657 Sayılı Devlet Memurları
Kanuna tabi olanlar;
1) Genel ve Katma Bütçeli Kurumlar
2) İl Özel İdareleri
3) Belediyeler
4) İl Özel İdareleri Belediyelerin kurdukları birlikler ile bunlara bağlı
döner sermayeli kuruluşlar
5) Kanunlarla kurulan fonlar
6) Kefalet sandıklarında veya Beden Terbiyesi Bölge Müdürlüklerinde çalışan
memurlar hakkında uygulanır.
657 Devlet Memurları Kanunu Konu Özeti
657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu’na tabi
olmayanlar;
1) Anayasa Mahkemesi üye ve yedek üyeleri ile raportörleri
2) Hakimlik ve savcılık mesleklerinde veya bu mesleklerden sayılan
görevlerde bulunanlar
3) Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası üyeleri
4) Subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş ve sözleşmeli erbaş ve
erler
5) Emniyet Teşkilatı mensupları *
6) Devlet Tiyatrosu ile Devlet Opera ve Balesi ve Belediye Opera ve
tiyatroları ile şehir ve belediye konservatuar ve orkestralarının sanatkâr
memurları, uzman memurları, uygulatıcı uzman memurları ve stajyerleri
Kanunun Temel ilkeleri Sınıflandırma, Kariyer ve Liyakattir.
Sınıflandırma, Devlet kamu hizmetleri görevlerini
ve bu görevlerde çalışan Devlet memurlarını görevlerin gerektirdiği niteliklere
ve mesleklere göre sınıflara ayırmaktır.
Kariyer,
Devlet memurlarına, yaptıkları hizmetler için lüzumlu bilgilere ve
yetişme şartlarına uygun şekilde, sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar
ilerleme imkânını sağlamaktır.
Liyakat, Devlet kamu hizmetleri
görevlerine girmeyi, sınıflar içinde ilerleme ve yükselmeyi, görevin sona
erdirilmesini liyakat sistemine dayandırmak ve bu sistemin eşit imkânlarla
uygulanmasında Devlet memurlarını güvenliğe sahip kılmaktır.
✎ Not-1 Devlet memurlarının hizmet
şartlarını, niteliklerini, atanma ve yetiştirilmelerini, ilerleme ve
yükselmelerini, ödev, hak, yüküm ve sorumluluklarını, aylıklarını ve
ödeneklerini ve diğer özlük işlerini düzenlemektir.
✎ Not-2 Bu Kanunda öngörülen
yönetmelikler Cumhurbaşkanınca yürürlüğe konulur.
İstihdam şekilleri:
Kamu
hizmetleri; memurlar, sözleşmeli personel, işçiler eliyle gördürülür.
Memurlar, Mevcut kuruluş biçimine
bakılmaksızın, Devlet ve diğer kamu tüzel kişiliklerince genel idare esaslarına
göre yürütülen asli ve sürekli kamu hizmetlerini ifa ile görevlendirilenler, bu
Kanunun uygulanmasında memur sayılır.
Sözleşmeli Personel, Kalkınma planı, yıllık
program ve iş programlarında yer alan önemli projelerin hazırlanması,
gerçekleştirilmesi, işletilmesi ve işlerliği için şart olan, zaruri ve istisnai
hallere münhasır olmak üzere özel bir meslek bilgisine ve ihtisasına ihtiyaç
gösteren geçici işlerde, Cumhurbaşkanınca belirlenen esas ve usuller
çerçevesinde ihdas edilen pozisyonlarda, mali yılla sınırlı olarak sözleşme ile
çalıştırılmasına karar verilen ve işçi sayılmayan kamu hizmeti görevlileridir.
İşçiler, Memur, sözleşmeli personel
ve geçici personel dışında kalan ve ilgili mevzuatı gereğince tahsis edilen
sürekli işçi kadrolarında belirsiz süreli iş sözleşmeleriyle çalıştırılan
sürekli işçiler ile mevsimlik veya kampanya işlerinde ya da orman yangınıyla
mücadele hizmetlerinde ilgili mevzuatına göre geçici iş pozisyonlarında altı
aydan az olmak üzere belirli süreli iş sözleşmeleriyle çalıştırılan geçici
işçilerdir. Bunlar hakkında bu Kanun hükümleri uygulanmaz.
✎ Not-3 1/2/2018-7079/17
md. KHK ile 4/C geçici personeller 4/B sözleşmeli personel
statüsüne alındılar. Geçici personeller kanun maddesinde yer alır. Bu
Kanuna tabi kurumlar, dört istihdam şekli dışında personel çalıştıramazlar.
✎ Not-4 Sözleşmeli Personel
kapsamda istihdam edileceklerin sayısı, öğrenim durumlarına göre çalışma şartları
ve bunlara ödenecek ücretler ile diğer hususlar Cumhurbaşkanınca belirlenir.
Memurların Ödev ve Sorumlulukları:
1) Sadakat
2)
Tarafsızlık ve Devlete bağlılık
3) Davranış
ve işbirliği
4) Yurt
dışında davranış
5) Amir
durumunda olan Devlet memurlarının görev ve sorumlulukları
6) Devlet
memurlarının görev ve sorumlulukları
7) Kişisel
sorumluluk ve zarar
8) Kişilerin
uğradıkları zararlar
9) Mal
bildirimi
10) Basına
bilgi veya demeç verme
11) Resmi
belge, araç ve gereçlerin yetki verilen mahaller dışına çıkarılmaması ve iadesi
** Bu konudan her yıl 1 soru mutlaka gelir.
✎ Not-1 Devlet memurları Asli
Devlet Memurluğuna atandıktan sonra en geç bir ay içinde kurumlarınca
düzenlenecek merasimle yetkili amirlerin huzurunda yapacakları yeminle
belirtirler ve özlük dosyalarına konulacak Yemin Belgesi ni imzalayarak
göreve başlarlar.
✎ Not-2 Devlet memurunun
kasıt, kusur, ihmal veya tedbirsizliği sonucu idare zarara uğratılmışsa, bu
zararın ilgili memur tarafından rayiç bedeli üzerinden ödenmesi esastır.
✎ Not-3 Devlet memurları;
Kendileriyle,
eşlerine ve velâyetleri altındaki çocuklarına ait taşınır ve taşınmaz malları,
alacak ve borçları hakkında, özel kanunda yazılı hükümler uyarınca, mal
bildirimi verirler.
✎ Not-4 Devlet Memurları, kamu
görevleri hakkında basına, haber ajanslarına veya radyo ve televizyon
kurumlarına bilgi veya demeç veremezler. Bu konuda gerekli bilgi ancak
bakanın yetkili kılacağı görevli illerde valiler veya yetkili kılacağı görevli
tarafından verilebilir.
✎ Not-5 Devlet memurlarının
görev ve sorumlulukları: Devlet memuru amirinden aldığı emri, Anayasa,
kanun, tüzük ve yönetmelik hükümlerine aykırı görürse, yerine getirmez ve bu
aykırılığı o emri verene bildirir. Amir emrinde ısrar eder ve bu emrini yazı
ile yenilerse, memur bu emri yapmaya mecburdur. Ancak emrin yerine
getirilmesinden doğacak sorumluluk emri verene aittir.
↬ Devlet
memurlarının genel hakları:
1)
Uygulamayı isteme hakkı
2) Güvenlik
3) Emeklilik
4) Çekilme
5) Müracaat,
şikâyet ve dava açma
6) Sendika
kurma
7) İzin
8) Kovuşturma
ve yargılama
9) İsnat ve
iftiralara karşı koruma
✎ Not-6 Müracaat ve şikâyetler
incelenerek en kısa zamanda ilgiliye bildirilir. Müracaat ve şikâyetlerle
ilgili esas ve usuller Cumhurbaşkanınca hazırlanacak bir yönetmelikle
düzenlenir.
✎ Not-7 Devlet memurları hakkındaki
ihbar ve şikâyetler, garaz veya mücerret hakaret için, uydurma bir suç isnadı
suretiyle yapıldığı ve soruşturma veya yargılamanın tabi olduğu kanuni işlem
sonucunda bu isnat sabit olmadığı takdirde, merkezde bu memurun en büyük amiri,
illerde valiler, isnatta bulunanlar hakkında kamu davası açılmasını Cumhuriyet
Savcılığından isterler.
↬ Devlet
memurları için öngörülen yasaklar
Toplu Eylem
ve Hareketlerde Bulunma Yasağı
Grev yasağı
Ticaret ve
Diğer Kazanç Getirici Faaliyetlerde Bulunma Yasağı
Hediye Alma,
Menfaat Sağlama Yasağı
Denetimindeki
Teşebbüsten Menfaat Sağlama Yasağı
Gizli
Bilgileri Açıklama Yasağı
Bilinmesi gerekenler!
✎ Devlet memurlarının
görevleri sırasında olmasa dahi menfaat sağlama amacı ile hediye kabul etmeleri
veya iş sahiplerinden borç para istemeleri ve almaları yasaktır.
✎ Kamu Görevlileri Etik
Kurulu, hediye alma yasağının kapsamını belirlemeye ve en az genel müdür veya
eşiti seviyedeki üst düzey kamu görevlilerince alınan hediyelerin listesini
gerektiğinde her takvim yılı sonunda bu görevlilerden istemeye
yetkilidir.
✎ Devlet memurlarının greve
karar vermeleri, grev tertiplemeleri, ilan etmeleri, bu yolda propaganda
yapmaları yasaktır. Devlet memurları, her hangi bir greve veya grev teşebbüsüne
katılamaz, grevi destekleyemez veya teşvik edemezler.
Kanuna göre tesis edilen sınıflar 12 adettir. Bunlar;
1) Genel
İdare Hizmetleri Sınıfı
2) Teknik
Hizmetler Sınıfı
3) Sağlık
Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı
4) Eğitim
ve Öğretim Hizmetleri Sınıfı
5) Avukatlık
Hizmetleri Sınıfı
6) Din
Hizmetleri Sınıfı
7) Emniyet
Hizmetleri Sınıfı
8) Jandarma
Hizmetleri Sınıfı
9) Sahil
Güvenlik Hizmetleri Sınıfı
10) Yardımcı
Hizmetler Sınıfı
11) Mülki
İdare Amirliği Hizmetleri Sınıfı
12) Milli
İstihbarat Hizmetleri Sınıfı
Devlet memurluğuna girişte aranan genel
şartlar:
1.
Türk
Vatandaşı olmak,
2.
Bu
Kanunda belirtilen yaş şartlarını taşımak, ** Genel olarak18 yaşını
tamamlayanlar Devlet memuru olabilirler. Bir meslek veya sanat
okulunu bitirenler en az 15 yaşını doldurmuş olmak ve Türk Medeni
Kanunu’nun 12’nci maddesine göre kazai rüşt kararı almak şartıyla
Devlet memurluklarına atanabilirler.
3.
Bu
Kanunda belirtilen öğrenim şartlarını taşımak,
** Genel
olarak ortaokulu bitirenler memur olabilirler. Ortaokul mezunlarından istekli
bulunmadığı takdirde ilkokulu bitirenlerin de alınması caizdir.
4.
Kamu
haklarından mahrum bulunmamak,
5.
Türk
Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten
işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da
affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu
düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat
karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı
değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmamak.
6.
Askerlik
durumu itibariyle;
7.
a)Askerlikle
ilgisi bulunmamak,
8.
b)Askerlik
çağına gelmemiş bulunmak,
9.
c)Askerlik
çağına gelmiş ise muvazzaf askerlik hizmetini yapmış yahut ertelenmiş veya
yedek sınıfa geçirilmiş olmak,
7.
53
üncü madde hükümleri saklı kalmak kaydı ile görevini devamlı yapmasına engel
olabilecek akıl hastalığı bulunmamak.
Girişte
aranan özel şartlar :
1.
Hizmet
göreceği sınıf için belirtilen öğretim ve eğitim kurumlarının birinden diploma
almış olmak,
2.
Kurumların
özel kanun veya diğer mevzuatında aranan şartları taşımak.
Unutma!
✎ Eğitim ve Öğretim Hizmetleri
Sınıfı, Kanun kapsamına giren kurumlarda eğitim ve öğretim vazifesiyle
görevlendirilen öğretmenleri kapsar.
✎ Yönetim, yürütme, büro ve
benzeri hizmetleri gören ve diğer sınıflara girmeyen memur sınıfı Genel
İdare Hizmetler sınıfıdır.
✎ Kurum ve kuruluşlar bu
Kanuna göre çalıştırdıkları personele ait kadrolarda % 3
oranında engelli çalıştırmak zorundadır. % 3ün hesaplanmasında ilgili
kurum veya kuruluşun (yurtdışı teşkilat hariç) toplam dolu kadro
sayısı dikkate alınır.
✎ Engelli personel çalıştırma
yükümlüğünün yerine getirilmesinin takip ve denetimi ile engellilerin Devlet
memurluğuna yerleştirilmesinden Devlet Personel
Başkanlığı sorumludur.
↬ Adaylık
ile ilgili bilinmesi gerekenler!
✎ Aday olarak atanmış Devlet
memurunun adaylık süresi bir yıldan az iki yıldan çok olamaz ve bu süre içinde aday
memurun başka kurumlara nakli yapılamaz. (Öğretmenler için uygulanmaz.)
✎ Aday memur; Temel
Eğitim, Hazırlayıcı Eğitim ve Staj eğitimlerinden geçmesi ve başarılı
olması şarttır.
✎ Aylıktan kesme veya kademe
ilerlemesinin durdurulması cezası almış olanların ilişikleri kesilir.
✎ Adaylık devresi içinde
eğitimde başarılı olan adaylar disiplin amirlerinin teklifi ve atamaya yetkili
amirin onayı ile onay tarihinden geçerli olmak üzere asli memurluğa atanırlar.
✎ Adaylık devresi içinde veya
sonunda ilişikleri kesilenler (sağlık nedenleri hariç) 3 yıl süre ile Devlet
memurluğuna alınmazlar.
↬ Atamalarda görev yerine hareket ve
işe başlama süresi nasıl olmalıdır?
✎ Aynı yerdeki
görevlere atanan devlet memurları atama emirlerinin tebliğ gününü izleyen iş
günü içinde başlamak zorundadırlar.
✎ Başka yerdeki
görevlere atanan devlet memurları, atama emirlerinin kendilerine tebliğ
tarihinden itibaren 15 gün içerisinde o yere hareket ederek belli yol süresini,
izleyen iş günü içinde işe başlamak zorundadırlar. Yeni görevlerine
başlamayanlara eski görevlerinden ayrılış ve yeni görevlerine başlayış
tarihleri arasında aylık verilmemek şartı ile 10 günlük bir süre daha
verilebilir.
✎ Savaş ve olağanüstü
hallerde bu süreler Cumhurbaşkanı Kararı ile kısaltılabilir.
✎ Belirtilen süre
içinde işe başlamayanların atanmaları iptal edilir. 1 yıl süreyle Devlet memuru
olarak istihdam edilemezler.
↬ Derece
ve Kademe ile ilgili bilinmesi gerekenler.
✎ Devlet Memurları
kanununda belirtilen ve memurların kıdemlerini ortaya koyan sisteme
verilen addır.
Kademe;
derece içinde, görevin önemi veya sorumluluğu artmadan, memurun aylığındaki
ilerlemedir. Kademe ve dereceler A/B şeklinde ifade edilir burada A
Dereceyi B ise kademeyi belirtir. Memurların hizmete başladıklarında
mezun oldukları okul ve daha önceki durumları dikkate alınarak derece ve
kademeleri belirlenir.
✎ Lisans mezunu bir
öğretmenin öğretmenlik mesleğine başlamasıyla elde edeceği derece ve kademe 9/1
şeklinde ifade edilir. ( Hazırlık, teknik sınıf gibi durumlar dikkate
alınmamıştır.) Burada 9 dereceyi 1 ise kademeyi ifade etmektedir. Görevinde 1
yılını tamamlayan memurlar bir kademe alırlar. 9/1 olan memur 9/2 olur.
✎ Memurun Kademesinin
ilerleyebilmesi için önemli şartlar vardır.
Bunlar: –
Aday memur olmamak.- Üst kadroya geçebileceği kadronun bulunması.- Memurun 1
yıl fiili görev yapması.
☢ DİKKAT!
☞ Son sekiz yıl içinde herhangi bir
disiplin cezası almayan memurlara, aylık derecelerinin yükseltilmesinde dikkate
alınmak üzere bir kademe ilerlemesi uygulanır. (Memurlar arasında Takla Kademe
olarak tabir edilir.)
☞ Birinci derecede öncelikli
yörelerde bulunan yörelerde fiilen çalışmak suretiyle geçirilen her iki yıl
için bir kademe ilerlemesi daha verilir. Yıllık izinde geçirilen süreler fiilen
çalışılmış sayılır. İki yıldan az süreler dikkate alınmaz.
↬ Devlet
memurluğundan çekilme
Çekilme, Bu Kanunun GENEL HAKLAR başlıklı
3.Bölüm de düzenlenmiştir. Devlet memurları, bu kanunda belirtilen
esaslara göre memurluktan çekilebilirler.
❃ Devlet memurlarının kamu hizmetlerini
aksatacak şekilde memurluktan kasıtlı olarak birlikte çekilmeleri yasaktır.
❃ Yazılı olarak müracaat etmek suretiyle
memurluktan çekilme isteğinde bulunabilir.
❃ Mezuniyetsiz veya kurumlarınca kabul
edilen mazereti olmaksızın görevin terk edilmesi ve bu terkin
kesintisiz 10 gün devam etmesi halinde, yazılı müracaat şartı
aranmaksızın, çekilme isteğinde bulunulmuş sayılır. (Her yıl 1 soru gelir.)
❃ Çekilmek isteyen memur yerine atanan
kimsenin gelmesine veya çekilme isteğinin kabulüne kadar görevine devam eder.
Yerine atanan kimse bir aya kadar gelmediği veya yerine bir vekil
atanmadığı takdirde, üstüne haber vererek görevini bırakabilir.
❃ Olağanüstü mazeretle çekilenler, üstüne
haber vermek şartıyla bir ay kaydına tabi değildirler.
❃ Çekilen Devlet memurlarından devir
ve teslim ile yükümlü olanlar, bu işlemlerin sonuna kadar görevlerini
bırakamazlar.
❃ Olağanüstü hal, sıkıyönetim,
seferberlik ve savaş hallerinde veya genel hayata müessir afetlere uğrayan
yerlerdeki Devlet Memurları yerine atanacaklar gelip işe başlamadıkça
görevlerini bırakamazlar.
↬ Çekilen
ve çekilmiş sayılanların yeniden atanmaları:
❃ Uygun olarak memuriyetten
çekilenler altı ay geçmeden,
❃ Üstüne haber vermeden
görevlerinden ayrılanlar bir yıl geçmeden,
❃ Devir ve teslim ile yükümlü
olanlar görev sürelerine uymadan görevlerini bırakırlarsa 3 yıl geçmeden,
❃ Olağanüstü hal, sıkıyönetim,
seferberlik ve savaş hallerinde görevlerinden ayrılanlar hiçbir surette, devlet
memurluğuna alınamazlar.
↬ Yıllık
izinler
❃ Devlet memurlarının yıllık izin süresi,
hizmeti 1 yıldan on yıla kadar (On yıl dahil) olanlar için yirmi gün, hizmeti
on yıldan fazla olanlar için 30 gündür. Zorunlu hallerde bu sürelere
gidiş ve dönüş için en çok ikişer gün eklenebilir.
❃ Amirin, uygun bulacağı
zamanlarda, toptan veya ihtiyaca göre kısım kısım kullanılabilir. Birbirini
izleyen iki yılın izni bir arada verilebilir.
❃ Öğretmenler yaz tatili ile dinlenme
tatillerinde izinli sayılırlar. Bunlara, hastalık ve diğer mazeret izinleri
dışında, ayrıca yıllık izin verilmez.
❃ Hizmetleri sırasında radyoaktif
ışınlarla çalışan personele, her yıl yıllık izinlerine ilaveten bir aylık
sağlık izni verilir.
☢ DİKKAT!
☞ Devlet memuru iken muvazzaf
askerlik hizmetini yapmak üzere silah altına alınanlardan askerlik görevini
tamamlayıp memuriyete dönmek isteyenler 30 gün içinde göreve başlamak
zorundadırlar.
☞ Aynı Kurumun başka yerlerde
bulunan aynı sınıftaki memurları, karşılıklı olarak yer değiştirme suretiyle
atanmalarını isteyebilirler. Bu isteğin yerine getirilmesi atamaya yetkili
amirlerince uygun bulunmasına bağlıdır.
↬ Mazeret
izinleri
❃ Kadın memura; doğumdan önce sekiz,
doğumdan sonra sekiz hafta olmak üzere toplam onaltı hafta süreyle analık izni
verilir. Çoğul gebelik durumunda, doğum öncesi sekiz haftalık analık izni
süresine iki hafta eklenir.
❃ Memura, eşinin doğum yapması hâlinde,
isteği üzerine on gün babalık izni; kendisinin veya çocuğunun evlenmesi ya da
eşinin, çocuğunun, kendisinin veya eşinin ana, baba ve kardeşinin ölümü
hâllerinde isteği üzerine yedi gün izin verilir. Önemli!
❃ Kadın memura, çocuğunu emzirmesi için
doğum sonrası analık izni süresinin bitim tarihinden itibaren ilk altı ayda
günde üç saat, ikinci altı ayda günde bir buçuk saat süt izni verilir.
❃ Memura, aylık ve özlük hakları
korunarak, verilecek raporda gösterilecek lüzum üzerine, kanser, verem ve akıl
hastalığı gibi uzun süreli bir tedaviye ihtiyaç gösteren hastalığı hâlinde on
sekiz aya kadar, diğer hastalık hâllerinde ise on iki aya kadar izin verilir.
❃ Görevi sırasında veya görevinden dolayı
bir kazaya veya saldırıya uğrayan veya bir meslek hastalığına tutulan memur,
iyileşinceye kadar izinli sayılır.
❃ Yıllık izin ve mazeret izinleri
sırasında fiili çalışmaya bağlı her türlü ödemeler hariç mali haklar ile sosyal
yardımlara dokunulmaz.
↬ Aylıksız
izinler:
❃ Hayatı tehlikeye girecek ana,
baba, eş ve çocukları ile kardeşlerinden birinin ağır bir kaza geçirmesi
uyarınca verilen iznin bitiminden itibaren, sağlık kurulu raporuyla
belgelendirilmesi şartıyla, istekleri üzerine on sekiz aya kadar aylıksız izin
verilebilir.
❃ Analık izni süresinin bitiminden;
eşi doğum yapan memura ise, doğum tarihinden itibaren istekleri üzerine yirmi
dört aya kadar aylıksız izin verilir.
❃ Muvazzaf askerliğe ayrılan memurlar
askerlik süresince görev yeri saklı kalarak aylıksız izinli sayılır.
❃ Aylıksız izin süresinin bitiminden önce
mazereti gerektiren sebebin ortadan kalkması hâlinde, on gün içinde göreve
dönülmesi zorunludur. On gün içinde görevine dönmeyenler, memuriyetten çekilmiş
sayılır.
❃ Memura, yıllık izinde esas alınan
süreler itibarıyla beş hizmet yılını tamamlamış olması ve isteği hâlinde
memuriyeti boyunca ve en fazla iki defada kullanılmak üzere, toplam bir yıla
kadar aylıksız izin verilebilir.
↬ Memur
bilgi sistemi, özlük dosyası:
☛ Memurlar, Türkiye Cumhuriyeti
kimlik numarası esas alınarak kurumlarınca tutulacak personel bilgi sistemine
kaydolunurlar. Her memur için bir özlük dosyası tutulur.
☛ Özlük dosyasına, memurun mesleki
bilgileri, mal bildirimleri; varsa inceleme, soruşturma, denetim raporları,
disiplin cezaları ile ödül ve başarı belgesi verilmesine ilişkin bilgi ve
belgeler konulur.
☛ Memurların başarı, yeterlik
ve ehliyetlerinin tespitinde, kademe ilerlemelerinde, derece yükselmelerinde,
emekliye ayrılmalarında veya hizmetle ilişkilerinin kesilmesinde, hizmet
gerekleri yanında özlük dosyaları göz önünde bulundurulur.
☛ Özlük dosyalarının tutulma
esasları ile özlük dosyalarında yer alacak belgelere ilişkin usûl ve esaslar
Devlet Personel Başkanlığınca belirlenir.
↬ Başarı,
üstün başarı değerlendirmesi ve ödül:
↪ Somut olaylara ve verilere dayalı
olarak katkı sağladıkları tespit edilen memurlara, merkezde bağlı veya ilgili
bakan, illerde valiler, ilçelerde kaymakamlar tarafından başarı belgesi
verilebilir.
↪ Üç defa başarı belgesi alanlara
üstün başarı belgesi verilir. Üstün başarı belgesi verilenlere, merkezde
bağlı veya ilgili bakan ve illerde valiler tarafından uygun görülmesi hâlinde
en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dâhil) % 200üne kadar ödül
verilebilir.
↪ Yıl içinde ödüllendirilen
personel sayısı kurumlarınca izleyen yılın Ocak ayı sonuna kadar Devlet
Personel Başkanlığına bildirilir.
↪ Malî yıl içinde ödüllendirileceklerin
sayısı, kurumun yılbaşındaki dolu kadro mevcudunun binde onundan, Gümrük
Müsteşarlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü ile Jandarma
Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı kadroları için binde
yirmisinden fazla olamaz.
↪ Memurlarının başarı, verimlilik ve
gayretlerini ölçmek üzere, Devlet Personel Başkanlığının uygun görüşü alınmak
kaydıyla, değerlendirme ölçütleri belirleyebilir.
DİSİPLİN CEZALARI
Devlet memurlarına verilecek disiplin cezaları
şunlardır:
✎ UYARMA : Memura, görevinde ve
davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.
✎ KINAMA : Memura,
görevinde ve davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir.
✎ AYLIKTANKESME
: Memurun, brüt aylığından 1/30- 1/8 arasında kesinti
yapılmasıdır. (brüt aylığı, çalışanın bordrosunda görünen, kesintiler
ve vergilerin de dahil olduğu değer.)
✎ KADEME İLERLEMESİNİN
DURDURULMASI: Fiilin ağırlık derecesine göre memurun, bulunduğu kademede
ilerlemesinin1- 3 yıl durdurulmasıdır.
✎ DEVLET MEMURLUĞUNDAN ÇIKARMA: Bir
daha Devlet memurluğuna atanmamak üzere memurluktan çıkarmaktır.
Bilinmesi gereken Notlar !
☞ Disiplin cezası verilmesine
sebep olmuş bir fiil veya halin cezaların özlük dosyasından
silinmesine ilişkin süre içinde tekerrürün de bir derece ağır ceza
uygulanır.
☞ Aynı derecede cezayı
gerektiren fakat ayrı fiil veya haller nedeniyle verilen disiplin
cezalarının üçüncü uygulamasında bir derece ağır ceza verilir.
☞ Geçmiş hizmetleri sırasındaki
çalışmaları olumlu olan ve ödül veya başarı belgesi alan memurlar
için verilecek cezalarda bir derece hafif olanı uygulanabilir.
☞ Yukarıda sayılan ve disiplin
cezası verilmesini gerektiren fil ve hallere nitelik ve ağırlıkları itibariyle
benzer eylemlerde bulunanlara da aynı neviden disiplin cezaları verilir.
☞ Öğrenim durumları nedeniyle
yükselebilecekleri kadroların son kademelerinde bulunan Devlet memurlarının,
kademe ilerlemesinin durdurulması cezasının verilmesini gerektiren
hallerde, brüt aylıklarının ¼ü ½si kesilir ve tekerrüründe
görevlerine son verilir.
☞ Disiplin kovuşturmasının yapılmış
olması, filin genel hükümler kapsamına girmesi halinde, sanık hakkında
ayrıca ceza kovuşturması açılmasına engel teşkil etmez.
❃ UYARMA
CEZASI
Memura, görevinde
ve davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.
➥ Verilen emir ve görevlerin tam ve
zamanında yapılmasında, görev mahallinde kurumlarca belirlenen usul ve
esasların yerine getirilmesinde, görevle ilgili resmi belge, araç ve gereçlerin
korunması, kullanılması ve bakımında kayıtsızlık göstermek veya düzensiz
davranmak,
➥ Özürsüz veya izinsiz olarak göreve
geç gelmek, erken ayrılmak, görev mahallini terketmek,
➥ Kurumca belirlenen tasarruf
tedbirlerine riayet etmemek,
➥ Usulsüz müracaat veya şikayette
bulunmak,
➥ Devlet memuru vakarına yakışmayan
tutum ve davranışta bulunmak,
➥ Görevine veya iş sahiplerine karşı
kayıtsızlık göstermek ve ya ilgisiz kalmak,
➥ Belirlenen kılık ve kıyafet
hükümlerine aykırı davranmak,
➥ Görevin işbirliği içinde yapılması
ilkesine aykırı davranışlarda bulunmak.
☛☛ Dilek işe geç gelir müdürü görür
ama görmezden gelir amire kayıtsız kalır Müdür “Dilek Hanım yanıma gelir
misiniz?” der. Dilek duymazdan gelir emre kayıtsız kalır. Koridorların ışığını
yakarak odasına gider tasarruf tedbirini uygulamaz. Arkadaşları işbirliği
içinde çalışırken bu kendini beğenmiş tek başına çalışır. İşbirliği yapmaz
Aynada kendine bakar, mini etek giydim diye havalanır kılık kıyafete aykırı
davranır sakız çiğner yılışıklık yapar. Memura yakışmayan aykırı davranış yapar
üstelik bir de üstlerini hiçe sayarak Milli Eğitimi arar usulsüz müracaat ve
şikayette bulunur.
❃ KINAMA CEZASI
✎ KINAMA : Memura,
görevinde ve davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir.
➥ Verilen emir ve görevlerin tam ve
zamanında yapılmasında, görev mahallinde kurumlarca belirlenen usul ve
esasların yerine getirilmesinde, görevle ilgili resmi belge, araç ve
gereçlerin korunması, kullanılması ve bakımında kusurlu davranmak,
bildirmemek,
➥ Görev sırasında amire hal ve hareketi
ile saygısız davranmak,
➥ Hizmet dışında Devlet memurunun
itibar ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunmak,
➥ Devlete ait resmi araç, gereç ve
benzeri eşyayı özel işlerinde kullanmak,
➥ Devlete ait resmi belge, araç,
gereç ve benzeri eşyayı kaybetmek,
➥ İş arkadaşlarına, maiyetindeki
personele ve iş sahiplerine kötü muamelede bulunmak,
➥ İş arkadaşlarına ve iş sahiplerine söz
veya hareketle sataşmak,
➥ Görev mahallinde genel ahlak ve edep
dışı davranışlar da bulunmak ve bu tür yazı yazmak, işaret, resim ve benzeri
şekiller çizmek ve yapmak,
➥ Verilen emirlere itiraz etmek,
➥ Borçlarını kasten ödemeyerek hakkında
yasal yollara başvurulmasına neden olmak,
➥ Kurumların huzur, sükün ve çalışma
düzenini bozmak.
➥ Yetkili olmadığı halde basına,
haber ajanslarına veya radyo ve televizyon kurumlarına bilgi veya
demeç vermek.
☛☛ Ahmet öğretmen okulun minibüsüyle
evine gider.(devlet malini özel işinde kullanır). Bankadan kredi çeker ama
ödemez (borcunu ödememe) Bu parayla çalışmayan eşine dükkan açar ama kurumuna
bildirmez ( yakınının ticari faaliyetini bildirmeme). Edepsiz fıkralar anlatır,
ona buna sataşır, hizmetliye kötü davranır. Müdürün önünde ceket iliklemez
saygısızlık yapar. Yüzsüzdür bir de: illa ben idareci olacağım der İTİRAZ eder
Yerel TV’de çıkıp bununla ilgili DEMEÇ verir.
❃ AYLIKTAN KESME CEZASI
✎ AYLIKTAN KESME :
Memurun, brüt aylığından 1/30- 1/8 arasında kesinti yapılmasıdır.
(Brüt aylık, çalışan bir kişinin, çalışmakta olduğu kurumdan aylık olarak
elde ettiği maaştır. Kesintilerin yapılmadığı ham haldir.)
➥ Kasıtlı olarak; verilen emir ve
görevleri tam ve zamanında yapmamak, görev mahallinde kurumlarca belirlenen
usul ve esasları yerine getirmemek, görevle ilgili resmi belge, araç ve
gereçleri korumamak, bakımını yapmamak, hor kullanmak.
➥ Özürsüz olarak bir veya iki
gün göreve gelmemek.
➥ Devlete ait resmi belge,
araç, gereç ve benzerlerini özel menfaat sağlamak için kullanmak
➥ Görevle ilgili
konularda yükümlü olduğu kişilere yalan ve yanlış beyanda bulunmak,
➥ Görev sırasında amirine sözle
saygısızlık etmek,
➥ Görev yeri sınırları içerisinde
herhangi bir yerin toplantı,tören ve benzeri amaçlarla izinsiz
olarak kullanılmasına yardımcı olmak,
➥ Hizmet içinde Devlet
memurunun itibar ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda
bulunmak.
☛☛ Tarık devlette kadrolu çaycıdır.
Diğer memurlar cay isteyince kasıtlı olarak götürmez
kasıtlı olarak emirleri yapmaz. Üstelik çay makinesini hor
kullanır durmadan bardak kırar. 1, 2 gün özürsüz olarak işe
gelmez. Müdür kızınca da “Bu adam da kendini bir şey sanıyor der
amirine sözle saygısızlık eder Bu Tarıka bir de fotokopi çekme
görevi vermişlerdir ama çıkarcı Tarık, 2 kat pahalı çeker paranın yarısını
cebine atar. Yani devletin araç gerecini MENFAAT sağlamak için
kullanır. Sonra yanına yeni bir çaycı atanır, fotokopi işi ona geçer. Yeni
gelene fotokopiyi öğretirken, hep yanlış bilgi verir Yalan
beyanda bulunur Fotokopi işi yeni gelene geçince buna da toplantı odasının sorumluluğunu
verirler. Ama Tarık odanın anahtarını her isteyene verir. Toplantı vb
yerlerin izinsiz kullanılmasına yardımcı olur Neticede Tarık da
bir hizmetlidir. Hizmet içinde iktidarsızlık cümlesi böylelerine
yakışır. Tarık 30 yasındadır, 8 yaşında da çocuğu var 1/30
1/8 arasında kesinti yapılır.
❃ KADEME İLERLEMESİNİN DURDURULMASI
✎ Fiilin ağırlık
derecesine göre memurun, bulunduğu kademede ilerlemesinin 1-
3 yıl durdurulmasıdır.
➥ Göreve sarhoş gelmek, görev
yerinde alkollü içki içmek
➥ Özürsüz ve kesintisiz 3- 9
gün göreve gelmemek,
➥ Görevi ile ilgili olarak her ne
şekilde olursa olsun çıkar sağlamak
➥ Amirine veya
mahiyetindekilere karşı küçük düşürücü veya aşağılayıcı fiil ve
hareketler yapmak,
➥ Görev yeri sınırları içinde
herhangi bir yeri toplantı, tören ve benzeri amaçlarla izinsiz kullanmak veya
kullandırmak,
➥ Gerçeğe aykırı rapor ve belge
düzenlemek,
➥ Ticaret yapmak veya Devlet
memurlarına yasaklanan diğer kazanç getirici faaliyetlerde bulunmak,
➥ Görevin yerine
getirilmesinde dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din ve
mezhep ayrımı yapmak, kişilerin yarar veya zararını hedef tutan
davranışlarda bulunmak
➥ Belirlenen durum ve sürelerde mal
bildiriminde bulunmamak,
➥ Açıklanması yasaklanan bilgileri
açıklamak,
➥ Amirine, maiyetindekilere, iş arkadaşları
veya iş sahiplerine hakarette bulunmak veya bunları tehdit etmek,
➥ Diplomatik statüsünden
yararlanmak suretiyle yurtdışında,haklı bir sebep göstermeksizin ödeme
kabiliyetinin üstünde borçlanmak ve borçlarını ödemedeki tutum ve
davranışlarıyla Devlet itibarını zedelemek veya zorunlu bir sebebe
dayanmaksızın borcunu ödemeden yurda dönmek,
➥ Verilen görev ve emirleri kasten
yapmamak,
➥ Herhangi bir siyasi parti yararına veya
zararına fiilen faaliyette bulunmak
☛☛ Kadim devlet
bankasında veznedardır 3-9 gün ise gelmez
gelince sarhoş gelir Halil Sezainin isyanım şarkısını söylediği gün
sarhoş olduğunu anlarlar. Ayık geldiği günler EMİRLERİ Kasten
yapmaz kendini paraya şartlandırmıştır vakit kaybı olmasın diye emirleri
hiç yapmaz. Müşterilerden pul vergisi, dosya masrafı diye para alır
ÇIKAR sağlar bunları bir de raporlu, belgeli yapar. Pul vergisi
belgesi, kalem parası raporu gibi gerçeğe aykırı rapor, belge yapar paraya
o kadar tapar ki bu Kadim, iş dışında da akşamları boza satar ticaret yapar Kadim
Bankada mal bildirimini de zamanında yapmamıştır. Kimse
malın bilmez ama bilirler ki yurt dışına gittiğinde çok borç
yapmış ödenmiştir. Yurt dışındaki borcu ile devlet
İtibarını zedelemiş Ayrıca Kadim bankadaki tüm kapıları açan sıfır anahtar
yaptırmıştır. Bu sayede herhangi bir yeri izinsiz kullanabilir Genelde
içki içmek için kullanır ve aynı zamanda zenci veznedara ırk, din,
dil ayrımı yapar. Bir de x partisini tutar, parti yararına faaliyet yapar
partiye üye değildir ama üyeden daha çok faydası dokunur yasak bilgileri de
paylaşır muhasebe kayıtlarını paylaşır. Amir kızınca Kes sesini öldürürüm
seni” diye hem tehdit, hem hakaret eder.
❃ DEVLET MEMURLUĞUNDAN ÇIKARMA
✎ Bir daha Devlet memurluğuna
atanmamak üzere memurluktan çıkarmaktır.
➥ İdeolojik veya siyasi amaçlarla
kurumların huzur, sükün ve çalışma düzenini bozmak, boykot, işgal, kamu
hizmetlerinin yürütülmesini engelleme, işi yavaşlatma ve grev gibi eylemlere
katılmak veya bu amaçlarla toplu olarak göreve gelmemek, bunları tahrik ve teşvik
etmek veya yardımda bulunmak,
➥ Yasaklanmış her türlü yayını veya
siyasi veya ideolojik amaçlı bildiri, afiş, pankart, bant ve benzerlerini
basmak, çoğaltmak, dağıtmak veya bunları kurumların herhangi bir yerine asmak
veya teşhir etmek,
➥ Siyasi partiye girmek,
➥ Özürsüz olarak bir yılda
toplam 20 gün göreve gelmemek,
➥ Savaş, olağanüstü hal veya genel
afetlere ilişkin konularda amirlerin verdiği görev veya emirleri yapmamak,
➥ Amirlerine, maiyetindekilere ve iş
sahiplerine fiili tecavüzde bulunmak,
➥ Memurluk sıfatı ile bağdaşmayacak
nitelik ve derecede yüz kızartıcı ve utanç verici areketlerde bulunmak,
➥ Yetki almadan gizli bilgileri
açıklamak,
➥ Siyasi ve ideolojik eylemlerden
arananları görev mahallinde gizlemek,
➥ Yurt dışında Devletin itibarını düşürecek
veya görev haysiyetini zedeleyecek tutum ve davranışlarda bulunmak,
➥ 5816 sayılı Atatürk Aleyhine İşlenen
Suçlar Hakkındaki Kanuna aykırı fiilleri işlemek.
➥Terör örgütleriyle eylem birliği
içerisinde olmak, bu örgütlere yardım etmek, kamu imkân ve kaynaklarını bu
örgütleri desteklemeye yönelik kullanmak ya da kullandırmak, bu örgütlerin
propagandasını yapmak.
☛☛ Tarık Serhat tam bir
zibidi. Parti üyesidir, 20 gün işe gelmez Çünkü boykot, grev
işgal gibi eylemlere katılır üstüne bir de bildiri, afiş, yasak
yayınları çoğaltır, dağıtır. Bu da yetmez gibi GİZLİ
bilgileri açıklar Atatürk’e de karsıdır Yurt dışında bile suçlara
karışmış. Yurt dışında da itibarımızı zedelemiştir Suç işlemezse
de ortakçılığı iyi yapar, mesela polis tarafından arananları gizlemek
saklamak gibi yandaşlık yapar. Ülkede savaş, ohal olunca emre karşı
gelir Bu suçlar yetmez gibi bir de fiili tecavüzde bulunmuştur. Bu
Serhat memurluktan atılmasın da ne yapılsın.
↬ Disiplin
cezası vermeye yetkili amir ve kurullar
☞ Uyarma, kınama ve aylıktan kesme
cezaları disiplin amirleri tarafından;
☞ Kademe ilerlemesinin durdurulması
cezası, memurun bağlı olduğu kurumdaki disiplin kurulunun kararı alındıktan
sonra, atamaya yetkili amirler;
☞ İl disiplin kurullarının
kararlarına dayanan hallerde Valiler tarafından verilir.
☞ Devlet memurluğundan
çıkarma cezası amirlerin bu yoldaki isteği üzerine, memurun bağlı
bulunduğu kurumun yüksek disiplin kurulu kararı ile verilir.
☞ Disiplin kurulu ve yüksek
disiplin kurulunun ayrı bir ceza tayinine yetkisi yoktur, cezayı kabul
veya reddeder. Ret halinde atamaya yetkili amirler 15 gün
içinde başka bir disiplin cezası vermekte serbesttirler.
☞ Özel kanunların disiplin cezası
vermeye yetkili amir ve kurullarla ilgili hükümleri saklıdır.
↬ Disiplin
cezalarında Zamanaşımı
Uyarma,
Kınama, Aylıktan Kesme, Kademe ilerlemesinin Durdurulması, Devlet memurluğundan
çıkarma kapsamındaki disiplin suçlarında yer alan fiil ve hallerin
işlendiğinin öğrenildiği tarihten itibaren;
☞ Uyarma, kınama, aylıktan kesme ve
kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarında bir ay içinde disiplin
soruşturmasına,
☞ Memurluktan çıkarma
cezasında altı ay içinde disiplin kovuşturmasına, başlanmadı
başlanmadığı ğı takdirde disiplin cezası verme
yetkisi zamanaşımına uğrar.
☞ Disiplin cezasını
gerektiren fiil ve hallerin işlendiği tarihten itibaren nihayet iki yıl
içinde disiplin cezası verilmediği takdirde ceza verme
yetkisi zamanaşımına uğrar.
↬ Disiplin
cezalarında Karar Süresi
☞ Disiplin
amirleri uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarını soruşturmanın
tamamlandığı günden itibaren 15 gün içinde vermek zorundadırlar.
☞ Kademe ilerlemesinin
durdurulması cezasını gerektiren hallerde soruşturma dosyası, kararını
bildirmek üzere yetkili disiplin kuruluna 15 gün içinde tevdi edilir.
Disiplin kurulu, dosyayı aldığı tarihten itibaren 30 gün içinde
soruşturma evrakına göre kararını bildirir.
☞ Memurluktan çıkarma
cezası için disiplin amirleri tarafından yaptırılan soruşturmaya ait
dosya, memurun bağlı bulunduğu kurumun yüksek disiplin kuruluna
tevdiinden itibaren azami altı ay içinde bu kurulca, karara
bağlanır.
↬
Savunma hakkı ve Uygulama süreci
❃ Devlet memuru hakkında
savunması alınmadan disiplin cezası verilemez.
❃ Soruşturmayı yapanın veya
yetkili disiplin kurulunun 7 günden az olmamak üzere verdiği süre
içinde veya belirtilen bir tarihte savunmasını yapmayan memur, savunma
hakkından vazgeçmiş sayılır.
↪ Disiplin cezaları verildiği
tarihten itibaren hüküm ifade eder ve derhal uygulanır.
↪ Aylıktan kesme cezası, cezanın
veriliş tarihini takip eden aybaşında uygulanır.
↪ Aylıktan kesme cezası ile
tecziye edilenler 5 yıl, kademe ilerlemesinin durdurulması cezası ile
tecziye edilenler 10 yıl boyunca daire başkanı kadrolarına, daire
başkanı kadrosunun dengi ve daha üstü kadrolara, bölge ve il teşkilatlarının en
üst yönetici kadrolarına, düzenleyici ve denetleyici kurumların başkanlık ve
üyeliklerine, vali ve büyükelçi kadrolarına atanamazlar.
HIZLI TEKRAR
657 Sayılı
Devlet Memurları Kanunu
✦ Asli devlet memurluğuna atananlar
en geç 1 ay (30 gün) içerisinde yemin eder.
✦ Eşleri ve reşit olmayan çocukları
yasaklanan faaliyetlerde bulunan memurlar bu durumu 15 gün içinde bildirmekle
yükümlüdür.
✦ Devlet Personel Başkanlığı atama
yapılacak kadroları başvuru süresinin bitiminden en az 15 gün önce Resmi Gazete
‘de duyurur.
✦ Her kurum yurt dışı teşkilatı
hariç toplam dolu kadrosunun %3’ü kadar engelli çalıştırmakla yükümlüdür.
✦ Adaylık sürecinden ilişiği
kesilenler 3 yıl süre ile memur olamazlar.
✦ Bulunduğu yerden başka bir yerdeli
göreve atananlar 15 gün içersinde göreve başlamak zorundadırlar.
✦ Göreve başlamayan yeni atanmış
memur 1 yıl süreyle devlet memuru olarak istihdam edilemez .
✦ Başka bir yere atananlar
görevlerine başlamazlar ise aylık verilmemek şartıyla 10 günlük bir süre daha
verilebilir.
✦ Son 8 yıl içinde disiplin cezası
olmayan memura kademe ilerlemesi uygulanır.
✦ Bakanın onayı ile memuriyet
süresince yabancı memleketlerin resmi kurumlarında 10 yıla, uluslararası
kuruluslarda 21 yıla kadar aylıksız izin verilebilir. (her üç yılda
bir Bakan onayı yenilenmek kaydıyla)
✦ Bilgilerini arttırmak üzere dış
memleketlere gönderilenlere 2 yıla kadar ayrılma müsadesi verilebilir.Gerekirse
bu süre en çok 1 kat uzatabilir.
✦ Askerden dönen memur 30 gün içinde
kurumuna başvurmak ve kurumlarıda başvurudan sonra 30 gün içinde göreve
başlatmak zorundadır.
✦ Kadrosu kaldırılan memurlar en geç
6 ay içinde uygun bir kadroya atanırlar.
✦ Memuriyetten kendi isteğiyle en
fazla 2 defa çekilenler tekrar memurluğa dönebilirler.
✦ Mazereti olmadan göreve 10 gün
gelmeyen memur ,Görevden yazılı müracaat şartı aranmaksızın çekilme isteğinde
bulunulmuş sayılır. (İstifa etmiş sayılmaktadır.)
✦ Görevden çekilenler ,yerine
gelecekleri 1 aya kadar beklemelidirler.
✦ Memuriyetten kendi isteğiyle
çekilenler 6 ay geçmeden, Memuriyetten çekilmiş sayılanlar 1 yıl geçmeden ,
Yazılı zorunluklara uymadan çekilenler 3 yıl geçmeden , Ohal’de çekilip yerine
gelene beklemeyenler hiçbir zaman devlet memurluğuna alınmazlar.
✦ Memurların haftalık çalışma süresi
40 saattir.
✦ Kadın memurlara hamile ise
hamileliğin 24. haftasından itibaren ve doğumdan sonraki 2 yıl gece vardiyası
verilmez.
✦ Yıllık izinler:
Hizmet
yılı 1-10 yıl- 20 gün
Hizmet
yılı 10 yıl üstü- 30 gün
Bu sürelere
gidiş ve dönüş için en çok ikişer gün eklenebilir.
✦ Radyoaktif ışınlarla çalışan
personele her yıl ilaveten 1 aylık sağlık izni verilir.
✦ Hamile memura doğumdan önce 8
hafta, doğumdan sonra 8 hafta analık izni verilir. Çoğul gebelikte
doğum öncesi sekiz haftalık analık izni süresine iki hafta (8+2) eklenir.
✦ Hamile memur doktor raporu ile
doğuma 3 hafta kalıncaya kadar çalışabilir.
✦ Eşi doğum yapan memura 10 gün
mazeret izni veirlir.
✦ Memura; çocuğunun, eşinin,
annesinin, babasının kardeşinin ölümü veya evlenmesi halinde 7
gün mazerete izni verilir.
✦ Memura mazeretleri
sebebiyle 10 gün mazeret izni verilebilir.
✦ ilk 6 ay anneye günde 3
saat ikinci 6 ay günde 1.5 saat süt izni verilir. (Kadın
memura, çocuğunu emzirmesi için doğum sonrası analık izni süresinin bitim
tarihinden itibaren)
✦ Memurun %70 oranında
engelli çocuğu varsa 10 gün mazeret izni verilir.
✦ Kanser,verem,akıl hastalıklara
gibi hastalıklara 18 aya diğer hastalıklara 12 aya kadar
izin verilebilir.Gerekirse bu süreler 1 kat arttırılabilir.
✦ Sağlık kurulu raporu ile 18
aya kadar , Doğum yapan memura 24 aya kadar , Babaya doğumdan
itibaren 24 aya kadar , Sonradan evlat edinene 24 aya kadar
,aylıksız izin verilebilr.
✦ 5 hizmet yılın tamamlayan memura ,
memuriyeti boyunca en fazla 2 defada kullanılmak üzere toplam 1
yıla kadar aylıksız izin verilebilir.
✦ Aylıksız izin sonrasında 10
gün içinde göreve dönülmesi zorunludur .
✦ 3 defa başarı
belgesi alanlara üstün başarı belgesi verilir.
✦ Üstün başarı belgesi alanlara
uygun görülürse en yüksek devlet memuru aylığının %200’üne kadar ödül
verilebilir.
✦ Ödüllendirileceklerin sayısI
MEB’de yılbaşındaki dolu kadro mevcudunun binde yirmisinden fazla
olamaz.
✦ Aylıktan kesme cezasında
aylığın 1/30-1/8 arasında kesinti yapılır .
✦ Kademe ilerlemesi cezasında 1-3
yıl kademe durdurulur.
✦ En üst derecede kademede
bulunanan, kademe ilerlemesinin durdurulması cezası alırsa brüt aylığının
1/4-1/2’si kesilir.
✦ Uyarma ,kınama,aylıktan kesme
,kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarında 1 ay içinde disiplin
soruşturmasına ,memurluktan çıkarma cezasında 6 ay içinde disiplin
kavuşturmasına başlanmadığı takdirde ceza verme yetkisi zaman aşımına
uğrar. 2 Yıl içinde ceza verilmezse zaman aşımına uğrar.
✦ Disiplin cezalarında karar
süreleri :
Uyarma
=> 15 GÜN
Kınama
=> 15 GÜN
Aylıktan
kesme => 15 GÜN
K.İ.D
=> 30 GÜN
Memurluktan
çıkarma => 6 ay
✦ Devlet memuru 7
gün içinde savunma yapar.
✦ Uyarma ve kınama 5
sene sonra ,aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması 10
sene sonra
özlük dosyasınıdan silinir.
✦ Cezalara itiraz
süresi 7 gündür. İtiraz mercileri 30 gün içinde karar
verir.
✦ Görevden uzaklaştırılan devlet
memuru için 10 iş günü içişnde soruşturmaya başlanması şarttır.
✦ Görevden uzaklaştırılan memurlara
aylıklarının 2/3’ü ödenir.
✦ Disiplin kavuşturması en
fazla 3 ay devam edebilir.
✦ Bir takvim yılı içinde kullanılarn
hastalık izin süreleri toplamının 7 gün aşması halinde,zam ve
tazminatlar
%25 eksik
ödenir.
✦ Yurt dışındandaki memur,geçici
görevle en çok 1 aylığınına çağırılabilir.
✦ Yurt dışındaki memura
kaldığı sürenin 2 katı kadar mecburi hizmeti yüklenir.
Kaynak: müzehhip
657 Sayılı
Devlet Memurları Kanunu (DMK), Türkiye’de devlet memurlarının çalışma
koşullarını, haklarını ve yükümlülüklerini düzenleyen bir kanundur. Kanun,
devlet memurlarının atamaları, yükselmeleri, özlük hakları, çalışma koşulları,
sicil ve disiplin hükümleri gibi konuları kapsamaktadır.
Kanunun
amacı, devlet memurlarının görevlerini düzenli, dürüst ve ahlaki değerlere
uygun bir şekilde yerine getirmeyi sağlamak ve toplumda güven ve saygınlık
kazanmalarını sağlamaktır. Kanun, devlet memurlarının atamaları, yükselmeleri,
özlük hakları, çalışma koşulları, sicil ve disiplin hükümleri gibi konuları
kapsamaktadır.
Kanunun
uygulanması, Devlet Memurları Kurumu tarafından yürütülmektedir. Devlet
memurlarının atamaları, yükselmeleri ve diğer özlük hakları, Devlet Memurları
Kurumu tarafından yönetilmektedir. Kanun, devlet memurlarının çalışma
koşullarını ve ücretlerini de düzenlemektedir.
Kanun,
devlet memurlarının sicil ve disiplin hükümlerini de düzenlemektedir. Devlet
memurlarının görevlerini yerine getirirken ahlaki değerlere uygun bir şekilde
davranmaları ve toplumda güven ve saygınlık kazanmaları beklenmektedir. Kanun,
devlet memurlarının sicil ve disiplin hükümlerine uygun davranışlarda
bulunmalarını öngörmektedir.
657 Sayılı
Devlet Memurları Kanunu, Türkiye’de devlet memurlarının çalışma koşullarını,
haklarını ve yükümlülüklerini düzenleyen önemli bir kanundur
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder