(Soru-Cevap Şeklinde Özet)
YÖNETİMDE ETİK
1-Etik ne demektir?
Etik; insan tutum ve davranışlarının iyi kötü ya da doğru-
yanlış yönden Değerlendirilmesidir
Etik; insanların yapılması gereken şeyleri nasıl yapması
gerektiğine karar verebilmesi için yardımcı olabilecek değerler, ilkeler ve
standartlar hakkında bir rehberdir.
Etik; insanların yargıları ve bu yargılara ulaşma süreci ile
ilgilidir. Bu, insanların değerlere dayalı kararlar verdiği bir süreçtir.
2-Kamu yönetiminde etik nedir?
Kamu yönetiminde Etik Kavramı, devletin idari alanında doğru
davranış standartları ve ilkelerine karşılık gelir.
Kamu yönetiminde etik, kamu görevlisinin gündelik
çalışmaları sırasında kullandıkları kamu gücüne set çeken kontrol ve denge
noktalarının bütünüdür.
3-Etik kavramında önemli olan nedir?
Etik kavramında insan davranışları, tutumları, değerleri,
ilkeleri ile kurallar ve standartlar önemlidir.
4-Etik kavramı hangi durumlarda ön plana çıkmaktadır?
Kamu görevlileri kamu hizmetlerini yerine getirirlerken
Kanun, yönetmelik, tüzük ve idari talimatları uygun etmek zorundadırlar.
Çünkü bir kamu görevlisinin verdiği herhangi bir kararda;
karar verici, karardan etkilenenler (hizmet alanlar) ve karar vericinin kurumu
etkilenir. Kamu görevlisinin verdiği kararlara da tek bir bakış açısıyla
bakıldığında siyah - beyazların olduğu, ancak farklı bakış açılarından
bakılarak yargılama yapıldığında gri olanlarında olduğu görülmektedir. Bu
alanlar ise takdir yetkisinin kullanılması ve kamu yararının esas alınması
gerekli alanlardır. Etik buralarda ön plana çıkmaktadır.
5-Etik eğitimlerinde esas olan nedir?
Etik Eğitimlerinde, farklı bakış açılarından bakabilmek,
tecrübe ve kanuni düzenlemelerle birlikte karar alma becerilerinin
geliştirilmesi esastır.
6-Etik dışı davranış ne anlama gelir?
Kamu görevlilerinin verdiği bazı kararlar yasa ve mevzuata
uygundur ama kamu vicdanını rahatsız etmektedir. Vicdanını rahatsız eden bu
durumlar esasında etik dışı davranışlardır.
7-Etik-Yolsuzluk ilişkisini açıklayınız.
Kamuda yolsuzluk, kamu gücünün özel ve şahsi çıkarlar
amacıyla kötüye kullanılmasıdır.
Her türlü yolsuzluk etik ihlalidir.
Ancak her etik ihlali yolsuzluk olarak değerlendirilemez.
Etik dışı davranış; etik kural, ilke ya da değerlere
aykırılık ve uygunsuzluk teamül ya da uygulamaya aykırılık olarak tanımlanır
Kamuoyu her etik dışı davranışları yolsuzluk olarak
nitelendirilebilmektedir. Etik ile ilgili şunu belirtmekte fayda vardır, YOLSUZLUKLARIN
BAŞLANGICI ETİK DEĞERLERE UYMAMAKLA BAŞLAR.
Takdir haklarının kamu yararı için kullanılmadığı
durumlarda, kamu görevlisinin verdiği kararlar hukuki de olsa etik
olmamaktadır.
8-5176 Sayılı KAMU GÖREVLİLERİ ETİK KURULU KURULMASI VE BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN hangi tarihte TBMM’de kabul
edilmiştir?
25.05.2004 tarihinde
9-Etik kuruluna ilk atamalar hangi tarihte kim tarafından
yapılmıştır?
Etik Kurulu’na atamalar Bakanlar Kurulu kararıyla Ağustos
2004’te yapılmıştır.
10-Etik kurulu ilk toplantısını hangi tarihte yapmıştır?
Etik kurulu ilk toplantısını Eylül 2004’te yaparak göreve
başlamıştır.
11-Etik kurulu kaç üyeden oluşur?
Kurul 11 üyeden oluşur.
12-Etik kurulunun amacı nedir?
Amacı, Kamu görevlilerinin uygulamaları gereken saydamlık,
tarafsızlık, dürüstlük, hesap verebilirlik, kamu yararını gözetme gibi etik
davranış ilkelerini belirlemek ve uygulamayı gözetmektir.
13-5176 Sayılı KAMU GÖREVLİLERİ ETİK KURULU KURULMASI VE
BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN kapsamına giren ve girmeyen
kamu kurumları hangileridir?
Cumhurbaşkanı, TBMM üyeleri, Bakanlar, Türk Silahlı
Kuvvetleri, Yargı Mensupları ve Üniversiteler bu kanun kapsamı dışındadır.
Kurul diğer kamu kurumlarının Genel Müdür ve Üstü yöneticileri hakkında
yetkilidir.
14-Disiplin kurulları yetki alanı nedir?
Diğer personeller hakkında yönetmeliğin 38. maddesi
gereğince Kurumlardaki Disiplin Kurulları yetkilidir.
15-KAMU GÖREVLİLERİ ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ İLE BAŞVURU USUL
VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK kaç tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak
yürürlüğe girmiştir?
13.04.2005 tarih ve 25785 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak
yürürlüğe girmiştir.
16- KAMU GÖREVLİLERİ ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ İLE BAŞVURU USUL
VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK’in amacı nedir?
Kamu personelinin ve kaynaklarının yönetimi gibi konularda
dahil olmak, üzere kamu görevlilerinin görev ve sorumluluklarını yerine
getirirken oynadıkları rol ve davranışları düzenleyen etik ilke ve değerleri
genel olarak düzenlemektir.
17-Yönetmelikte belirtilen Etik Davranış İlkeleri
hangileridir?
-Kamu Hizmeti Bilinci.
-Halka Hizmet Bilinci.
-Hizmet Standartlarına Uyma.
-Amaç ve Misyona Bağlılık.
-Dürüstlük ve Tarafsızlık.
-Saygınlık ve Güven.
-Nezaket ve Saygı.
-Yetkili Makamlara Bildirim.
-Çıkar Çatışmalarından Kaçınma.
-Görev ve Yetkilerin Menfaat Sağlama Amacı ile
Kullanılmaması.
-Hediye Alma ve Menfaat Sağlama Yasağı.
-Kamu Malları ve Kaynaklarının Kullanımı.
-Savurganlıktan Kaçınma.
-Bağlayıcı Açıklamalar ve Gerçek Dışı Beyan.
-Bilgi Verme Saydamlık ve Katılımcılık.
-Yöneticiye Hesap Verme Sorumluluğu.
-Eski Kamu Görevlileri ile İlişkiler.
-Mal Bildiriminde Bulunma.
Olarak sayılmıştır.
18- “Kurum ve Kuruluşlar Etik Kültürün geliştirmek ve
personelin etik davranış ilkeleri konusunda karşılaştıklar sorunlarla ilgili
olarak tavsiyelerde ve yönlendirmede bulunmak ve etik uygulamaları
değerlendirmek üzere kurum ve kuruluşların üst yöneticisi tarafından kurum
içinden en az üç kişilik etik komisyonu oluşturulacağı açıklanmıştır.” İfadesi
yönetmeliğin kaçıncı maddesinde yer almaktadır?
Yönetmeliğin 29.maddesinde yer almaktadır.
19-Kamu görevlileri etik sözleşmesi kim tarafından
imzalanır, nerede muhafaza edilir ve bu sözleşme ile ne taahhüt edilir?
Kamu görevlileri etik sözleşmesi her kamu görevlisinin
imzalaması gerekli bir sözleşmedir. Personelin özlük dosyasında muhafaza
edilmektedir. Sözleşmede kamu görevlileri etik davranışları uyacaklarını
taahhüt etmektedir.
20- “Kamu
hizmetinin her türlü özel çıkarın üzerinde olduğu ve kamu görevlisinin halkın
hizmetinde bulunduğu bilinç ve anlayışıyla;
* Halkın günlük yaşamını kolaylaştırmak, ihtiyaçlarını en
etkin, hızlı ve verimli biçimde karşılamak, hizmet kalitesini yükseltmek ve
toplumun memnuniyetini artırmak için çalışmayı,
* Görevimi insan haklarına saygı, saydamlık,
katılımcılık, dürüstlük, hesap verebilirlik, kamu yararını gözetme ve hukukun
üstünlüğü ilkeleri doğrultusunda yerine getirmeyi,
* Dil, din, felsefi inanç, siyasi düşünce, ırk, yaş,
bedensel engelli ve cinsiyet ayrımı yapmadan, fırsat eşitliğini engelleyici
davranış ve uygulamalara meydan vermeden tarafsızlık içerisinde hizmet
gereklerine uygun davranmayı,
* Görevimi, görevle ilişkisi bulunan hiçbir gerçek veya
tüzel kişiden hediye almadan, maddi ve manevi fayda veya bu nitelikte herhangi
bir çıkar sağlamadan, herhangi bir özel menfaat beklentisi içinde olmadan
yerine getirmeyi,
* Kamu malları ve kaynaklarını kamusal amaçlar ve hizmet
gerekleri dışında kullanmamayı ve kullandırmamayı, bu mal ve kaynakları israf
etmemeyi,
* Kişilerin dilekçe, bilgi edinme, şikayet ve dava açma
haklarına saygılı davranmayı, hizmetten yararlananlara, çalışma arkadaşlarıma
ve diğer muhataplarıma karşı ilgili, nazik, ölçülü ve saygılı hareket etmeyi,
* Kamu Görevlileri Etik Kurulunca hazırlanan
yönetmeliklerle belirlenen etik davranış ilke ve değerlerine bağlı olarak görev
yapmayı ve hizmet sunmayı taahhüt ederim.”
Yukarıda belirtilen metin hangi kavram ile tanımlanır?
Kamu Görevlileri
Etik Sözleşmesi Metni olarak tanımlanır.
21-KAMU HİZMETİNDE
ETİK KURALLAR’ın amacı nedir?
Etik ilkeler, yasaların düzenlemediği veya kimi zaman
düzenlemekte yetersiz kaldığı öznel durumlara ilişkin davranış kurallarıdır ve
bu durumlarda kamu görevlilerinin nasıl davranmaları gerektiği yönünde yol
göstermek ve bu kurallara uyulmasını sağlamak amacı taşımaktadır.
22-ETİK DAVRANIŞ
İLKELERİNİN AMACI nedir?
Kamu görevlilerinin hizmet verdiği kişilere karşı sorumluluk
bilinci içerisinde davranmasını sağlayan etik davranış ilkeleri;
*Kamu görevlilerinin hizmetten yararlananlara karşı hukuka
uygun, adaletli ve objektif işlem ve eylemlerde bulunmalarını,
*Hizmet sunumunda kalite ve standardı gözetmeyi,
*Kamu hizmetlerinin yürütülmesi sürecinde karşılanan yakınma
ve şikayetleri gidermeyi,
*Kamu hizmetlerinin ekonomik, etkin ve düzenli sunulmasını
sağlamasını, hedeflemektedir.
23-Etik-hukuk
ilişkisini açıklayınız.
Hukuk Etik denizinde yüzmektir. (Earl Warren) sözünden
etiğin daha geniş bir kavram olduğu anlaşılmaktadır.
*Hukukun yaptırımı cezadır. Etik’in ise vicdanıdır.
*Hukuk’un amacı adaleti gerçekleştirmek, Etik’in amacı iyiyi
gerçekleştirmek ya da iyiye doğruya ulaşmaktır.
*Vicdan, Etik değer yargılarını bir yaptırım gücü olmaksızın
korur ve gözetir.
*Hukuk kuralları yazılıdır. Oysa Etik kurallar çoğunlukla
yazılı olmayan normlardır.
*Hukuk kuralları devlet tarafından oluşturulur. Ancak Etik
kurallar devlet dışında da oluşturulabilir.
*Hukuk bir bakıma “Resmi Etik Kuralları” olarak kabul
edilebilir. Etik ise hukuk kurallarından ayrı olarak genellikle gayri resmi
kurallardır.
NOT: KAMU HİZMETİNDE HUKUK İLE
ETİK BİRBİRİNİN TAMAMLAYICISIDIR, İKİSİNİNDE İYİ BİR ŞEKİLDE UYGULAMASI KAMU
HİZMETİNDEKİ KALİTEYİ ARTIRIR.
24- “İnsanları yasa ve ceza ile yönetirseniz,
onlar bir daha yanlış yapmayacaklar, ancak şeref ve utanma duygusuna sahip
olmayacaklardır. İnsanları erdemle ve etik kurallar ile yönetirseniz, o zaman
onlar hem utanma duygusuna sahip olacaklar, hem de doğruyu yapmaya
çalışacaklardır.” Sözü kime aittir?
Konfüçyüs’e aittir.
25-KAMU GÖRVELİLERİ ETİK KURULU ne amaçla
kurulmuştur ve üyeler kim tarafından atanır?
Kamu Görevlileri
Etik Kurulu, 5176 sayılı Kanun kapsamındaki konularda her türlü kararları almak
ve uygulamak üzere kurulmuştur. Üyeleri Bakanlar Kurulu tarafından
atanmaktadır.
26-Kurul kimlerden
ve toplamda kaç üyeden oluşur?
Kurul üyeleri,
— Bakanlık görevi
yapmış olanlar arasından bir üye,
— İl belediye
başkanlığı yapmış olanlar arasından bir üye,
— Yargıtay,
Danıştay, Sayıştay üyeliği görevlerinden emekliye ayrılanlar arasından üç üye,
— Müsteşarlık,
büyükelçilik, valilik, bağımsız ve düzenleyici kurul başkanlığı görevlerinde
bulunmuş veya bu görevlerden emekliye ayrılanlar arasından üç üye,
— Üniversitelerde
rektörlük veya dekanlık görevlerinde bulunmuş öğretim üyeleri veya bunların emeklileri
arasından iki üye,
— Kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarında en üst kademe yöneticiliği yapmış olanlar
arasından bir üye,
Olmak üzere atanır.
Etik kurulu 11 üyeden oluşur.
27-Kurul üyelerinin
görev süresi ne kadardır?
4 yıldır.
NOT: Süresi dolan üyeler
Bakanlar Kurulu'nca yeniden seçilebilirler. Kurul üyelerinin görev süresi
dolmadan görevlerine son verilemez.
28-Kurul üyeleri
hangi durumlarda atandıkları usule göre süresi dolmadan görevden alınır?
ciddi bir hastalık
veya sakatlık nedeniyle iş görememeleri veya atamaya ilişkin şartları
kaybetmeleri halinde
29-Kurul üyeleri
hangi durumlarda Başbakan onayıyla görevden alınır?
Üyeler, görevi
kötüye kullanmaktan veya yüz kızartıcı bir suçtan mahkûm olmaları halinde
NOT: Görevden alma nedeniyle
veya süresi dolmadan herhangi bir sebeple boşalan Kurul üyeliklerine bir ay
içerisinde Bakanlar Kurulunca yeniden atama yapılır. Bu şekilde atanan üye,
yerine atandığı üyenin görev süresini tamamlar.
30-Kurul kimin
daveti ile en az kaç üyeyle toplanır ve görüşülen konular hangi şartlarda
karara bağlanır?
Kurul, Başkanın
daveti üzerine en az altı üyeyle toplanır ve üye tam sayısının salt
çoğunluğunun aynı yöndeki oyu ile karar verir.
31-Kurul ayda kaç
defa toplanır?
Kurul ayda dört
defa toplanır.
32 Kurul üyeleri
hangi durumlarda istifa etmiş sayılırlar?
Arka arkaya üç
toplantıya veya bir yıl içinde toplam on toplantıya katılmayan üyeler istifa
etmiş sayılırlar.
32-Etik kurulunun
görevleri nelerdir?
a. Kamu görevlilerinin görevlerini yürütürken
uymaları gereken davranış ilkelerini hazırlayacağı yönetmeliklerle belirlemek,
b.Etik davranış ilkelerinin ihlal edildiği
iddiasıyla resen veya yapılacak başvurular üzerine gerekli inceleme ve
araştırmayı yaparak sonucu ilgili makama bildirmek,
c.Kamuda etik kültürünü yerleştirmek üzere
çalışmalar yapmak veya yaptırmak ve bu konuda yapılacak çalışmalara destek
olmak.
d.Hediye alma yasağının kapsamını belirlemeye
ve en az genel müdür veya eşiti seviyedeki üst düzey kamu görevlilerince alınan
hediyelerin listesini gerektiğinde her takvim yılı sonunda bu görevlilerden
istemeye yetkilidir.
NOT: Genel bütçeye dahil
daireler, katma bütçeli idareler, kamu iktisadi teşebbüsleri, döner sermayeli
kuruluşlar, mahalli idareler ve bunların birlikleri, kamu tüzel kişiliğini haiz
olarak kurul, üst kurul, kurum, enstitü, teşebbüs, teşekkül, fon ve sair
adlarla kurulmuş olan bütün kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan; yönetim ve
denetim kurulu ile kurul, üst kurul başkan ve üyeleri dahil tüm personeli Kanun
kapsamındadır. Ancak; Cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri,
Bakanlar Kurulu üyeleri, Türk Silahlı Kuvvetleri ve yargı mensupları ile
üniversiteler hakkında bu Kanun hükümleri uygulanmaz.
NOT: Başbakanlık Kamu Görevlileri
Etik Kurlu, Kurumlardaki Genel Müdür ve üstü için yapılan müracaatları
incelemektedir. Daha alt düzey kamu görevlileri hakkında ise kurumların
disiplin kurulları yetkilidir.
33-Etik
komisyonları ne amaçla ve en az kaç kişi ile oluşturulur?
Etik
Komisyonları; Kurum ve
kuruluşlarda, etik kültürünü yerleştirmek ve geliştirmek, personelin etik
davranış ilkeleri konusunda karşılaştıkları sorunlarla ilgili olarak tavsiyelerde
ve yönlendirmede bulunmak ve etik uygulamaları değerlendirmek üzere kurum veya
kuruluşun üst yöneticisi tarafından kurum içinden en az üç kişilik oluşturulur.
Etik komisyon
üyelerinin görev süreleri kim tarafından belirlenir?
Etik komisyonu üyelerinin
ne kadar süreyle görev yapacağı ve diğer hususlar, kurum ve kuruluşun üst
yöneticisince belirlenir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder