(ŞEFLİK SINAVINA GİRECEKLER SORUMLUDUR,
MEMURLUK SINAVI KONUSU DEĞİLDİR)
YÖNETİMDE
İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM
-Yönetimde insan ilişkileri ilkeleri,
-İnsan ilişkileri insan insana ilişkidir.
-Yetişkin yetişkine bir ilişkidir
-İlişki kurulan kişiyle anlamdaş olmaya gerektirir.
-Hoşgörü gerektirir
-İlgi gerektiğidir
-Dostluk ister, biz olmayı gerektirir.
-Güven işler, saydamlık ister, adalet besler,
Eşduyum: insanın karşısındakini anlaması ama onunu gibi
duygulanmasının gerekmediğidir.
Yönetimde insan ilişkilerinin amacı: örgütün etkili olmasına
katkıda bulunmaktır.
İnsan ilişkilerinde;
-Empatik anlayış(kendini karşısındakinin yerine koyma ve bunu ona
aktarabilmedir)
Saydamlık: (açık, dürüst ve içten olma)
-Geri bildirimin temel yararı: kişiye hedeflediği amaçtan saptığının
belirtmesidir.
Yönetimde insan ilişkilerinin türleri:
-Alışveriş ilişkileri-
-İşakımı ilişkileri-
-Hizmet ilişkileri-
-Danışmanlık ilişkileri-denetleme ilişkileri-yenileştirme
ilişkileri
Bir örgüt ortamında insan ilişkilerini etkileyen unsurlar 6 grupta
toplanır:
1-Grup davranış
2-Güdüleme(motivasyon):güdüleme içinde üç kavram barındırır.
a-Enerji
b-Yön
c-Devamlılık
3-Değişme
4-Çatışma
5-Katılma
6-Moral
İnsan ilişkileri siyası nedir?
Amirin yönetsel eylemlerine kılavuzluk eder, yönetmenin yapacağı davranışlara
çerçeve koyar.
İnsan ilişkilerine katkı veren kişiler ise,
-Elton mayo(hawthorne araştırmaları yapmıştır)
-Kurt lewin(otoriter liderlik, demokratik liderlik, laisesez-faire
liderlik)
-Carl rogers: endüstriyel danışmanlık prodösürü geliştirmiştir.
-Jacob Morene. Sosyometrik ilişkileri geliştirmiştir
-William whyt:grup içi ve grup çatışmalarını ele almıştır.
İletişim: belli bir çeşit bilginin paylaşılmasının mümkün kılan
bir ilişkileşme ve paylaşma sürecidir.
İletişim sürecinin öğeleri:
1-Verici (kaynak)
2-İleti(mesaj):iletişim sürecinde kaynak ile alıcı arasında
iletişim kurulmasını sağlayan, sembollerle oluşturulmuş ve belirli bir biçimi,
anlamlı bir bütünlüğü olan aktarılmak istenenleri taşıyan öğenin adıdır.
3-Taşıyıcı(kanal)
4-Alıcı
5-Dönüt(feed-back) :kaynaktan gelen mesajın alıcının gösterdiği
tepkinin tekrar kaynağa ulaşması sürecidir. Radyo ve tv tek yönlü iletişimdir.
Yüz yüze tartışma ve mülakat ise iki yönlü iletişimdir.
Bir ileti ele alındığında üç nokta dikkate alınmalıdır.
-İleti kodu
-İleti içeriği
-İleti geliştirme
İleti geliştirme(message treatment): iletişim kaynağının kodları
ve içeriği seçerken ve düzenlerken verdiği kararlar olarak tanımlarız.
Peki iletişim kaynağı nelerden oluşur. (bilgiler, gikirlerl,
duygular, inanç ve tutumlar, algılama ve değerlendirme)
İletişimin temel ilkeleri: sevgi ve saygı-dostluk ve güven-ilgi ve
hoşgörü-empati(eşgüdüm)-saydamlık(açıklık)adalet tir.
İletişimi etkileyen etmenler/unsurlar:
1-Psikolojik (seçici algılama, ön yargı sayılılar)bir ileti
süzgeçten geçirip yalnızca istenilen şeyi
anlamaktadır.
2-Anlam(sempatik)
3-Konum(statü, örgütsel uzaklık)
4-Korunma
5-Alan(fiziksel uzaklık)
6-Sıra dizin(hiyerarşi)
7-Uyutma
8-Sınırlama(bilgi eksikliği)
9-Kesintiler
10-Zaman kısıtlama
11-Geçmiş deneyimler
12-Çok az ya da çok fazla ilgi
13-Kişisel gereksinim ve beklentiler
İletişim türleri:
Yazılı iletişim
Sözlü iletişim(dil ve dil ötesi diye ikiye ayrılır)
Sözel olmayan iletişim
Sözlü iletişim temaları :
1-Ses
2-Dil kullanımı
3-Teknik dil (jargon) kullanımı
4-Kinayeli konuşma
5-Güçlü konuşma
Yüz yüze ilişkilerde (konuşma)
Sözsüz iletişim demek beden dili demektir. Yüz ifadeleri, jestler
ve mimikler baş hareketleri dokunma davranışları ve giyim kuşam
özellikleri
Unutmayalım, iletişimde sözcükler %10,ses tonu %30 ve beden dili
(sözsüz iletişim ) ise %60 rol oynar.
Empatik iletişimde bilgi aktarımı var, yalnızlık yok.
Temel iletişim becerileri ise; dinleme-kendini açma ve ifade
etmedir. Bugün çoğumuz eğitim düzeyimiz ne olursa olsun iletişimde en büyük
eksikliğimiz kendimizi ifade edemeyişimizdir. Örneklendirirsek milli eğitim
müdürlüğünde bir işimiz olduğunda müdürlüğe ne yazık ki çoğumuz çekinerek
gidiyoruz. Herhangi bir odaya serbest girip selamlaşıp sorunumuzu yetkililere
açamıyoruz. Acaba yetkili bana ne der kızar mı beni yanında birisi varken bozar
mı gibi kuşkularla hareket ediyoruz oysa insan sosyal bir varlıktır hangi ortam
olursa olsun karşısındakini kendi yerine koyup ona göre haketet etse hem
iletişim gelişir hem de çekinmeden bütün sorunlarımızı iyi veya kötü şekilde
halledebiliriz.
Dinleme türleri 7’ ye ayrılır bunlar,
1-Etkin dinleme (empatik )dinleyici olmadır. Pür dikkat
dinlemektir.
2-Görünüşte dinleme: dinliyormuş gibi hareket yapmaktır
3-Seçerek dinleme: iyi olanları ayırmak kötü olanları dikkate
almamak
4-Saplanmış dinleme: kendi bildiğini okur hiçbir şey kabul etmez
5-Savunmacı dinleme: sanki konuşmalar kendilerine yapılan bir
saldırı gibi algılarlar.
6-Tuzak kurucu dinleme: konuşmacıyı usta sorularla tuzağa
düşürmeye çalışırlar.
7-Edilgen dinleme dir.:dinleyici söylenen her şeyi dinler ama
tamamen pasiftir.
Peki dinlemenin önündeki engeller nelerdir bilmemiz lazım bunlar,
1-Karşılaştırma: iki kişi konuşuyor biz acaba hangisi daha iyi
konuşuyor diye meraklanıyoruz
olmaz.
2-Akıl okuma: genellikle söylenenlere güvenilmez
3-Tekrarlama: ne söyleyeceğimizi içimizden tekrar etmektir olmaz.
4-Yargılama: yargılamaya gerek yok yargılamanı sonra yap
5-Süzgeçten geçirmek: işimize geleni dinler gelmeyeni dikkate
almayız.
6-Özdeşleştirme: anlatılanlarla ilgili bir şey varsa onunla ilgili
geçmişte yaşamışlığımız var mı ona
göre özdeşleştirme yaparız
7-Öğüt verme: dinleyen her zaman yardıma ve önerilere hazır
olmalıdır konuşmacıyı zorlandığı anda kendisi tamamlamalıdır
8-Ağız kavgası yapma: söylenenleri empati yapmadan gelişigüzel
mantık süzgecinden
Geçirmemektir
9-Haklı çıkma: bağırmak, bahaneler bulmak çarpıtmak iyi bir şey
değil
10-Konu değiştirme: konudan sıkıldığınızda ya da rahatsız
olduğunuzda hemen daldan dala
atlamaktır.
11-Rahatlama: haklısın doğru kesinlikle içten olmayan
tebessümler
Arkadaşlar yine günlük sosyal hayatta kendimizi açamıyoruz tam bir
kapalı kutu gibi hareket ediyoruz sonuçta biz de bir insanın adımız sanımız var
herkes gibi sosyal bir varlığız.
Kendinizi açmanın ödülleri vardır bunlar ise,
1-Kendinizi daha iyi tanırsını
2-Daha yakın kişisel ilişkiler kurarsın
3-İletişiminiz gelişir
4-Daha hafif suçluluk duygusu yaşarsınız
5-Daha fazla enerji
Acaba kendimizi neden açamıyoruz bu engeller neler olabilir
bakalım,
—Toplumsal önyargı, toplum tarafından hoş karşılanmaması
—Reddedilme korkusu
—Cezalandırılma korkusu
—Arkanızdan konuşulması korkusu
—Birilerinin sizleri kullanacağı korkusu
—Kendinizi tanıma korkusu
Sosyal hayatta hangi ortamda bulunursak bulunalım tutuk; silik, olmayalım.
Topluma kendinizi benimsetelim. Toplum acaba bizden daha mı kötü veya daha mı
iyi ki kendinizi topluma sokamıyoruz.
Diğer insanlarla iletişimiz 4 alt sınıfa ayrılır bunlar.
1-Gözlemler
2-Düşünceler
3-Duygular
4-Gereksinimler
Nesnel iletişim nedir? Kişiler arası mesafe, oturuş ve yürüyüş
biçimi kıyafet aksesuarlar ve renkler nesnel iletişimi oluşturur.
Özel mesafe: 30–35 cm: anne baba eş ve çocuklar gibi duygusal
yakın ilişkilerin kullandığı mesafedir.
Samimi mesafe:40- cm–80 cm: yakın dostlar ve arkadaşlarımız ile
aramızdaki iletişimdir.
Sosyal mesafe: 80 cm–2 m:ast-üst (memur-müdür-öğrenci-öğretmen
arasındaki veya satıcı-müşteri arasındaki iletişim türüdür. Her şey rahatça
konuşulur resmiyet ön planda tutulur.
Topluma açık mesafe: yabancılarla mesafe en az 2 metre ve ötesi:
çarşı sokaktaki kalabalık insan grubu,
Biçimsel iletişim türleri ise,
Dikey iletişim: Bölüm şefi-bölüm müdürü arasındaki ilişki dikey
iletişimdir. Astlık üstlük vardır.
Yatay iletişim: Aynı hiyerarşik düzeydik birey ve birimler
arasındaki iletişim (evrak kalem memuru-muhasebe memuru) aynı eş düzey
Çapraz iletişim: Farklı hiyerarşik düzey muhasebe şefi-milli
eğitim müdürü
Organizasyon ile çevresi arasında(dışsal kanallar) içerden
dışarıya devam eder.
Örgütlerde iletişimin en önemli amacı/yararı;
İşlerin koordinasyonu
Problem çözme
Bilgi paylaşımı
Çatışmanın çözümü
Eğitim kurumlarında biçimsel iletişim kanalları:
1-Formel(resmi-biçimsel iletişim)
2-Yukarıdan aşağıya doğru iletişim
3-Aşağıdan yukarıya doğru iletişim
4-Yatay iletişim
5-Çapraz iletişim
İletişim büyüklüklerine göre 4 e ayrılır bunlar,
Bireyci iletişim(duyma algılama yorumlama düşünme)
Kişiler arası iletişim
Örgüt içi(yönetsel) iletişim
Kitle iletişimi
İyi bir iletişimde bulunması gereken beş özellik Redding tarafından
tanımlanmıştır bunlar
1-Kişiye değer vermek
2-Dürüstlük
3-Zekâ
4-Kredilibite
5-Duyarlılık
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder