(ŞEFLİK SINAVINA GİRECEKLER SORUMLUDUR,
MEMURLUK SINAVI KONUSU DEĞİLDİR)
YÖNETİM LİDERLİK VE
ORGANİZASYON DERS NOTLAR
1. Yönetim ve İlgili
Kavramlar
Yönetim işlevi; “kuruluş
esnasında belirlenen veya sonradan gözden geçirilen amaçlara ulaşmak için;
planlama, organize etme, yöneltme koordinasyon ve kontrole ilişkin teori,
model, yaklaşım ve ilkelerin maharetle uygulandığı süreçtir” şeklinde
tanımlanmaktadır.
Yöneticilik
"başkalarına isteyerek bir şeyler yaptırma sanatıdır" ifadesi yerinde
bir ifadedir. Organizasyon şartlarını yerine getiren herkes yönetici olabilir,
ancak herkes iyi bir yönetici olamaz. İyi bir yönetici olmak, başarılı bir
yöneltme süreci ortaya koymakla mümkündür. Yöneltme işlevi ile yönetici;
iletişim, liderlik, motivasyon gibi araçlar vasıtasıyla çalışanlarla fiilen
karşı karşıya gelir, onları yönlendirir ve hedeflere ulaşmasına çalışır.
Yönetim işletme, kuruluş
veya organizasyonun amaçlarına etkili ve verimli bir şekilde ulaşmak üzere
planlama, örgütleme, yöneltme, koordinasyon ve kontrol işlevlerinin yerine
getirilmesidir. “Yönetim, ortak amaçlı kişilerin yer aldıkları bir örgütün en
kısa ve en etkili yoldan amaçlarını gerçekleştirmesine yönelen ve plânlama,
örgütleme, yöneltme, koordine etme ve kontrol etme faaliyetlerinden oluşan bir
bütündür.” şeklinde tanımlanır. Yani; yönetim organizasyon amaçlarının etkili
ve verimli bir şekilde gerçekleştirilmesi amacıyla planlama, örgütleme,
yöneltme, koordinasyon ve kontrol işlevlerine ait kavram, ilke, teori, model ve
tekniklerin sistematik ve bilinçli olarak uygulanmasıdır.
Organizasyon, işletmenin
amacına ulaşabilmesi için ihtiyaç duyduğu maddi ve beşeri araçlarla donatılması
ve bu araçların en verimli ve etkin şekilde çalıştırılacakları kısım veya
bölümlere yerleştirilmesi faaliyetidir. Bu anlamda organizasyon, işletmenin
amaçlarına ulaşabilmesi için hangi işlevleri yapması gerektiğine ve bu
işlevleri yapacak kısımların birbirleriyle ahenkli çalışacak şekilde
oluşturulmasına bu organlarda çalıştırılmak üzere gerekli olan beşeri ve maddi
sermaye unsurlarının tedariki ve uyumlu hale getirilmesine ilişkin süreçlerden
oluşmaktadır.
Örgütlenmiş bir grupta
görev alan ve bu görevi yerine getiren kişiye veya kişilere yönetim organları
denir. Organizasyonlarda yönetenler yönetici olurken, işleri yapanlar da
yönetilen durumundadır. Yönetim dilinde, yöneten durumunda olanlara üst yani
amir, yönetenlere de ast denmektedir. Ast ve üst ilişkileri, yönetim
faaliyetlerinin temelini oluşturur. Belirli bir örgütte görev alan kişiler,
aynı zamanda hem yöneten hem de yönetilen durumunda olabilirler. Yönetici, kâr
ve riski başkalarına ait olarak mal veya hizmet üretmek üzere üretim
faktörlerini uyumlu bir şekilde bir araya getiren ve bunları belirli bir
ihtiyacı karşılama amacına yönelten ve yönetim işini bir meslek olarak yerine
getiren kişidir.
Tek kişinin amaçlarına
ulaşmak, yani maddi araç ve gereçler ile paranın belirli hedeflere yönelik
kullanımı için giriştiği iş, ekonomik faaliyet veya bir iş planlaması olurken,
birden fazla insanın birlikte bulundukları ve aralarında kurulan işbirliği
yönetim sürecini gösterir. Yönetimde, maddi araç ve parasal kaynaklar olmasa
bile, belirli faaliyetleri yapmak ve amaçlara ulaşmak için insan unsurunun
bulunması yeterli ve gerekli bir şarttır. Yönetim ve yöneticiden söz
edilebilmesi için mutlaka emrinde çalışan otoritesini kabullenen bir insanın
bulunması gerekmektedir.
2. Yönetimin Temel
Özellikleri
•
Kâr elde etme hedefi olsun
veya olmasın, bütün organizasyonlarda yer alan yönetim
faaliyetinin temel bazı
özellikleri bulunmaktadır.
1. Beşeri Özellik
: İnsanın yalnızca
insanlarla olan ilişkisinde yönetim faaliyetinden
söz edilebilir; çünkü
insan yönetim faaliyetinin temel unsurudur. Yönetimde
yöneten de yönetilen de
insandır ve bu nedenle, insanın eşya veya hayvanla olan
ilişkilerinde yönetim
süreci yoktur. Yani yönetenin insan, yönetilenin ise insan
olmaması durumunda yönetim
faaliyetinden söz edemeyiz; çünkü yönetilen araç ise
sürme, hayvan ise gütme
söz konusudur.
2. Amaç Özelliği:
Yönetim faaliyetinden söz
edebilmek için, mutlaka bir amacın
olması gerekir; çünkü
yönetim bir veya birden fazla amacı gerçekleştirmeye
yönelik bir faaliyettir.
Kâr veya sosyal fayda oluşturma, süreklilik ve topluma
hizmet gibi temel amaçlar
bütün işletmelerde aynıdır. Özel amaçlar ise işletmeden
işletmeye farklılık
gösterir. İşletme yöneticisinin yapması gereken ise, genel
amaçlarla çelişmeyecek
şekilde, özel amaçları gerçekleştirme yolunda tüm çabaları
bütünleştirmektir.
3. Grup Özelliği:
Yönetimin olması için, bir yönetici ve en azından bir yönetilen insana, yani
bir gruba ihtiyaç vardır. Yönetim faaliyeti bir grubun faaliyeti ile gerçekleşir,
tek kişinin amaçlarına ulaşmak için giriştiği iş, ekonomik faaliyet olurken
birden fazla insanın birlikte bulunmaları ve sosyal ilişkileri yönetim sürecini
başlatır..
4. İşbirliği Özelliği:
Yönetim faaliyetinden arzulanan sonucun alınabilmesi için işbirliği gereklidir.
Bundan dolayı, insanların beraberce çalışmaları, karşılıklı yardımlaşmaları ve
amaca daha kolay bir şekilde ulaşmaları, işbirliği sayesinde mümkün olur.
İşbirliği olmazsa, yönetim faaliyeti çelişki ve çıkmazlara girip sürekli olarak
engellenir. Bu engellerle karsılaşmamak için, yönetimde bir grup insanın bir
araya gelmesi, çabalarını birleştirmeleri ve böylece işletmenin amacına
ulaşmaları söz konusudur.
5. İşbölümü ve Uzmanlaşma
Özelliği: İşletmelerde yapılacak işler belirli kriterlere göre bölümlendirilir.
Bölümlendirilen belirli işler de belirli süre çalışan kişiler uzmanlaşırlar ve
işlerinde başarılı olurlar, işlerinde uzman olan kişilerin başarısı ise, bir
bütün olarak işletmenin başarısına yansır.
6. Koordinasyon Özelliği:
İşletme içinde istenen sonuçlara ulaşmak için faaliyet gösteren bölümlerin ve
fertlerin aralarında çatışma ortamı oluşturmadan, uyum içinde çalışmaları
esastır. Uyum olmaması durumunda, yönetim, yetkisini kullanarak koordinasyon
sağlama yoluna gider.
7. Yetki Özelliği: İşletme
organizasyonunda çalışan kişilere iş yaptırmak ve amaçlara ulaşmak için, karar
alma ve uygulama hakkına, yani yetkiye ihtiyaç vardır. Kişilerin kendi
istekleriyle koordineli bir şekilde hareket etmeleri çok az karşılaşılan bir
durum olduğundan, birçok durumda yönetimin, yöneticinin aldığı kararları
astlarına uygulatabilecek kişisel bir otorite kurmasını zorunlu kılar.
8. Evrensel Özellik:
Yönetim faaliyeti yalnızca işletme organizasyonlarında değil; devlet
kuruluşları, üniversite, hastane, lokanta, sigorta şirketi, dernek, vakıf, cami
ve kilise gibi dini kuruluşlar ve aile gibi, kâr amacı takip eden veya takip
etmeyen bütün kurum ve kuruluşlarda vardır. Bu organizasyonların her biri
sınırlı kaynaklarla en yüksek verimi elde etmek ve amaçlarına ulaşmak için çaba
harcar. Bu nedenle, yönetim bütün organizasyonlarda yer alan evrensel bir
süreçtir.
9. Basamaksal Özellik:
Yönetimde kargaşaya yol açmamak için, belirli bir amaç doğrultusunda çalışan
kişilerin, aynı zamanda bir düzen içinde çalışmaları gereklidir. Yönetimde
basamaksal düzen ve her bir basamaktaki yöneticilerin yetki ve sorumlulukları
açık olarak ortaya konulduğunda, hangi yöneticinin, kime bağlı olduğu ve
kimlere emir vereceği konusunda tereddüt oluşmaz.
Yönetim ve organizasyon ilişkisine
baktığımızda; yönetimin söz konusu olduğu her yerde mutlaka organizasyonun
olduğu görülür. Yönetim ve organizasyon kavramlarının sözlük anlamları ayrı
olmasına rağmen, nerede bir yönetim varsa, orada organizasyon da var ve bunun
tersi olarak nerede bir organizasyon varsa orada yönetim de vardır. Yönetim ve
organizasyon etle tırnak gibi birbirinden ayrılamaz, sadece öğrenim açısından
iki ayrı kavram olarak ele alınır.
3. Yönetici ve Müteşebbis
Profesyonel yöneticilik; yönetim işini kendilerine meslek edinen ve işletme
sahibi haline gelmeden müteşebbisin yaptığı her işi yapan ve hizmetleri
karşılığında aylık ücret alan kimseler olarak ifade edilir. Profesyonel
yönetici, gelecekte ihtiyaç olan ve işletmenin farklı birimlerinde yönetici
olarak görev alacak kişileri yönetici asistanlığı kadrosuyla yanında
çalıştırarak yetiştirir. Yönetici asistanlığı, sekreterin rutin görevlerine ek
olarak bağlı olduğu yöneticinin zamanını iyi şekilde değerlendirebilmesi için
gerekli desteği sağlar, şirket içi ve dış ilişkileri arasında bir köprü
vazifesi görür, gerekli verileri kullanarak raporlar hazırlar. Yönetici
asistanının geniş bir bilgi ve organizasyon kabiliyetine sahip olması gerekir.
Yönetici; kâr ve riski
başkalarına ait olarak mal veya hizmet üretmek üzere üretim faktörlerini uyumlu
bir şekilde bir araya getiren ve bunları belirli bir ihtiyacı karşılama amacına
yönelten ve yönetim işini bir meslek olarak yerine getiren kişidir. Yönetici,
örgüt amaçları doğrultusunda beşeri, fiziki, mali ve bilgi kaynaklarını
planlayan, örgütleyen, yönelten, koordine eden ve kontrol eden kişidir.
Yönetici işletmede;
planlama, organize etme, yöneltme, koordinasyon ve kontrol olarak yönetimin
işlevlerini uygular ve bu işlevler yönetimin temel işlevi olarak yöneticinin
varlık nedenini de oluşturur. Modern yönetim anlayışında yönetici sorun çözen
ve karar veren kişi olarak, karar vermeden önce, ilgili kaynaklardan bilgi
alır, astları ile müzakere eder ve en uygun kararı vermeye gayret eder.
Yöneticide bulunması
gereken nitelikler: • 1. İnsanları tanımak • 2. Objektif olmak • 3. Kendine
güvenmek • 4. Yerinde kararlar alabilmek • 5. Yetkisini kullanabilmek • 6.
Sorumluluk duygusuna sahip olmak • 7. İradesi kuvvetli olmak
4. Yönetim Düzeyleri Ve
Yönetim Becerileri
Hiyerarşik yapıdaki
konumlarına göre yöneticiler; alt düzey, orta düzey ve üst düzey veya tepe
yöneticiler olarak üç basamakta incelenir, • 1. Alt düzey yönetim ve
yöneticileri: Bu düzeyde bulunan yöneticiler, günlük faaliyetlerin
yürütülmesinden ve başarılmasından sorumludurlar. Bunun için yönetsel işlevleri
olmayan işçi, memur, hizmetli gibi çalışan ve herhangi bir yönetim görevi
olmayan kişileri yöneten, kısım şefleri, postabaşı, ustabaşı, baş kalfa, formen
ve odacıbaşları gibi çeşitli çalışanlar alt düzey yöneticilerini oluştururlar.
Alt düzey yöneticiler, işletmenin program yönetimi ile ilgili faaliyetlerle
uğraşırlar.
2. Orta düzey yönetim ve
yöneticileri; bölüm veya daire amirleri, servis şefleri yardımcıları, genel
sekreterler, daire amirleri ve yardımcıları gibi unvan alan orta düzey
yöneticiler plan geliştirir, bunları uygulama aşamasına koyar ve yapılanları
kontrol eder, maliyetleri analiz eder, üst düzey yöneticilere rapor verirler.
3. Üst düzey yönetim ve yönetici
3. Üst düzey yönetim ve
yöneticiler; işletmenin en üstünde yer alan ve tepe yöneticileri olarak ifade
edilen yöneticilerdir. Bunlar; genel müdür, başkan, bölüm ve daire müdürleri,
daire başkanları, müsteşarlar, müdürler ve yardımcıları gibi yöneticilerden
oluşur. Bu düzey yöneticilerin, çalışmaları genelde işletme dışına dönüktür ve
işletmeyi bir bütün olarak görürler. Üst düzey yöneticilerin yönetsel
becerileri; teknik beceri, haberleşme becerisi, insan ilişkileri becerisi,
analitik beceri, karar verme becerisi ve kavramsal beceri gibi becerilere sahiptirler.
5. Yönetim Şekilleri
1. Otoriter Yönetim Şekli:
Bu yönetim şekli belirli katı kurallar ve disiplinler çerçevesinde üst
yönetimin alt yönetim üzerinde etkin olduğu ve kararların üstten alta doğru bir
emir zinciri ile alındığı bir yönetim şeklidir. Bu yönetim şeklinde en üst
düzey yönetimin aldığı kararlar bir emir niteliğinde alt birimler tarafından
uygulanır. Alt seviyedeki yönetim karar alma merci değil bu kuralları uygulama
ve bu uygulamayı kontrol etme ile yükümlüdür.
2. Yarı-otoriter Yönetim
Şekli: Yarı-otoriter yönetim şekli de belirli kurallar ve disiplinler
çerçevesinde alt yönetimin üst yönetim karar mekanizmasına biraz daha yoğun
olarak katıldığı bir yönetim şekli olarak karşımıza çıkmaktadır.
3. Demokratik Yönetim
Şekli: Alt düzey yönetimlerin üst düzey yönetime karar verme sürecinde tam
olarak katıldığı ve ben merkezli değil biz merkezli bir yönetim yaklaşımıdır.
6-
7. Yönetimin Temel
İşlevleri
1. Planlama İşlevi: Plan,
belirli amaçlara ulaşmak için önceden alınan tedbirler olarak yapılacak işlerin
önceden tek tek belirlenmesidir. Planlama, bir amaca ulaşmak için en iyi
hareket şeklini seçme ve geliştirme niteliği taşıyan bilinçli bir süreç
olmasından planlama zihinsel bir faaliyettir ve yöneticilerin belirli bir
amacın elde edilmesi için faaliyet yönünü kararlaştırdıkları bilinçli bir
faaliyeti ifade eder.
Planlama; faaliyetleri
koordine etme, yöneticilerin önlerini görmelerini sağlama, kaynakların israfını
önleme ve kontrol faaliyetlerinde standartları önceden belirleme gibi farklı dört
amaç için yapılır.
2. Örgütleme İşlevi:
Örgütleme, amaçlara ulaşmak için yapılacak işlerin belirlenmesi ve
gruplandırılması; işleri yapacak personelin ve yetki ve sorumluklarının
belirlenmesi; faaliyetlerin etkinliği için gerekli fiziksel ortamın hazırlanması
çabalarının tümüdür.
3. Yöneltme İşlevi:
Yöneltme, planlar yapılıp organizasyon yani örgüt yapısı oluşturularak gerekli
görevlendirmeler yapıldıktan sonra bu örgütün amaca ulaşması için harekete
geçirilmesi demektir.
4. Koordinasyon İşlevi:
Düzenleştirme, uyumlaştırma ve eşgüdüm olarak da ifade edilen koordinasyon
örgüt üyesi olan çalışanların çabalarını birleştirmek ve zaman açısından uyumlu
kılmak, amaca varmak için iş ve faaliyetlerin birbiri peşi sıra gelebilmesi ve
birbirini tamamlaması için gerekli olan işlevdir.
5. Kontrol İşlevi: Denetim
olarak da ifade edilen kontrol işlevi, organizasyonun amaçlarına ulaşıp
ulamadığını veya ne ölçüde ulaştığını araştırmak ve amaçlardan sapmalar
olduğunda düzeltici tedbirleri almaktır. Yönetimin son işlevi olan kontrol
faaliyeti ile diğer yönetim işlevlerinin ne derece başarıldığı anlaşılır.
Yönetim süreci planlama ile başlar kontrol işleviyle tamamlanır ve işletmelerin
amaçlarına ulaşıp ulaşmadıkları veya ne ölçüde ulaştıkları kontrol işleviyle
belirlenir. İşletmelerin amaçlarına ulaşmaları ve başarılı olmaları iyi bir
yönetim sistemine sahip olmalarına bağlıdır. Amaçların belirlendiği planlama
aşamasında başarılı olmak ve en uygun planı yapmak yeterli değildir; aynı
zamanda planın ne ölçüde başarılı olduğunu ve hatalar varsa hataların nereden
kaynaklandığını bulmak gerekir.
2. ORGANİZASYON •
1. Organizasyon Ve
Özellikleri • Organizasyon, amaçlara ulaşmak için yapılacak işlerin
belirlenmesi ve gruplandırılması; işleri yapacak personelin ve yetki ve
sorumluklarının belirlenmesi; faaliyetlerin etkinliği için gerekli fiziksel
ortamın hazırlanması çabalarının tümüdür. Organizasyon yapısını belirleyen
temel unsurlar :
1. Amaç Birliği. Her örgüt
ulaşmak istediği amaçlara ve bu amaçlarla ulaştıracak faaliyetlere göre farklı
bir yapıda dizayn edilir. Oluşturulan organizasyon yapısının bütün birimleri
işletmenin temel hedeflerine dönük olmalıdır. Birimlerin kendi amaçları
arasında bütünlük olmalı ve işletmenin nihai hedefine katkıda bulunacak
nitelikte olmalıdır.
2. Yönetim Alanı. Kontrol
alanı olarak da görülen yönetim alanı örgütte bir üste bağlı olması gereken ast
sayısı ile ilgili bir unsurdur. Bir yöneticiye bağlanacak ast sayısı ve
üstleneceği sorumluluklar, yöneticinin bilgi, yetenek ve kavrama sınırlarını aşmamalıdır.
3. Yönetim Birliği. Aynı
amaca yöneltilmiş ve benzer faaliyetler grubu bir tek yöneticiye bağlanmalıdır.
Faaliyetlerde etkinliği sağlamaya yönelik bu ilke yönetim birliği olarak
bilinir. Yönetim birliği, yönetim alanı –kontrol alanından- farklılık arzeder.
4. Komuta Birliği. Her
astın yalnızca bir üste bağlı ve sorumlu olması ve ondan emir almasını ifade
eden ilke, komuta birliği olarak nitelenir. Bu ilke ile faaliyet kargaşası
önlenir.
5. Yetki ve
Sorumlulukların Açıklığı ve Dengesi. İşletme çapında her çalışanın işi ile
sahip olduğu yetki ve sorumluluklar açık ve kesin olarak belirtilmelidir. Bu
açıklık yazılı ve sözlü olarak sağlanmalıdır. Ayrıca her çalışanın sahip olduğu
yetkiler ve sorumluluk alanı arasında denge olmalıdır. Yani sahip olunan
yetkilerin kullanımdan dolayı çalışanlardan hesap sorulabilmeli, diğer bir
ifade ile sorumluluk söz konusu olmalıdır. Buna mukabil, sorumlu olduğu
konularda personel, emir verme ve yönetme yetkisine sahip olmalıdır.
6. Haberleşme Kanalı ve
Şekli: Haberleşme ilişkilerinin çeşidi ve niteliği de organizasyonun yapısını
etkileyen bir unsurdur. İşletmenin üst, orta ve alt basamak yöneticileri, kendi
aralarında bir araya gelip görüşebilmeli ve ortaya çıkan sorunlarını
çözümleyebilmelidir. Yatay ve dikey iletişim kanallarının etkin çalıştırılarak
etkin ve verimli bir çalışma ortama oluşturulabilir.
7. Ayrılık Gözetme Yani
İstisna İlkesi: Üst yönetim basamakları yani üst basamaklarda görev yapan
yöneticiler günlük ve rutin işlerden uzak tutulmalı ancak, genel politikalarla
ilgili ve normal dışı durumlarda kendilerine başvurulmalıdır. Bu ilkeye
ayrıklık veya istisna ilkesi denir.
8. Personel Dağılımında
Denge. İşletmedeki her birime gerekli olduğu miktarda ve nitelikte personel
sağlanmalıdır. İşler ile personeller arasında nitelik ve nicelik yönünde denge
olmalıdır. Ayrıca, isletmenin bütününde yöneticiler ve yönetici olmayanlar
arasında sayıca denge kurulmalıdır.
9. Kaynakların Dağılımında
Denge. İşletmenin amaçlarına ulaşabilmesi için her faaliyet belirli miktarda
paraya ihtiyacı ortaya çıkarır. Bu miktar, faaliyetlerin ve bunların
gerçekleştirildiği birimlerin önceliğine göre değişir.
10. Merkezcil ve Merkezkaç
Uygulamalarda Denge. Bir işletmede alınan kararların uygunluğu için izlenmesi
gereken hiyerarşik kanal belirlenmiş olmalıdır. Değişik kararların alınmasında
benzer yollar izlenebileceği gibi, bazıları değişik hiyerarşik ilişkiler
gerektirebilir. Bazı kararların daha üst yönetimce alınması zorunlu iken
bazılarının ise, yetki devri sağlanarak daha alt yönetim kadrolarının
katkılarıyla, yani merkezkaç bir tarzda alınması söz konusudur.
11. İş bölümü ve Uzmanlık
Derecesi: İş bölümü, herkesin bir iş dalında ustalaşması, uzmanlaşması için
işleri ayırma veya herkese belirli bir işi vermedir. İşletmelerde iş bölümü uzmanlaşmayı,
uzmanlaşma da verimliliği artırır. Uzmanlaşma, belli bir işin çok küçük
parçalara ayrılarak her görevi bir kişinin sürekli olarak yapması ile bilgi,
görüş ve becerisinin artması ile mütehassıs olmasını ifade eder. İşletmede
aşırı uzmanlaşma uygulaması, iş görenlerin uzun bir süre ayni işe
yoğunlaşmasını ifade eder. Bu ise monotonluk, stres ve sonuçta verimsizlik
ortaya çıkarır. Ancak, işlerin, onların en iyi yapabilenler tarafından
yapılması olumlu sonuçlar alınmasında önemli rol oynamasından dolayı
uzmanlaşmaya bir ölçüde ihtiyaç da vardır. Burada gerçekleştirilmesi uygun olan
durum, işletme içinde dengeli bir uzmanlaşma derecesine ulaşılmasıdır.
12. Gelişme Yeteneği.
Organizasyon sureci sonunda ulaşılan yapı esneklik özelliğine sahip olmalıdır.
Zaman içerisinde ortaya çıkabilecek ihtiyaca cevap verecek yetenekte olması
gerekir. Gelişme yeteneğinin yüksekliği işletmenin başarısını artıran bir
unsurdur.
YÖNETİM BİLİMİNİN DOĞUŞU
VE GELİŞİMİ
1. YÖNETİMİN TARİHİ
GELİŞİMİ
1. Endüstri Öncesi Yönetim
Düşüncesi: Bilimsel yönetim öncesi dönem olan bu süreç Milattan binlerce yıl
önce başlayıp, Milattan Sonra 1770 yıllarına kadar süren çok uzun dönem
“Bilimsel Yönetim Öncesi -Endüstri Öncesi Yönetim Yaklaşımı” olarak
nitelendirilebilir.
2. Klasik Yönetim
Düşüncesi: Yönetimin günümüz anlamında bilimsel gelişimi 1800’ler Klasik
Yönetim Dönemi’nde atıldığı kabul edilir. Yönetim düşünceleri ve uygulamaları
üzerinde etkili olan; Klasik Yönetim Düşüncesi; James Watt’ın 1778 ‘ de ilk
kullanılabilir buhar makinesini yaparak başlattığı Endüstri Devriminden II.
Dünya Savaşı’na kadar geçen dönemde görülen uygulamalardır.
3. NeoKlasik Yönetim
Düşüncesi: Bu yaklaşım, yönetim sorunlarının klasik yönetim teorisi ile
çözülemeyeceğinin anlaşılmasıyla 1940’lı yıllardan başlayıp 1960’lı yıllara
kadar süren dönemde etkili olmuş ve yönetime insan unsurunu öne alan davranışçı
bir yaklaşım getirilmiştir. 4. Modern Yönetim Düşüncesi: Bu yaklaşım 1960’lı
yıllardan bu tarafa kadar sürmektedir.
Yönetim Nedir?
Önceden belirlenmiş amaç
ve hedeflere başkalarının ortaklaşa çabalarıyla ulaşma sanatı.
Bir amaca ulaşma yönünde
girişilen eylemlerin ve yapılan işlerin bütünü.
Örgüt amaçlarının en kısa
ve en kestirme yoldan gerçekleştirilmesi için, elde bulunan kaynakların (insan,
para, makine, malzeme, bilgi vb.) anlamlı bir şekilde bir araya getirilerek
– planlama,
– örgütleme,
– yöneltme,
– eşgüdümleme ve
– denetleme faaliyetlerinden oluşan bir süreç.
Yönetimin ortak üç
özelliği… • 1- Yönetim hem bir sanat hem de bilimsel bir süreçtir. • 2-
Yönetimin özünü insanlar ve aralarındaki ilişkiler oluşturur. • 3- Amaç
Yönetim Süreci • 1-
Planlama • 2- Organizasyon (Örgütleme) • 3- Yürütme (Yöneltme-Yönverme) • 4-
Eşgüdümleme (Koordinasyon) • 5- Denetim (Kontrol)
1-Planlama • Arzulanan geleceği
tasarlamak ve ona ulaşmak için etkin yolları belirlemek • Neyin, ne zaman,
nasıl, nerede ve kim tarafından yapılacağını önceden kararlaştırma süreci • Bir
amacı gerçekleştirmek için en iyi davranış biçimini seçme ve geliştirme
niteliği taşıyan bilinçli bir faaliyet. • Yönetimin en temel fonksiyonudur. –
“nereye gideceğinizi bilmiyorsanız, hiçbir yol sizi oraya götürmez.”
2- Örgütleme •
Organizasyon (örgüt), ortak amaçlarla bir araya gelen insanların belirli bir
düzen içinde bir hiyeraşiye bağlı olarak faaliyette bulundukları yapıdır. •
Organizasyon (örgütleme), bu yapının oluşturulma sürecidir. • Örgütleme; planda
belirlenen amaçlara ve bunlara ulaşmak için belirtilen yollara uygun bir yapı
kurmaktır. Amaca ulaşmak için belirlenen iş ve mevkilere eleman seçimi,
çalışanlar ve görevler arası çalışma düzenlerinin belirlenmesi örgütleme
faaliyeti kapsamındadır. • Örgüt kurulurken, önce işler teker teker belirlenir
ve ayrıntılı bir şekilde tanımlanır. Bu tanımlanmış, bölümlendirilmiş ve
basamaklandırılmış işlere uygun elemanlar temin edilir ve yerleştirilir
(kadrolama). İşlerin görüleceği yer, araç ve yöntemlerin tespit edilmesiyle
örgütleme tamamlanır.
3-
Yürütme-Yöneltme-Yönverme • Yöneticinin başkalarını çalışmaya sevk etme süreci
• İnsan ve maddi üretim öğelerinin uyumlu bir biçimde örgütlenmesinden sonra,
bunların çalışması, faaliyete geçmesi, mal veya hizmet üretmeye başlaması için
yöneticinin emir-komuta etmesidir. • Sistemin harekete geçmesi, çalışmaya
başlamasıdır.
4- Koordinasyon • Bir
organizasyonda çalışmayı kolaylaştırma ve başarıyı sağlamak için bütün
faaliyetlerin uyumlaştırılması (ahenkleştirilmesi) dır. • Ortak hedefe varmak,
işin daha etkili yapılmasını sağlamak için çalışanların çabalarının birbiri
ardı sıra gelerek, içiçe geçip birbirlerini bütünlemelerini sağlayacak şekilde
birleştirilmesi.
5- Kontrol • Planlanan
amaçlarla gerçekleştirilen mevcut durumlar arasında karşılaştırma yapmaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder