye erişim süreleri ne kadardır?
Kurum ve kuruluşlar, başvuru üzerine istenen bilgi
veya belgeye erişimi onbeş iş günü içinde sağlarlar. Ancak istenen bilgi veya
belgenin, başvurulan kurum ve kuruluş içindeki başka bir birimden sağlanması;
başvuru ile ilgili olarak bir başka kurum ve kuruluşun görüşünün alınmasının
gerekmesi veya başvuru içeriğinin birden fazla kurum ve kuruluşu ilgilendirmesi
durumlarında bilgi veya belgeye erişim otuz iş günü içinde sağlanır. Bu
durumda, sürenin uzatılması ve bunun gerekçesi başvuru sahibine yazılı olarak
ve onbeş iş günlük sürenin bitiminden önce bildirilir. Bilgi veya belgelere
erişim için gereken maliyet tutarının idare tarafından başvuru sahibine
bildirilmesiyle onbeş iş günlük süre kesilir. Başvuru sahibi onbeş iş günü
içinde ücreti ödemezse talebinden vazgeçmiş sayılır.
10-Başvurulara
verilen cevaplar hangi yollarla ve ne şekilde başvuru sahibine bildirilir?
Kurum ve kuruluşlar, bilgi edinme başvurularıyla
ilgili cevaplarını yazılı olarak veya elektronik ortamda başvuru sahibine
bildirirler. Başvurunun reddedilmesi hâlinde bu kararın gerekçesi ve buna karşı
başvuru yolları belirtilir.
11-Bilgi
edinme istemi reddedilen başvuru sahibi itiraz sürecinde nasıl bir yol
izlemelidir?
Bilgi edinme istemi reddedilen başvuru sahibi, yargı
yoluna başvurmadan önce kararın tebliğinden itibaren onbeş gün içinde Kurula
itiraz edebilir. Kurul, bu konudaki kararını otuz iş günü içinde verir. Kurum
ve kuruluşlar, Kurulun istediği her türlü bilgi veya belgeyi onbeş iş günü
içinde vermekle yükümlüdürler. Kurula itiraz, başvuru sahibinin idarî yargıya
başvurma süresini durdurur.
12-Bilgi
edinme değerlendirme kurulu ne amaçla oluşturulur?
Bilgi edinme başvurusuyla ilgili yapılacak itirazlar
üzerine, karar vermek üzere; Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu oluşturulmuştur
14-
Bilgi edinme değerlendirme kurulu kaç kişiden oluşur ve kurul başkanı kim
tarafından seçilir?
Kurul; birer üyesi Yargıtay ve Danıştay genel
kurullarının kendi kurumları içinden önerecekleri ikişer aday, birer üyesi ceza
hukuku, idare hukuku ve anayasa hukuku alanlarında profesör veya doçent
unvanına sahip kişiler, bir üyesi Türkiye Barolar Birliğinin baro başkanı
seçilme yeterliliğine sahip kişiler içinden göstereceği iki aday, iki üyesi en
az genel müdür düzeyinde görev yapmakta olanlar ve bir üyesi de Adalet
Bakanının önerisi üzerine bu Bakanlıkta idarî görevlerde çalışan hâkimler
arasından Cumhurbaşkanınca seçilecek dokuz üyeden oluşur. Kurul Başkanı, kurul
üyelerince kendi aralarından seçilir.
15-Kurul
ayda kaç defa toplanır?
Kurul, en az ayda bir defa veya ihtiyaç duyulduğu
her zaman Başkanın çağrısı üzerine toplanır.
16-Kurul
üyesinin görev süresi kaç yıldır?
Kurul üyelerinin görev süreleri dört yıldır.
17-Kurul
üyelerine ne kadar huzur hakkı ödenir?
Kurul üyelerine fiilen görev yaptıkları her gün için
(3000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak
miktarda huzur hakkı ödenir. Bu ödemelerde damga vergisi hariç
herhangi bir kesinti yapılmaz.
18-Kurul
üyelerine hangi durumlarda huzur hakkı ödenmez?
Bir ayda fiilen görev yapılan gün sayısının dördü
aşması halinde, aşan günler için huzur hakkı ödenmez.
19-Kurulun
sekreteryasını kim yapar?
. Kurulun sekretarya hizmetleri Adalet Bakanlığı
tarafından yerine getirilir.
20-Bu
kanun kapsamına giren ve bu kanun kapsamı dışındaki bilgi ve belgeler
hangileridir?
Yargı denetimi dışında kalan idarî işlemlerden
kişinin çalışma hayatını ve mesleki onurunu etkileyecek nitelikte olanlar, bu
Kanun kapsamına dahildir.
Açıklanması hâlinde Devletin emniyetine, dış
ilişkilerine, millî savunmasına ve millî güvenliğine açıkça zarar verecek ve
niteliği itibarıyla Devlet sırrı olan gizlilik dereceli bilgi veya belgeler,
bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Açıklanması ya da zamanından önce açıklanması
hâlinde, ülkenin ekonomik çıkarlarına zarar verecek veya haksız rekabet ve
kazanca sebep olacak bilgi veya belgeler, bu Kanun kapsamı dışındadır.
Sivil ve askerî istihbarat birimlerinin görev ve
faaliyetlerine ilişkin bilgi veya belgeler, bu Kanun kapsamı dışındadır. Ancak,
bu bilgi ve belgeler kişilerin çalışma hayatını ve meslek onurunu etkileyecek
nitelikte ise, istihbarata ilişkin bilgi ve belgeler bilgi edinme hakkı kapsamı
içindedir.
İdari soruşturmalarda açıklanması veya zamanından
önce açıklanması hâlinde;
a) Kişilerin özel hayatına açıkça haksız müdahale
sonucunu doğuracak,
b) Kişilerin veya soruşturmayı yürüten görevlilerin
hayatını ya da güvenliğini tehlikeye sokacak,
c) Soruşturmanın güvenliğini tehlikeye düşürecek,
d) Gizli kalması gereken bilgi kaynağının açığa
çıkmasına neden olacak veya soruşturma ile ilgili benzeri bilgi ve bilgi
kaynaklarının temin edilmesini güçleştirecek, Bilgi veya belgeler, bu Kanun
kapsamı dışındadır.
Açıklanması veya zamanından önce açıklanması
hâlinde;
a) Suç işlenmesine yol açacak,
b) Suçların önlenmesi ve soruşturulması ya da
suçluların kanunî yollarla yakalanıp kovuşturulmasını tehlikeye düşürecek,
c) Yargılama görevinin gereğince yerine
getirilmesini engelleyecek,
d) Hakkında dava açılmış bir kişinin adil yargılanma
hakkını ihlâl edecek, Nitelikteki bilgi veya belgeler, bu Kanun kapsamı
dışındadır.
Kişinin izin verdiği hâller saklı kalmak üzere, özel
hayatın gizliliği kapsamında, açıklanması hâlinde kişinin sağlık bilgileri ile
özel ve aile hayatına, şeref ve haysiyetine, meslekî ve ekonomik değerlerine
haksız müdahale oluşturacak bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı
dışındadır. Kamu yararının gerektirdiği hâllerde, kişisel bilgi veya belgeler,
kurum ve kuruluşlar tarafından, ilgili kişiye en az yedi gün önceden haber
verilerek yazılı rızası alınmak koşuluyla açıklanabilir.
Haberleşmenin gizliliği esasını ihlâl edecek bilgi
veya belgeler, bu Kanun kapsamı dışındadır.
Kanunlarda ticarî sır olarak nitelenen bilgi veya
belgeler ile, kurum ve kuruluşlar tarafından gerçek veya tüzel kişilerden gizli
kalması kaydıyla sağlanan ticarî ve malî bilgiler, bu Kanun kapsamı dışındadır.
Fikir ve sanat eserlerine ilişkin olarak yapılacak
bilgi edinme başvuruları hakkında ilgili kanun hükümleri uygulanır.
Kurum ve kuruluşların, kamuoyunu ilgilendirmeyen ve
sadece kendi personeli ile kurum içi uygulamalarına ilişkin düzenlemeler
hakkındaki bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkının kapsamı dışındadır.
Ancak, söz konusu düzenlemeden etkilenen kurum çalışanlarının bilgi edinme
hakları saklıdır.
Kurum ve kuruluşların faaliyetlerini yürütmek üzere,
elde ettikleri görüş, bilgi notu, teklif ve tavsiye niteliğindeki bilgi veya
belgeler, kurum ve kuruluş tarafından aksi kararlaştırılmadıkça bilgi edinme
hakkı kapsamındadır. Bilimsel, kültürel, istatistik, teknik, tıbbî, malî,
hukukî ve benzeri uzmanlık alanlarında yasal olarak görüş verme yükümlülüğü
bulunan kişi, birim ya da kurumların görüşleri, kurum ve kuruluşların
alacakları kararlara esas teşkil etmesi kaydıyla bilgi edinme istemlerine
açıktır.
Tavsiye ve mütalaa talepleri bu Kanun kapsamı
dışındadır.
Gizliliği kaldırılmış olan bilgi veya belgeler, bu
Kanunda belirtilen diğer istisnalar kapsamına girmiyor ise, bilgi edinme
başvurularına açık hâle gelir.
Bu Kanunun uygulanmasında ihmâli, kusuru veya kastı
bulunan memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında, işledikleri fiillerin
genel hükümler çerçevesinde ceza kovuşturması gerektirmesi hususu saklı kalmak
kaydıyla, tâbi oldukları mevzuatta yer alan disiplin cezaları uygulanır. Bu
Kanunla erişilen bilgi ve belgeler ticarî amaçla çoğaltılamaz ve kullanılamaz.
-Kurum ve kuruluşlar,
bir önceki yıla ait olmak üzere;
a) Kendilerine yapılan bilgi edinme başvurularının
sayısını,
b) Olumlu cevaplanarak bilgi veya belgelere erişim
sağlanan başvuru sayısını,
c) Reddedilen başvuru sayısı ve bunların dağılımını
gösterir istatistik bilgileri,
d) Gizli ya da sır niteliğindeki bilgiler
çıkarılarak ya da bu nitelikteki bilgiler ayrılarak bilgi veya belgelere erişim
sağlanan başvuru sayısını,
e) Başvurunun reddedilmesi üzerine itiraz edilen
başvuru sayısı ile bunların sonuçlarını, Gösterir bir rapor hazırlayarak, bu
raporları her yıl Şubat ayının sonuna kadar Bilgi Edinme Değerlendirme Kuruluna
gönderirler. Kurul, hazırlayacağı genel raporu, söz konusu kurum ve
kuruluşların raporları ile birlikte her yıl
Nisan ayının sonuna kadar Türkiye Büyük Millet Meclisine gönderir. Bu
raporlar takip eden iki ay içinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca
kamuoyuna açıklanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder