(ŞEFLİK SINAVINA GİRECEKLER SORUMLUDUR,
MEMURLUK SINAVI KONUSU DEĞİLDİR)
YÖNETİMDE ETİK
KAMU GÖREVLİLERİ ETİK KURULU KURULMASI VE BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN ileti5176
Kanun Numarası :
5176
Amaç ve kapsam
Madde 1- Bu Kanunun amacı, kamu görevlilerinin uymaları
gereken saydamlık, tarafsızlık, dürüstlük, hesap verebilirlik, kamu yararını
gözetme gibi etik davranış ilkeleri belirlemek ve uygulamayı gözetmek üzere
Kamu Görevlileri Etik Kurulunun kuruluş, görev ve çalışma usul ve esaslarının
belirlenmesidir.
Bu Kanun, genel bütçeye
dahil daireler, katma bütçeli idareler, kamu iktisadi teşebbüsleri, döner
sermayeli kuruluşlar, mahalli idareler ve bunların birlikleri, kamu tüzel
kişiliğini haiz olarak kurul, üst kurul, kurum, enstitü, teşebbüs, teşekkül,
fon ve sair adlarla kurulmuş olan bütün kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan;
yönetim ve denetim kurulu ile kurul, üst kurul başkan ve üyeleri dahil tüm
personeli kapsar.
Cumhurbaşkanı, Türkiye
Büyük Millet Meclisi üyeleri, Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanlar, Türk
Silahlı Kuvvetleri ve yargı mensupları ve üniversiteler hakkında bu Kanun
hükümleri uygulanmaz. (1)
Kuruluş (2)
Madde 2- Bu Kanunda yazılı görevleri yerine getirmek üzere (…)
(2) Kamu Görevlileri Etik Kurulu (Kurul) kurulmuştur.
Cumhurbaşkanı, bu Kanun
kapsamındaki konularda her türlü kararları almak ve uygulamak üzere; (2)
a) Bakanlık görevi yapmış
olanlar arasından bir üye,
b) İl belediye başkanlığı
yapmış olanlar arasından bir üye,
c) Yargıtay, Danıştay,
Sayıştay üyeliği görevlerinden emekliye ayrılanlar arasından üç üye,
d) Müsteşarlık,
büyükelçilik, valilik, bağımsız ve düzenleyici kurul başkanlığı görevlerinde
bulunmuş veya bu görevlerden emekliye ayrılanlar arasından üç üye,
e) Üniversitelerde
rektörlük veya dekanlık görevlerinde bulunmuş öğretim üyeleri veya bunların
emeklileri arasından iki üye,
f) Kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarında en üst kademe yöneticiliği yapmış olanlar
arasından bir üye,
Olmak üzere toplam onbir
üyeyi biri Başkan olmak üzere seçer ve atar.
Kurul başkan veya
üyeliğine atanacaklar hakkında, 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrası hükmü ile ek 68 inci maddesinin
dördüncü fıkrası hükmü uygulanmaz ve bu kişiler Kurulda emekli aylıkları
kesilmeksizin çalıştırılır.
Üyelerin görev süresi dört yıldır. Süresi dolan üyeler Cumhurbaşkanınca yeniden
seçilebilirler. Kurul üyelerinin görev süresi dolmadan görevlerine son
verilemez. Ancak üyeler, ciddi bir hastalık veya engellilik nedeniyle iş
görememeleri veya atamaya ilişkin şartları kaybetmeleri halinde, atandıkları
usule göre süresi dolmadan görevden alınır. Üyeler, görevi kötüye kullanmaktan
veya yüz kızartıcı bir suçtan mahkûm olmaları halinde ise Cumhurbaşkanı
onayıyla görevden alınır. Görevden alma nedeniyle veya süresi dolmadan herhangi
bir sebeple boşalan Kurul üyeliklerine bir ay içerisinde Cumhurbaşkanınca
yeniden atama yapılır. Bu şekilde atanan üye, yerine atandığı üyenin görev
süresini tamamlar.(1)(2)
Kurul, Başkanın daveti üzerine en az altı üyeyle toplanır ve üye tam sayısının
salt çoğunluğunun aynı yöndeki oyu ile karar verir. Toplantı kararları ilgililere
duyurulur. Kurul ayda dört defa toplanır. Kurul Başkan ve üyelerinin
toplantılara katılmaları esastır. Arka arkaya üç toplantıya veya bir yıl içinde
toplam on toplantıya katılmayan üyeler istifa etmiş sayılırlar.
Kurulun sekretarya hizmetleri Çalışma,
Sosyal Hizmetler ve Aile Bakanlığı tarafından yerine getirilir.
Kurul Başkan ve üyelerine, 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümleri saklı kalmak
koşuluyla, fiilen görev yapılan her gün için (3000) gösterge rakamının memur
aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarda huzur hakkı ödenir. Bu
ödemeden damga vergisi hariç herhangi bir kesinti yapılmaz.
Huzur hakkı ve Kurulun diğer ihtiyaçları için her yıl Çalışma, Sosyal Hizmetler
ve Aile Bakanlığı bütçesine gerekli ödenek konulur. (2)
Kurulun görevleri
Madde 3- Kurul, kamu görevlilerinin
görevlerini yürütürken uymaları gereken etik davranış ilkelerini hazırlayacağı
yönetmeliklerle belirlemek, etik davranış ilkelerinin ihlâl edildiği iddiasıyla
re’sen veya yapılacak başvurular üzerine gerekli inceleme ve araştırmayı
yaparak sonucu ilgili makamlara bildirmek, kamuda etik kültürünü yerleştirmek
üzere çalışmalar yapmak veya yaptırmak ve bu konuda yapılacak çalışmalara
destek olmakla görevli ve yetkilidir.
Kurula veya yetkili disiplin
kurullarına başvuru
Madde 4- Bu Kanun kapsamındaki kamu
kurum ve kuruluşlarında etik davranış ilkelerine aykırı uygulamalar bulunduğu
iddiasıyla, en az genel müdür veya eşiti seviyedeki kamu görevlileri hakkında
Kurula başvurulabilir. Hangi unvanların genel müdür eşiti sayılacağı kurum ve
kuruluşların teşkilât yapısı ve yürüttükleri hizmetlerin niteliği dikkate
alınarak Kurul tarafından belirlenir.
Diğer kamu görevlilerinin, etik davranış ilkelerine aykırı uygulamaları
bulunduğu iddiasıyla yapılacak başvurular, ilgili kurumların yetkili disiplin
kurullarında, Kurul tarafından çıkarılan yönetmeliklerde belirlenen etik
davranış ilkelerine aykırılık olup olmadığı yönünden değerlendirilir.
Değerlendirme sonucu alınan karar, ilgililere ve başvuru sahibine bildirilir.
Başvurular, 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanunda belirlenen
esaslara göre, medeni hakları kullanma ehliyetine sahip Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşları ile Türkiye'de ikamet eden yabancı gerçek kişiler tarafından
yapılabilir. Ancak, kamu görevlilerini karalama amacı güden, haklı bir
gerekçeye dayanmayan, başvuru konusuyla ilgili yeterli bilgi ve belge
sunulmamış başvurular değerlendirmeye alınmaz.
Yargı organlarında görülmekte olan veya yargı organlarınca karara bağlanmış
bulunan uyuşmazlıklar hakkında Kurula veya yetkili disiplin kurullarına başvuru
yapılamaz. İnceleme sırasında yargı yoluna gidildiği anlaşılan başvuruların
işlemi durdurulur.
İnceleme ve araştırma
Madde 5- Kurul, başvurular hakkındaki
inceleme ve araştırmasını etik davranış ilkelerinin ihlâl edilip edilmediği
çerçevesinde yürütür. Kurul, kendisine şikâyet veya ihbar yoluyla ulaşan
başvurular üzerine yapacağı inceleme ve araştırmayı en geç üç ay içinde sonuçlandırmak
zorundadır.
Kurul, inceleme ve araştırma sonucunu ilgililere ve Cumhurbaşkanlığı ve
Çalışma, Sosyal Hizmetler ve Aile Bakanlığı Makamına yazılı olarak bildirir. (1)
(İptal üçüncü fıkra: Anayasa Mahkemesi’nin 4/2/2010 tarihli ve E.: 2007/98,
K.:2010/33 sayılı Kararı ile.)
(2)
Bu Kanuna göre yapılan inceleme ve araştırmalar, genel hükümlere göre ceza
kovuşturmasına veya tâbi oldukları personel kanunları hükümlerine göre disiplin
kovuşturmasına engel teşkil etmez.
Bilgi ve belge istenmesi
Madde 6- Bakanlıklar ve diğer kamu
kurum ve kuruluşları, Kurulun başvuru konusu ile ilgili olarak istediği bilgi
ve belgeleri vermek zorundadırlar.
Kurul, bu Kanunun kapsamındaki kuruluşlardan ve özel kuruluşlardan ilgili
temsilcileri çağırıp bilgi alma yetkisine sahiptir.
Yönetmelik (3)
Madde 7- Bu Kanunun uygulanmasına
ilişkin hususlar, Kurulca hazırlanacak yönetmeliklerle belirlenir. Kurul
tarafından hazırlanacak yönetmelikler Cumhurbaşkanı onayı ile yürürlüğe
konulur.
Madde 8- (19.4.1990 tarihli ve
3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele
Kanunu ile ilgili olup yerine işlenmiştir.)
Madde 9- (14.7.1965 tarihli ve 657
sayılı Devlet Memurları Kanunu ile ilgili olup yerine işlenmiştir.)
Yürürlük
Madde 10- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 11- Bu Kanun hükümlerini
Cumhurbaşkanı yürütür.
ETİK DERS NOTLARI
Yönetimde etkin
tanımları ahlak, etik, ahlak felsefesi
Etik insana ne yapması ya da ne yapmamasını öneren bir dizi değerler bütünüdür.
Bu değerler dört başlık altında bulunabilirler.
Ödevler-erdemler-ilkeler-toplumun çıkarları
Etik kendi arasında , normatif etik,meta etik ve uygulamalı etik tir.
Notmatif etik, nasıl eylemde bulunulmalı, nasıl yaşamalı ya da nasıl bir insan
olmalı gibi sorulara yanıt verir. Mevcut verili bir durumdan hareket ederek bu
durumu analiz edip eleştirir ve burada oluşturduğu eleştiriden belli bir tarzda
ahlaki olarak nitelenir.
Bireyin ahlaki bakımdan ne yapması nasıl bir kişi olması gerektiği gibi
konuları ve soruları yanıtlamaya çalışır.
Meta etik(analitik yaklaşım)İnsanın düşüncesi eylemi ve dilinde ortaya çıkan
ahlaki öğelerin doğası ve anlamını çözümleyen ahlaki kavramların anlamlarıyla
Uygulamalı etik, Belli özel alanlarda ortaya çıkan etik sorunlarının
tartışılması için kriterler yaratma ve bu özel alanlarda bu kriterlerin insan
davranışlarında uygulanması ile ilgilenir.
Etik davranışın toplumsal temelini oluşturan etkenler ise 3’ e ayrılır bunlar,
Kültür-değerler ve normlardır.
Kültür: Bir toplumun yaşayış biçimini dilini sevklerini yazınını folklorunu
sanatsal etkinlerini öz olarak yaratıcı gücünü kapsamaktadır.
Değerler: bireyin yaşamasındaki farklı etmenlerden yüklediği önemdir.
Normlar: değerlerin belirli rollerle ilişkili olarak el alınmaz ve
uygulanmasını oluşturur.
Etik sistemleri ise, -amaçlanan sonuç etiği, faydacılık olaraktan adlandırılır.
Sorunlara pratik bir yaklaşım etiği.
Kural etiği, bir eylemin ahlaki doğruluğu, standartlar ve yasalar tarafından
belirlenir ailede, okulda iş yaşamında toplumun bir takım kurallar vardır.
Toplumsal sözleşme etiği; birey olarak toplumun genelince kabul gören ilkeler
ve standartların benimsenmesi toplum halinde yaşamının getirdiği çatışmaların
çözümlenmesinde yarar sağlar.
Kişisel etik, bir eylemin ahlaki doğruluğu, kişinin vicdani tarafından
belirlenir.
Sosyal yaşam etiği, kişimin yaşamında uyması gereken sosyal ve ekonomik kurallardır.
Etik ilkelerinin geliştirilmesinde temel alınan yaklaşımlar ise,
—Hakkaniyet ilkesi
—İnsan hakları ilkesi
—Faydacılık ilkesi,
—Bireysellik ilkesidir.
Başlıca etik
kuramları ise,
1-Sonucu ya da teoloji yaklaşımı
Ne yapmam gerekir sorusunun yanıtını arar
2-Deontolojik kuram, bir eylemin doğru mu yoksa yanlış mı olduğunu
kararlaştırırken sonuçlar yerine başka faktörler dikkate alır. Dinsel inançlara
dayanan kuramlar deontolojik kurallar olarak biline gelir.
3-Haklar temeline dayalı etik, bir davranışın biçimine karar verirken bireysel
haklar açısından olaya bakar.
4-Erdem veya karakter temeline dayanak etik; kişilerin oynaması gereken rolleri
ve bu rolleri teşvik etmesi ya da gerekli kıldığı davranış beklentileri
üzerinde çalışır.
5-Sezgilere dayalı etik, doğru veya yanlış eyleme karar vermeden sezgilerin yol
gösterici olduğunu ileri sürer. Kişi yaptığımı doğrulayacak bir şeyler olduğunu
biliyorum diyebilecektir.
6-Kazuistik veya örnek olaya dayalı etik, ikilemelerin çözümlenmesinde belirli
örnek olaylardaki gerçeklikleri bakarak gerçekleştirme yapmayı esas alır.
Meslek etiği ve etik kodlar ise,
Meslek etiği, en ayırt edici özelliği mesleği yerine getirirken kusurların,
meslek çevresi dışında çok fazla tepki görmemesidir.
Mesleki etiği aynı mesleğe mensup insanların oluşturduğu
birlikler-gruplar-odalar tarafından belirlenir.
Mesleki etik ilkeleri ise
1-Doğruluk
2-Yasallık
3-Yeterlik
4-Güvenirlik
5-Mesleğe balkılık
İş hayatındaki etik ilkeleri ise,
Profesyonellik-adalet-eşitlik-dürüstlük ve doğruluk-tarafsızlık-sorumluluk-insan
hakları-hümanizm-bağlılık-hukukun
üstünlüğü-sevgi-hoşgörü-tutumluluk-demokrasi-hak ve özgürlük
Yönetimde etik ilkeleri ise1-Hoşgörü 2-Adalet 3-Sorumluluk 4-Dürüstlük
5-Demokrasi 6-Saygıdır.
Yönetimde etik dışı
davranışlar, ayrımcılık, kayırma, rüşvet,
yıldırma-korkutma-sömürü(istismar)ihmal, bencillik, işkence(eziyet)
yolsuzluk-yaranma(dalkavukluk)şiddet-baskı-saldırganlık-hakaret ve
küfür-bedensel ve cinsel taciz-kötü alışkanlıklar-görev ve yetkinin kötüye
kullanımı-dedikodu-zimmet-dogmatik davranış-yobazlık-bağnazlık
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder