(Sor-Cevap Şeklinde Özet)
1739
SAYILI MİLLİ EĞİTİM TEMEL KANUNU
BİRİNCİ
KISIM
Türk
Milli Eğitim Sistemini Düzenleyen Genel Esaslar
BİRİNCİ BÖLÜM
Türk
Milli Eğitiminin Amaçları
1-KANUNUN
KAPSAMI NEDİR?
Türk milli eğitiminin düzenlenmesinde esas olan amaç
ve ilkeler, eğitim sisteminin genel yapısı, öğretmenlik mesleği, okul bina ve
tesisleri, eğitim araç ve gereçleri ve Devletin eğitim ve öğretim alanındaki
görev ve sorumluluğunu kapsar.
2-TÜRK MİLLİ EĞİTİMİNİN GENEL AMAÇLARI NELERDİR?
Türk Milli Eğitiminin genel amacı, Türk Milletinin
bütün fertlerini,
1. Atatürk inkılap ve ilkelerine ve Anayasada
ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliğine bağlı; Türk Milletinin milli, ahlaki,
insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren;
ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan, insan
haklarına ve Anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik
ve sosyal bir hukuk Devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve
sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar olarak
yetiştirmek;
2. Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından
dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere, hür ve bilimsel
düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı,
kişilik ve teşebbüse değer veren, topluma karşı sorumluluk duyan; yapıcı,
yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirmek;
3. İlgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek
gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak
suretiyle hayata hazırlamak ve onların, kendilerini mutlu kılacak ve toplumun
mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak;
3- TÜRK MİLLİ EĞİTİMİNİN ÖZEL AMAÇLARI
NELERDİR?
Türk eğitim ve öğretim
sistemi, bu genel amaçları gerçekleştirecek şekilde düzenlenir.
4- TÜRK
MİLLİ EĞİTİMİNİN TEMEL İLKELERİ NELERDİR?
a)
GENELLİK VE
EŞİTLİK
Eğitim kurumları dil, ırk, cinsiyet, engellilik ve din ayırımı
gözetilmeksizin herkese açıktır.
Eğitimde hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınamaz.
b)
FERDİN VE
TOPLUMUN İHTİYAÇLARI:
Milli eğitim hizmeti, Türk vatandaşlarının istek ve kabiliyetleri ile
Türk toplumunun ihtiyaçlarına göre düzenlenir.
c)
YÖNELTME:
Fertler, eğitimleri süresince, ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde
ve doğrultusunda çeşitli programlara veya okullara yöneltilerek yetiştirilirler.
Milli eğitim sistemi, her bakımdan, bu yöneltmeyi gerçekleştirecek
biçimde düzenlenir.
Bu amaçla, ortaöğretim kurumlarına, eğitim programlarının hedeflerine
uygun düşecek şekilde hazırlık sınıfları konulabilir.
d)
EĞİTİM HAKKI:
İlköğretim görmek her Türk vatandaşının hakkıdır.
e)
FIRSAT VE
İMKAN EŞİTLİĞİ:
Eğitimde kadın, erkek herkese fırsat ve imkan eşitliği sağlanır.
Maddi imkanlardan yoksun başarılı öğrencilere parasız yatılılık, burs,
kredi ve başka yollarla gerekli yardımlar yapılır.
Özel eğitime ve korunmaya muhtaç çocukları yetiştirmek için özel
tedbirler alınır.
f)
SÜREKLİLİK:
Fertlerin genel ve mesleki eğitimlerinin hayat boyunca devam etmesi
esastır.
g)
ATATÜRK
İNKILAP VE İLKELERİ VE ATATÜRK MİLLİYETÇİLİĞİ:
Eğitim sistemimizin her derece ve türü ile ilgili ders programlarının
hazırlanıp uygulanmasında ve her türlü eğitim faaliyetlerinde Atatürk inkılap
ve ilkeleri ve Anayasada ifadesini bulmuş olan Atatürk milliyetçiliği temel
olarak alınır.
Milli ahlak ve milli kültürün bozulup yozlaşmadan kendimize has şekli ile
evrensel kültür içinde korunup geliştirilmesine ve öğretilmesine önem verilir.
Milli birlik ve bütünlüğün temel unsurlarından biri olarak Türk dilinin,
eğitimin her kademesinde, özellikleri bozulmadan ve aşırılığa kaçılmadan
öğretilmesine önem verilir; çağdaş eğitim ve bilim dili halinde zenginleşmesine
çalışılır ve bu maksatla Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu ile
işbirliği yapılarak Mili Eğitim Bakanlığınca gereken tedbirler alınır.
h)
DEMOKRASİ
EĞİTİMİ:
Güçlü ve istikrarlı, hür ve demokratik bir toplum düzeninin gerçekleşmesi
ve devamı için yurttaşların sahip olmaları gereken demokrasi bilincinin, yurt
yönetimine ait bilgi, anlayış ve davranışlarla sorumluluk duygusunun ve manevi
değerlere saygının, her türlü eğitim çalışmalarında öğrencilere kazandırılıp
geliştirilmesine çalışılır.
Eğitim kurumlarında günlük siyasi olay ve tartışmalara karışılmasına
hiçbir şekilde meydan verilmez
İ)
LAİKLİK:
Türk milli eğitiminde laiklik esastır.
Din kültürü ve ahlak öğretimi ilköğretim okulları ile lise ve dengi
okullarda okutulan zorunlu dersler arasında yer alır.
i)
BİLİMSELLİK:
Her derece ve türdeki ders programları ve eğitim metotlarıyla ders araç
ve gereçleri, bilimsel ve teknolojik esaslara ve yeniliklere, çevre ve ülke
ihtiyaçlarına göre sürekli olarak geliştirilir.
Eğitimde verimliliğin artırılması ve sürekli olarak gelişme ve
yenileşmenin sağlanması bilimsel araştırma ve değerlendirmelere dayalı olarak
yapılır.
j)
PLANLILIK :
Milli eğitimin gelişmesi iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma
hedeflerine uygun olarak eğitim - insangücü - istihdam ilişkileri dikkate
alınmak suretiyle, sanayileşme ve tarımda modernleşmede gerekli teknolojik
gelişmeyi sağlayacak mesleki ve teknik eğitime ağırlık verecek biçimde
planlanır ve gerçekleştirilir.
Eğitim kurumlarının yer, personel, bina, tesis ve ekleri, donatım, araç,
gereç ve kapasiteleri ile ilgili standartlar önceden tespit edilir.
k)
KARMA EĞİTİM:
Okullarda kız ve erkek karma eğitim yapılması esastır. Bazı okullar
yalnızca kız veya yalnızca erkek öğrencilere ayrılabilir.
l)
EĞİTİM
KAMPÜSLERİ VE OKUL İLE AİLENİN İŞBİRLİĞİ:
Aynı alan içinde birden fazla örgün ve/veya yaygın eğitim kurumunun bir
arada bulunması halinde eğitim kampüsü kurulabilir ve bunların ortak
ihtiyaçlarını karşılamak üzere eğitim kampüsü yönetimi oluşturulabilir. Eğitim
kampüsü bünyesindeki ortak açık alan, kantin, salon ve benzeri yerlerin
işlettirilmesi veya işletilmesi kampüs yönetimince yerine getirilir. Bu şekilde
elde edilen gelirler, kampüsün ortak giderlerinde kullanılır. Eğitim
kampüsleriyle ilgili iş ve işlemler Maliye Bakanlığı ve Milli Eğitim
Bakanlığınca müştereken hazırlanan yönetmelikle düzenlenir. Okullarda okul-aile
birlikleri kurulur. Okul-aile birlikleri, okulların eğitim ve öğretim
hizmetlerine etkinlik ve verimlilik kazandırmak, okulların ve maddi imkânlardan
yoksun öğrencilerin zorunlu ihtiyaçlarını karşılamak üzere; aynî ve nakdî
bağışları kabul edebilir, maddi katkı sağlamak amacıyla sosyal ve kültürel etkinlikler
ve kampanyalar düzenleyebilir, okulların bünyesinde bulunan açık alan, kantin,
salon ve benzeri yerleri işlettirebilir veya işletebilirler. Öğrenci velileri
hiçbir surette bağış yapmaya zorlanamaz. Okul-aile birlikleriyle ilgili iş ve
işlemler Maliye Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığınca müştereken hazırlanan
yönetmelikle düzenlenir. İl milli eğitim müdürlükleri; okul-aile birliğinin
işlettirebileceği veya işletebileceği yerlere ilişkin ihaleleri bunlar adına
yapmaya yetkilidir. Eğitim kampüsleri ve okul-aile birliklerinin gelirleri,
eğitim kampüsü yönetimi ve okul-aile birliği adına bankalarda açılan özel
hesaplarda tutulur. Eğitim kampüsü yönetimleri ve okul-aile birlikleri, bu
madde kapsamında yapacakları işlemler ve düzenlenen kâğıtlar yönünden damga
vergisi ve harçlardan muaf; bunlara ve bunlar tarafından yapılan bağış ve
yardımlar ise veraset ve intikal vergisinden müstesnadır.
m)
HER YERDE
EĞİTİM:
Milli eğitimin amaçları yalnız resmi ve özel eğitim kurumlarında değil,
aynı zamanda evde, çevrede, işyerlerinde, her yerde ve her fırsatta
gerçekleştirilmeye çalışılır.
Resmi, özel ve gönüllü her kuruluşun eğitimle ilgili faaliyetleri, Milli
Eğitim Bakanlığının denetimine tabidir.
İKİNCİ KISIM
Türk Milli Eğitim Sisteminin Genel
Yapısı
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
1-TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL
YAPISI KAÇ BÖLÜMDEN KURULUR?
Örgün ve Yaygın Eğitim
olmak üzere iki ana bölümden oluşur.
İKİNCİ
BÖLÜM
Örgün
Eğitim
2-ÖRGÜN EĞİTİM HANGİ KURUMLARI KAPSAR?
Örgün eğitim, okul öncesi
eğitimi, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim kurumlarını kapsar.
3-YAYGIN EĞİTİMİN KAPSAMI NEDİR?
Yaygın eğitim, örgün
eğitim yanında veya dışında düzenlenen eğitim faaliyetlerinin tümünü kapsar.
4-OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN KAPSAMI
NEDİR?
Okul öncesi eğitimi,
mecburi ilköğrenim çağına gelmemiş çocukların eğitimini kapsar.
Bu eğitim isteğe bağlıdır.
5-AMAÇLARI VE GÖREVLERİ NELERDİR?
1. Çocukların beden, zihin ve duygu gelişmesini ve iyi alışkanlıklar
kazanmasını sağlamak;
2. Onları ilk öğretime hazırlamak;
3. Şartları elverişsiz çevrelerden ve ailelerden gelen çocuklar için
ortak bir yetişme ortamı yaratmak;
4. Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel konuşmalarını sağlamaktır.
6-KURULUŞ ŞEKLİ VE ŞARTLARI NELERDİR?
Okul öncesi eğitim
kurumları, bağımsız anaokulları olarak kurulabileceği gibi, gerekli görülen
yerlerde ilköğretim okuluna bağlı anasınıfları halinde veya ilgili diğer
öğretim kurumlarına bağlı uygulama sınıfları olarak da açılabilir.
7-İLKÖĞRETİMİN KAPSAMI NEDİR?
Mecburi ilköğretim çağı,
6-14 yaş grubundaki çocukları kapsar. İlkokulların birinci sınıflarına o yılın
31 Aralık tarihinde 72 ayını dolduran çocukların kaydı yapılır. Ancak çocuğun
gelişim durumuna bağlı olarak okula erken başlaması veya kaydının ertelenmesi
ile ilgili hususlar yönetmelikle düzenlenir.
8-AMAÇLARI VE GÖREVLERİ NELERDİR?
1. Her Türk çocuğuna iyi bir vatandaş olmak için gerekli temel bilgi,
beceri, davranış ve alışkanlıkları kazandırmak; onu milli ahlak anlayışına
uygun olarak yetiştirmek;
2. Her Türk çocuğunu ilgi, istidat ve kabiliyetleri yönünden yetiştirerek
hayata ve üst öğrenime hazırlamaktır.
3. İlköğretimin son ders yılının ikinci yarısında öğrencilere,
ortaöğretimde devam edilebilecek okul ve programların hangi mesleklerin yolunu
açabileceği ve bu mesleklerin kendilerine sağlayacağı yaşam standardı konusunda
tanıtıcı bilgiler vermek üzere rehberlik servislerince gerekli çalışmalar
yapılır.
9-KURULUŞ ŞEKLİ VE ŞARTLARI NELERDİR?
İlköğretim kurumlarının
ilkokul ve ortaokul olarak bağımsız okullar hâlinde kurulması esastır. Ancak
imkân ve şartlara göre ortaokullar, ilkokullarla veya liselerle birlikte de
kurulabilir.
İlköğretim kurumları; dört
yıl süreli ve zorunlu ilkokullar ile dört yıl süreli, zorunlu ve farklı
programlar arasında tercihe imkân veren ortaokullar ile imam-hatip
ortaokullarından oluşur. Ortaokullar ile imam-hatip ortaokullarında lise
eğitimini destekleyecek şekilde öğrencilerin yetenek, gelişim ve tercihlerine
göre seçimlik dersler oluşturulur.
Ortaokul ve liselerde, Kur’an-ı Kerim ve Hz. Peygamberimizin hayatı, isteğe
bağlı seçmeli ders olarak okutulur
Nüfusun az ve dağınık olduğu yerlerde, köyler gruplaştırılarak, merkezi durumda
olan köylerde ilköğretim bölge okulları ve bunlara bağlı pansiyonlar,
gruplaştırmanın mümkün olmadığı yerlerde yatılı ilköğretim bölge okulları
kurulur.
10-ORTAÖĞRETİMİN KAPSAMI NEDİR?
Ortaöğretim; ilköğretime
dayalı dört yıllık zorunlu örgün veya yaygın öğrenim veren genel, mesleki ve
teknik öğretim kurumları ile mesleki eğitim merkezlerinin tümünü kapsar.
Bu okul ve kurumları
bitirenlere, bitirdikleri programın özelliğine göre diploma verilir.
11- ORTAÖĞRETİMDEN
YARARLANMA HAKKI NE ANLAMA GELMEKTEDİR?
İlköğretimini tamamlayan
ve ortaöğretime girmeye hak kazanmış olan her öğrenci, ortaöğretime devam etmek
ve ortaöğretim imkanlarından ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde
yararlanmak hakkına sahiptir.
12-AMAÇ VE GÖREVLERİ NELERDİR?
1. Bütün öğrencilere ortaöğretim seviyesinde asgari ortak bir genel
kültür vermek suretiyle onlara kişi ve toplum sorunlarını tanımak, çözüm
yolları aramak ve yurdun iktisadi sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda
bulunmak bilincini ve gücünü kazandırmak,
2. Öğrencileri, çeşitli program ve okullarla ilgi, istidat ve
kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda yüksek öğretime veya hem mesleğe hem
de yüksek öğretime veya hayata ve iş alanlarına hazırlamaktır.
13-KURULUŞ ŞEKLİ VE ŞARTLARI NEDİR?
Ortaöğretim, çeşitli
programlar uygulayan liseler ile mesleki eğitim merkezlerinden meydana gelir.
Belli bir programa ağırlık
veren okullara lise, teknik lise ve tarım meslek lisesi gibi eğitim dallarını
belirleyen adlar verilir.
Nüfusu az ve dağınık olan
ve Milli Eğitim Bakanlığınca gerekli görülen yerlerde, çok programlı liseler
kurulabilir.
14- ORTAÖĞRETİMDE
YÖNELTME NE ANLAMA GELMEKTEDİR?
Yöneltme ilköğretimde
başlar; yanılmaları önlemek ve muhtemel gelişmelere göre yeniden yöneltmeyi
sağlamak için ortaöğretimde de devam eder.
15- YÜKSEKÖĞRETİME
GEÇİŞ NE ŞEKİLDE OLUR?
Lise veya dengi okulları
bitirenler, yükseköğretim kurumlarına girmek için aday olmaya hak kazanır.
Hangi yükseköğretim
kurumlarına, hangi programları bitirenlerin nasıl girecekleri, giriş şartları
Milli Eğitim Bakanlığı ile işbirliği yapılarak Yükseköğretim Kurulu tarafından
tespit edilir.
16- İMAM-HATİP
LİSELERİ HANGİ PROGRAMLARI UYGULAR?
İmam - hatip liseleri,
imamlık, hatiplik ve Kur'an kursu öğreticiliği gibi dini hizmetlerin yerine
getirilmesi ile görevli elemanları yetiştirmek üzere, Milli Eğitim Bakanlığınca
açılan ortaöğretim sistemi içinde, hem mesleğe hem yüksek öğrenime hazırlayıcı
programlar uygulayan öğretim kurumlarıdır.
17- GÜZEL
SANATLAR EĞİTİMİ NE ŞEKİLDE YAPILIR?
Güzel sanatlar alanlarında
özel istidat ve kabiliyetleri beliren çocukları küçük yaşlardan itibaren
yetiştirmek üzere ilköğretim ve orta öğretim seviyesinde ayrı okullar açılabilir
veya ayrı yetiştirme tedbirleri alınabilir.
18- YÜKSEKÖĞRETİM
KURUMLARI KURULUŞ ŞEKİLLERİ VE ŞARTLARI NELERDİR?
Yükseköğretim kurumları
şunlardır:
1. Üniversiteler,
2. Fakülteler,
3. Enstitüler,
4. Yüksekokullar,
5. Konservatuvarlar,
6. Meslek yüksekokulları
7. Uygulama ve araştırma
merkezleri,
Yükseköğretim kurumları
ile ilgili hususlar, özel kanunlarında belirlenir.
19- YÜKSEKÖĞRETİMİN
DÜZENLENMESİ NE ŞEKİLDE OLUR?
Yüksek öğretim, milli
eğitim sistemi çerçevesinde, öğrencileri lisans öncesi, lisans ve lisans üstü
seviyelerinde yetiştiren bir bütünlük içinde düzenlenir.
Farklı seviyeler ve
kuruluşlar arasında öğrencilere kabiliyetlerine göre, yatay ve dikey geçiş
yolları açık tutulur.
20- YÜKSEKÖĞRETİMİN
PARALI OLUŞUNU AÇIKLAYINIZ.
Yüksek öğretim paralıdır.
Başarılı olan fakat maddi
imkanları elverişli olmayan öğrencilerin kayıt ücreti, imtihan harcı gibi her
türlü öğrenim giderleri burs, kredi yatılılık ve benzeri yollarla sağlanır.
Öğrenim harç ve
ücretlerinin tutarları ile burs ve kredilerin tutarları Maliye Bakanlığı ile
birlikle hazırlanacak yönetmelikle tespit edilir.
21- YÜKSEKÖĞRETİM
PLANLAMASI NASIL YAPILIR?
Yüksek öğretimde, öğretim
elemanlarından, tesislerden ve öğrencinin zamanından en verimli bir şekilde
yararlanmayı mümkün kılacak ve çeşitli bölgelerdeki yüksek öğretim kurumlarının
dengeli bir şekilde gelişmesini sağlayacak tedbirler alınır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Yaygın
Eğitim
22-YAYGIN EĞİTİMİN KAPSAM, AMAÇ VE
GÖREVLERİ NELERDİR?
Yaygın eğitimin özel
amacı, örgün eğitim sistemine hiç girmemiş yahut, herhangi bir kademesinde
bulunan veya bu kademeden çıkmış vatandaşlara, örgün eğitimin yanında veya
dışında,
1. Okuma-yazma öğretmek,
eksik eğitimlerini tamamlamaları için sürekli eğitim imkanları hazırlamak,
2. Çağımızın bilimsel,
teknolojik, iktisadi, sosyal ve kültürel gelişmelerine uymalarını sağlayıcı
eğitim imkanları hazırlamak,
3. Milli kültür
değerlerimizi koruyucu, geliştirici, tanıtıcı, benimsetici nitelikte eğitim
yapmak,
4. Toplu yaşama, dayanışma,
yardımlaşma, birlikte çalışma ve örgütlenme anlayış ve alışkanlıkları
kazandırmak,
5. İktisadi gücün
arttırılması için gerekli beslenme ve sağlıklı yaşama şekil ve usullerini
benimsetmek,
6. Boş zamanları iyi bir
şekilde değerlendirme ve kullanma alışkanlıkları kazandırmak,
7. Kısa süreli ve kademeli
eğitim uygulayarak ekonomimizin gelişmesi doğrultusunda ve istihdam
politikasına uygun meslekleri edinmelerini sağlayıcı imkanlar hazırlamak,
8. Çeşitli mesleklerde
çalışmakta olanların hizmet içinde ve mesleklerinde gelişmeleri için gerekli
bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
23-KURULUŞ ŞEKLİ VE ŞARTLARI NELERDİR?
Yaygın eğitim, örgün
eğitim ile birbirini tamamlayacak, gereğinde aynı vasıfları kazandırabilecek ve
birbirinin her türlü imkanlarından yararlanacak biçimde bir bütünlük içinde
düzenlenir.
Yaygın eğitim, genel ve
mesleki - teknik olmak üzere iki temel bölümden meydana gelir.
24- KOORDİNASYON
NASIL SAĞLANIR?
Genel, mesleki ve teknik
yaygın eğitim alanında görev alan resmi, özel ve gönüllü kuruluşların
çalışmaları arasındaki koordinasyon Milli Eğitim Bakanlığınca sağlanır.
Genel yaygın eğitim
programlarının düzenleniş şekli yönetmelikle tespit edilir.
Mesleki ve teknik yaygın
eğitim faaliyetlerini yürüten Bakanlıklar ile özerk eğitim kurumları ve resmi
ve özel işletmeler arasında Milli Eğitim Bakanlığınca sağlanacak koordinasyon
ve işbirliğinin esasları kanunla düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ
KISIM
Öğretmenlik
Mesleği
1-BU
KANUNUN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ İLE İLGİLİ HÜKÜMLERİ NELERDİR?
ÖĞRETMENLİK :
Öğretmenlik, Devletin
eğitim, öğretim ve bununla ilgili yönetim görevlerini üzerine alan özel bir
ihtisas mesleğidir.
Öğretmenler bu görevlerini
Türk Milli Eğitiminin amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak ifa etmekle
yükümlüdürler.
Öğretmenlik mesleğine
hazırlık genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon ile sağlanır.
Öğretmenlik mesleği;
adaylık döneminden sonra öğretmen, uzman öğretmen ve başöğretmen olmak üzere üç
kariyer basamağına ayrılır.
Aday öğretmenliğe
atanabilmek için; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 48 inci maddesinde
sayılan şartlara ek olarak, yönetmelikle belirlenen yükseköğretim kurumlarından
mezun olma ve Bakanlıkça ve/veya Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından
yapılacak sınavlarda başarılı olma şartları aranır.
Aday öğretmenler, en az
bir yıl fiilen çalışmak ve performans değerlendirmesine göre başarılı olmak
şartlarını sağlamak kaydıyla, yapılacak yazılı veya yazılı ve sözlü sınava
girmeye hak kazanırlar.
Uygulanacak olan sözlü
sınavda aday öğretmenler;
a) Bir konuyu kavrayıp
özetleme, ifade kabiliyeti ve muhakeme gücü,
b) İletişim becerileri, öz
güveni ve ikna kabiliyeti,
c) Bilimsel ve teknolojik
gelişmelere açıklığı,
d) Topluluk önünde temsil
yeteneği ve eğitimcilik nitelikleri,
yönlerinden Bakanlıkça
oluşturulacak komisyon tarafından değerlendirilir.
Sınavda başarılı olanlar
öğretmen olarak atanır. Sınavda başarılı olamayan aday öğretmenler il içinde
veya dışında başka bir okulda görevlendirilerek bir yılın sonunda altıncı
fıkrada belirtilen değerlendirmeye tekrar tabi tutulurlar.
Aday öğretmenlik süresi
sonunda sınava girmeye hak kazanamayanlar ile üst üste iki defa sınavda
başarılı olamayanlar aday öğretmen unvanını kaybeder ve memuriyetle ilişiği
kesilir.
Ancak aday öğretmenliğe
başlamadan önce 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na göre
aday memurluğu kaldırılarak asli memurluğa atanmış olanlar Bakanlıkta
kazanılmış hak aylık derecelerine uygun memur kadrolarına atanırlar.
Sınav komisyonu üyeleri;
Bakanlık personeli, diğer kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan personel ile
öğretim elemanları arasından seçilir. Sınava ilişkin iş ve işlemler
yönetmelikle düzenlenir.
Kariyer basamaklarında
yükselmede kıdem, eğitim (lisansüstü eğitim), etkinlikler (bilimsel, kültürel,
sanatsal ve sportif çalışmalar) ve sicil (iş başarımı) puanları ile sınav
sonuçları esas alınır. Değerlendirme 100 tam puan üzerinden yapılır.
Değerlendirme puanının % 10'unu kıdem, % 20'sini eğitim, % 10'unu etkinlikler,
% 10'unu sicil (iş başarımı) ve % 50'sini de sınav puanı oluşturur.
Kariyer basamaklarında
değerlendirmeye alınmak için sınav tam puanının en az % 60'ını almış olmak
şartı aranır.
2-MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINA BAĞLI
"EĞİTİM YÜKSEKOKULU " AÇMA YETKİSİ KİME AİTTİR?
Öğretmenlik formasyonu
veren ve öğretmen yetiştiren Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim
yüksekokulları, Cumhurbaşkanı kararı ile kurulabilirler.
3- ÖĞRETMENLERİN
NİTELİKLERİ NELERDİR VE SEÇİMİ HANGİ BAKANLIKÇA TESPİT OLUNUR?
Öğretmen adaylarında genel
kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon bakımından aranacak nitelikler
Milli Eğitim Bakanlığınca tespit olunur.
4- ÖĞRETMENLERİN
BÖLGE HİZMETİ NE ŞEKİLDEDİR?
Öğretmenlikte yurdun
çeşitli bölgelerinde görev yapmak esastır.
5- UZMAN
VE USTA ÖGRETİCİLER İLE İLGİLİ HÜKÜMLER NELERDİR?
Örgün ve yaygın eğitim
kurumlarında ve hizmetiçi yetiştirme kurs, seminer ve konferanslarında uzman ve
usta öğreticiler de geçici veya sürekli olarak görevlendirilebilir.
6- ÖĞRETMENLERİN
HİZMET İÇİ YETİŞTİRİLMESİ NASIL OLUR?
Öğretmenlerin daha üst
öğrenim görmelerini sağlamak üzere yaz ve akşam okulları açılır veya hizmet
içinde yetiştirilmeleri maksadıyla kurslar ve seminerler düzenlenir.
Yaz ve akşam okulları
öğretmen yetiştiren kurumlarca açılır.
Milli Eğitim Bakanlığınca
açılan kurs ve seminerlere devam edenlerden başarı sağlayanlara belge verilir.
7- YURT
İÇİ VE YURT DIŞI YETİŞME İMKANLARI NASILDIR?
Yurt içinde ve dışında
daha üst öğrenim yapmak veya bilgi, görgü ve ihtisaslarını arttırmak isteyen
öğretmenlerin belli şartlarla, aylıklı veya aylıksız izinli sayılmaları
sağlanır.
8- ÖĞRETMEN
KONUTLARI KİM TARAFINDAN VE HANGİ DURUMLAR DİKKATE ALINARAK SAĞLANIR?
Milli Eğitim Bakanlığınca
gerekli görülen yerlerde, özellikle mahrumiyet bölgelerinde görevli
öğretmenlere konut sağlanır.
DÖRDÜNCÜ
KISIM
Okul
Binaları ve Tesisleri
1-OKUL YAPILARI VE TAŞINMAZLARI İLE
İLGİLİ HÜKÜMLER NELERDİR?
Her derece ve türdeki
eğitim kurumlarına ait bina ve tesisler çevrenin ihtiyaçlarına ve uygulanacak
programların özelliklerine göre Milli Eğitim Bakanlığınca planlanır
veyaptırılır.
Arsa temini ile okul bina
ve tesislerin yapım ve donatımında, vatandaşların her türlü yardımlarından da
yararlanılır.
Milli Eğitim Bakanlığına
tahsisli Hazine mülkiyetindeki taşınmazların Milli Eğitim Bakanlığı ile mutabık
kalınarak tahsislerini kaldırmaya ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol
Kanununun 46 ncı maddesine
bağlı olmaksızın satışına Maliye Bakanı yetkilidir.
Ayrıca, bu taşınmazlardan
Milli Eğitim Bakanlığınca uygun görülenler, Maliye Bakanlığı tarafından,
24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun
hükümleri çerçevesinde özelleştirilmek üzere Özelleştirme İdaresi Başkanlığına
bildirilir.
Bunun üzerine söz konusu
taşınmazlar Özelleştirme Yüksek Kurulunca özelleştirme kapsam ve programına
alınır. Özelleştirme uygulamasına ilişkin iş ve işlemler 4046 sayılı Kanuna
göre Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca yürütülür.
BEŞİNCİ
KISIM
Eğitim
Araç ve Gereçleri
1-EĞİTİM
ARAÇ VE GEREÇLERİNİN KAPSAMI NELERDİR?
Eğitim araç ve gereçleri,
eğitim kurumlarında kullanılacak ders kitapları ile öğretmen ve öğrencilere
kaynak ve yardımcı olacak basılı eğitim malzemesini, milli eğitimin genel
amaçlarının gerçekleşmesine yararlı olacak diğer eserleri ve eğitim araç ve
gereçlerini kapsar.
2-EĞİTİM ARAÇ VE GEREÇLERİNİN KAPSAMI
İLE İLGİLİ MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ GÖREVLERİ NELERDİR VE GÖREV NE ŞEKİLDE
YERİNE GETİRİLİR?
Milli Eğitim Bakanlığı,
kendisine bağlı eğitim kurumlarının eğitim araç ve gereçlerini, gelişen eğitim
teknolojisine ve program ve metotlara uygun olarak sağlamak, geliştirmek,
yenileştirmek, standartlaştırmak, kullanılma süresini ve telif haklarını ve
ders kitabı fiyatlarını tespit etmek, paralı veya parasız olarak ilgililerin
yararlanmasına sunmakla görevlidir.
GÖREVİN YERİNE
GETİRİLMESİ:
Milli Eğitim Bakanlığı
eğitim araç ve gereçlerini,
1. Hazırlamak, imal etmek
ve satın almak;
2. Kişilere veya kuracağı
komisyonlara veya yarışmalar düzenleyerek hazırlatmak;
3. Özel kesimce
hazırlananlar veya imal edilenler arasından seçmek veya tavsiye etmek suretiyle
53 üncü maddede belirtilen görevini yerine getirir.
3- OKULLARDA
OKUTULACAK KİTAPLARIN TESPİTİ VE ÜCRET ÖDENMESİ NASIL YAPILIR?
Millî Eğitim Bakanlığınca
hazırlanacak veya hazırlatılacak kitaplar ile eğitim araç ve gereçlerini
hazırlama, inceleme ve redaksiyonunda görevlendirilenlere ücret ödenir.
Ders kitaplarına ilişkin
yarışmalarda derece alanlara verilecek ödülün ödeme, usul ve esasları ile
miktarı yönetmelikle belirlenir.
Özel kesimce hazırlanan ve
okullarda ders kitabı olarak okutulmak üzere Millî Eğitim Bakanlığına
gönderilen eserler ücret karşılığı incelenir.
Ders kitapları ilgili esas
ve usuller Millî Eğitim Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
ALTINCI
KISIM
Eğitim
ve Öğretim Alanındaki Görev ve Sorumluluk
1-EĞİTİM VE ÖĞRETİM ALANINDAKİ GÖREV VE
SORUMLULUKLAR NELERDİR?
a)
YÜRÜTME,
GÖZETİM VE DENETİM:
Eğitim ve öğretim hizmetinin, bu kanun hükümlerine göre Devlet adına
yürütülmesinden, gözetim ve denetiminden Milli Eğitim Bakanlığı sorumludur.
b)
YASAKLIK:
Askeri maksatlarla açılacak okullar hariç, bu kanun hükümlerine aykırı
hiç bir eğitim faaliyetinde bulunulamaz.
c)
OKUL AÇMA
YETKİSİ:
Türkiye'de ilköğretim okulu, lise veya dengi okullar, Milli Eğitim
Bakanlığının izni olmaksızın açılamaz.
Milli Eğitim Bakanlığı veya diğer bir bakanlık tarafından açılmış veya
açılacak okullar ile özel okulların derecelerinin tayini, Milli Eğitim
Bakanlığına aittir.
Askeri eğitim kurumlarının dereceleri ve müfredatı, Milli Savunma
Bakanlığı ile birlikte tespit edilir.
Diğer bakanlıklara bağlı lise ve dengi okulların program ve
yönetmelikleri, ilgili bakanlıkla
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından birlikte yapılır ve Milli Eğitim
Bakanlığınca onanır.
Diğer bakanlıklara bağlı okullar, Milli Eğitim Bakanlığının gözetim ve
denetimine tabidir.
Gözetim ve denetim sonunda uygun eğitim ortamı ve niteliği taşımayan
kurumların denkliği usulüne uygun şekilde Milli Eğitim Bakanlığınca iptal
edilir. Buna ait esaslar Cumhurbaşkanınca çıkarılan bir yönetmelikle
düzenlenir.
d)
YURT DIŞI
EĞİTİM:
Türk vatandaşlarının yurt dışında eğitim, öğrenim ve ihtisas görmeleri
ile ilgili Devlet hizmetlerinin düzenlenmesinden (askeri öğrenciler hariç),
Milli Eğitim Bakanlığı sorumludur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder